Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

bm 350 eller bm 600

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

The_lawnmover (trådstartaren)

#16 » 23:12:33, 22-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

om man tycker 650 är snygg så kan man ju göra 600an likare som munmojnas gjort med att ha framlampor i grillen vilket jag tyckte var snyggt men 350 är ju en väldigt snygg traktor från start och är en riktig klassiker medans 600an har lite mer modernt utseende men hur är det med simms regulatorn är det som på 650 att den dricker i princip lika mycket med kärra med lass bakom som att köra tom traktor? detta är något jag hört och det låter lite otroligt men därför jag frågar er här där det finns mycket kunnskap :grin:
The_lawnmover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:36, 02-12-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 BM 320 MF 165



Fripp

#17 » 21:51:49, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apråpå förbrukningen så är så kan jag av egen erfarenhet säga att min 600 drar ungefärsom lika som farsans ford 4130.
Men att den skulle dra lika mycket med full lastad kärra som tom har jag inte märkt :smile: fast vad vet jag nöjd är jag me min 600 iallafall. Men vill man ha en lite modernare traktor så köp 650 då får man lite komfort också vilket kan vara skönt.

Det som jag kan säga stör mej mest är nog att hytten är jäkligt klurigt utformat och inte den lättaste att slippa ut och in i. Kräver att man har en viss smidighet :vissla: och att jag har frontlastare på min gör ju inte saken lättare :mrgreen:

Ljudet måste jag bara hålla med Leif att 350an låter mera harmoniskt....600an låter liksom råare på nåt sätt.
Fripp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:39, 17-11-2011
Ort: österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mf 575
Mf 50B

marcus.bonde

#18 » 22:58:53, 23-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har två 600:or men "växte upp" i en BM 35. Har vid några tillfällen kört 350 och jag skulle nog vilja likna karaktären hos motorn på 350 med 35:ans... En segdragning som gör att man ibland i skogen upplevde att det blev helt tyst under huven när man plågat motorn på lite för hög växel, men när man fått ner kopplingen i botten en bråkdels sekund senare, så hör man det där tjomp-tjomp-tjomp:et och motorn kommer igen!

600:an känns rappare, mer råstark men när man riktigt "plågar ihjäl" den så är det sällan den vaknar till liv på samma sätt som föregångarna. När det gäller bränsleförbrukning så kan jag definitivt inte tycka att den är törstig. En svaghet som jag ser det jmf med 350 är att det inte finns någon försil innan matarpumpen på 600:an. All skit du har i tanken hamnar tids nog innanför locket på matarpumpen och centrumskruven som ska se till att detta lock håller tätt får till slut gängpaj med taskig tätning å dieseldropp som följd. Dessutom brukar gängorna i röranslutningarna på denna j*vla avart till matarpump försvinna, trots att man så gott som aldrig är där å skruvar! :aaargh:

Har funderat på att skruva dit ett förfilter, men som så mkt annat har det inte blivit av, istället har det blivit ett par tre pumpar bytta, och det är INTE för att de slutat fungera, utan för att de läckt på nämnda ställen.

Jo! Och får du tag på en 600:a där de gamla original metallomspunna bränsleslangarna med pressade nipplar är kvar så byt dem det första du gör!!! Själv har jag behållit alla kopplingar och nipplar från originalslangarna men krängt på riktiga bänsleslangar med cord och dragit tätt med slangkämmor!

-Kanske är alla dessa möjliga ställen för bränsleläckage som gjort att 600:an fått rykte om sig att vara törstig(are?) :klia:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

The_lawnmover (trådstartaren)

#19 » 16:37:09, 24-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

haha aa det kan ju vara så att dom läcker å blir då "törstiga" :smile: för jag vet en som har en skuren bm 600 ståendes som han kanske vill bli av med och om man får den billigt slipar veven och renoverar upp den så har man ju en fin traktor men man får ju kolla hur allt annat är på traktorn innan så att alla växlar sitter som dom ska osv :smile: och sen skulle man väll kunna sätta ett sånt standard bränsle filter på slangen?
The_lawnmover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:36, 02-12-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 BM 320 MF 165

LeifAndersson

#20 » 15:29:07, 25-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det bästa är att se till att det inte kommer något skit i tanken. Skiten "föds" inte i bränsletanken utan den får hjälp dit på något vis. Finns nästan ingen nyare traktor som har förfilter, och det lär inte behövas på en gammal 600 heller. Har man skaplig bränslehygien så kör man att par år utan att behöva byta bränslefilter, och det oavsett om det finns förfilter eller ej monterat. Skälet till att förfilter slopades var att de var den största anledningen till driftstörningar, en sugledning ska vara så kort som möjligt och absolut sakna skarvar eller installationer. Den ska bara gå kortast och gynnsammaste väg mellan bränsletank och matarpump utan utrustning som kan släppa in tjuvluft. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

marcus.bonde

#21 » 06:47:36, 26-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, LeifAndersson, självklart har du rätt att lorten kommer utifrån. i mitt fall, för ett par år sedan, hade jag väldiga bekymmer en vinter (!) och våren efter gjorde jag rent hela bränslesystemet på dem ordentligt. Tror det var nog 30 år av samlad lort, minst, i tanken, dvs ingen hade någonsin gjort något annat än fyllt diesel... Efter det har jag haft ett tämligen angenämt traktorliv förutom att jag fick byta en, ja just ja, matarpump ifjol... (Den läckte i anslutningarna :/ )

-Då skippar jag förfiltret även i fortsättningen och håller tanken ren istället! Tack för infon! :)
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

marcus.bonde

#22 » 07:15:38, 26-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

The_lawnmover skrev:haha aa det kan ju vara så att dom läcker å blir då "törstiga" :smile: för jag vet en som har en skuren bm 600 ståendes som han kanske vill bli av med och om man får den billigt slipar veven och renoverar upp den så har man ju en fin traktor men man får ju kolla hur allt annat är på traktorn innan så att alla växlar sitter som dom ska osv :smile: och sen skulle man väll kunna sätta ett sånt standard bränsle filter på slangen?


Ja, får du fason på den så har du en riktigt bra traktor! Mina, som är arvegods efter min far, har inte haft några större krångel sedan de kom hit under senare delen av 80-talet... Den ena ska kopplingen bytas på och det är väl den största reparation som fordrats hittils, förutom en bytt vattenpump.

Att bränsleledningarna blir ruttna i en traktor från -67 är också ganska normalt anser jag... Råkade ut för irritationen att det började läcka i någon slang, som åtgärdades, för att sedan börja läcka i nästa, så då bytte jag allihop på båda traktorerna och slapp därmed ytterligare problem där. Nu när båda har nya matarpumpar har jag varit helt problemfri.

:thumme:
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

The_lawnmover (trådstartaren)

#23 » 15:54:09, 26-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag får se vilken traktor det blir men hur mycket märker man skillnad på styrkan emmellan 350in och 600an? och går det att ställa upp överströmnings ventilen på 350in så den blir lika stark som 600an? :smile:
The_lawnmover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:36, 02-12-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 BM 320 MF 165

marcus.bonde

#24 » 13:13:46, 28-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

The_lawnmover skrev:jag får se vilken traktor det blir men hur mycket märker man skillnad på styrkan emmellan 350in och 600an? och går det att ställa upp överströmnings ventilen på 350in så den blir lika stark som 600an? :smile:


-Hur långt är ett snöre? :klia: :thumme:

Personligen tror jag att märker du någon skillnad så är det vid transportkörning i kuperat landskap, dvs hur mycket och ofta du behöver växla resp. traktor med samma last efter... Är nog bara då och vid tyngre jordbearbetning som du ligger nära full effekt och kör länge.

Ja, hydraulen (Terra Trol) är densamma på T-600 och sena Boxer's. Tidiga Boxern hade en helt annan hydraul kallad "Cresco" och den har jag ingen koll på själv. Vet ej när Terra Trol:en kom på Boxer. Överströmningsventilen sitter bak vid lyftventilen och schimsas in till rätt tryck. så i princip ska det gå.

Dock så skulle jag inte göra så om jag behövde högre tryck till ex. vis en griplastare, utan jag skulle (OM en NY hydraulpump vore monterad) dela tryckledningen vid skarven vid kopplingskåpan och montera en väljarventil och en separat överströmningsventil där. Ett separat oljefilter anslutet till fri retur i hydraulbehållaren skulle vara en lämplig komplettering.
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

The_lawnmover (trådstartaren)

#25 » 13:25:33, 28-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

okej :smile: men jag menade att den skulle orka 2ton i hydraularmarn som 600an men då får man väll antagligen schimsa :smile:

och sen har du ju två stycken 600 marcus inte så att du vill sälja en? :vissla:
The_lawnmover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:36, 02-12-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 BM 320 MF 165

marcus.bonde

#26 » 20:18:34, 28-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

The_lawnmover skrev:okej :smile: men jag menade att den skulle orka 2ton i hydraularmarn som 600an men då får man väll antagligen schimsa :smile:

och sen har du ju två stycken 600 marcus inte så att du vill sälja en? :vissla:


Haha, -jo jag har ju två... varav den ena ska få en ny koppling...
-Jag är lite kluven till det där... Så innan JAG har bestämt mig för om båda ska vara kvar eller ej så har nog du tröttnat och letat på något annat...

När det gäller 2 ton i lyftarmarna så är jag väldigt skeptisk! :svettas:
-Då menar jag en traktor i hyfsat originalutförande, utan frontvikter eller så...
Jag har en griplastare som brukar hänga i 3-p lyften för det mesta och med gripen hängande och dinglande bakom så är den fruktansvärt lättstyrd, kan jag säga om jag ska uttrycka mig milt. Den väger 550kg :insomnia: Jag kan garantera att du lär backa uppför alla motlut du hittar med 2ton i lyften...
2x BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse
Användarvisningsbild
marcus.bonde
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:43, 27-07-2009
Ort: Bjursås
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM T-600, Volvo T-22, BMB-230 Bamse

The_lawnmover (trådstartaren)

#27 » 21:15:07, 28-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

haha jag sak ju sälja min 320 först :smile:

men om jag skulle ha något så tungt så skulle det varit en betong klump som jag bara ska flytta och då kan jag ju ha frontvikter på :smile:

men om du skulle sälja hur mycket skulle du sålt för ungefär så jag inte köper om det kommer en på blocket som är skit dyr för jag inte har jämfört med så många för det finns inte jätte många 600a på blocket
The_lawnmover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:36, 02-12-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 BM 320 MF 165


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Erik i Åby, sleeper_86 och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se