Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Startproblem valmet 500

15 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

peterak (trådstartaren)

#1 » 20:23:53, 05-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte jag skulle dra igång vagnsparken inför höskörden, fick igång den gamla Land Rovern 88"PU-76, finfin att dra balvagn med, och kul för ungarna att träna på. Men så kom tid över till den äldre traktorn, Valmet 500-71:a, har stått i 2 år under tak, sen jag vred av luftskruven på bränslefiltret, ny skruv, ny matarpump, luftning och luftning samt luftning och luftning, inget hugg, testade med startgas, helt värdelöst, man hör bara hur maskinen lider...OK, nästa steg kan vara att lossa lite på rören vid spridarna, och pumpa upp dit, (vilket lyft med ny matarpump, fast den har ju inte startat ännu). Min fråga innan jag igen ger mig på den gamla trotjänaren är, kan diesel bränslet ha blivit dåligt? Jag eldade upp trasorna som säkert sög upp bortåt litern av dieseln, det brann fint, men kan diesel bränslet bli dålig? När jag bytt matarpumpen var det lite "petrolium slem" i botten, vad det nu var. Allt ser bra ut i slamavskiljaren och i bränslefiltret. Någon som har råd?
peterak
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:25:35, 29-06-2011
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 405-4, Valmet 500, Land Rover One Ten, Kubota KX-121-3alfa



Ivar Risslén

#2 » 21:21:38, 05-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du öppnar luftskruvarna och handpumpar, kommer då bränslet ut fint ur alla luftskruvarna?
När du får framluft fritt bränsle så är nästa åtgärd att öppna ett eller två spridarrör uppe vid spridarna och köra på startmotorn tills det kommer fram luftfritt bränsle. Du behöver inte lossa rören helt utan bara något varv på muttern, då kommer luften ut. Har du tur så startar motorn medans du håller på annars så fortsätt med resten av rören.

Nog kan dieseln bli gammal och få sämre tändvärde. När du har fått slem så kanske du ska kosta på lite antialgmedel för säkerhets skull. Jag har kört på flera år gammal diesel utan problem.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

peterak (trådstartaren)

#3 » 23:26:27, 05-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag får luftfritt bränsle ur båda luftskruvarna på insprutningspumpen, luftfritt också på bränslefiltret innan, jag får ta och prova med att lossa några varv på rören vid spridarna, hoppas att det skall fungera, jag återkommer när jag testat. Valmeten har alltid gått att lufta med vanliga proceduren, men det är klart nu har jag ju bytt matarpumpen och med den en massa luft. Vilket algmedel, var köper jag ett sådant?
peterak
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:25:35, 29-06-2011
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 405-4, Valmet 500, Land Rover One Ten, Kubota KX-121-3alfa

peterak (trådstartaren)

#4 » 14:31:05, 07-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nehe,

Så enkelt var det inte, ingen diesel kommer ur varken lutskruvarna vid spridarna, (ovanpå med returledning), inte heller någon diesel när jag rycker röret vid spridarna, OK, diesel in till bränslefiltret, men sen tog tiden slut, skall kolla om det är ev. stopp i bränslefiltret, har aldrig bytt det (15år sedan jag skaffande gamlingen), vi får se hoppas bara inte att det är något strul med insprutningspumpen.

Nu behövs bara lite mer tid.
peterak
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:25:35, 29-06-2011
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 405-4, Valmet 500, Land Rover One Ten, Kubota KX-121-3alfa

valtra mega

#5 » 16:33:01, 07-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det kommer bränsle vid luftskruvarna på insprutningspumpen men inte vid spridarna kan det vara stoppen som hängt upp sig .Finns en lucka mitt på pumpen sitter fast med en skruv på mitten öppna den och se om det sker något när du dra ut stoppen och för in den om inte är det stoppen som hängt sig för den några gånger så den börjar löpa lätt på nytt

1 person gillar det här inlägget.
valtra mega
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:25, 19-04-2008
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: valtra 8050,valtra t153v
Hitachi zx 160 lc

Ivar Risslén

#6 » 17:48:51, 07-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver inte ta loss röret mellan pumpen och spridaren, det räcker med att lossa muttern lite grann. Att komma ihåg när man drar åt den igen är att inte dra för hårt för då kan man skada konan på röret.

Bränslefiltret ska man byta minst en gång per år enligt rekommendationen eller vid minsta tveksamhet med bränsletillförseln. Så efter 15 år är det nog dags att byta.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Matheus

#7 » 14:23:01, 28-10-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Halloj :)

Undrar hur det gick för dig med din Valmet 500. Tror det är en 71:a

Jag har en Valmet 500 som är svårstartad som attans, men går hur fint som helst när den väl startar. Jag har bytt filter och oljor etc. Tänkte nu börja kolla spridare och det du gjorde.
Men har ni några tips så tar jag tacksamt emot. Tack på förhand.
Matheus
1 inlägg
 
Blev medlem: 01:40:27, 27-10-2015
Ort: Norrtälje
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Polaris Sportsman 500HO 2012

Tomas66

#8 » 10:56:33, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Försöker bumpa denhär gamla tråden, har också en Valmet 500 som är svårstartad men går fint när den väl är igång. Så skulle behöva lite tips och råd.
På jobbet är det jag som bestämmer hemma.
Tomas66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:34, 03-02-2011
Ort: Vintrosa
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 500
MF 135

bert

#9 » 14:35:29, 12-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får nog förklara lite bättre vad du har för fenomen sen du tycker den är svårstartad för att visa skall ge några vettiga råd
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Tomas66

#10 » 10:42:01, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Sorry för sent svar, har egentligen ingen aning om vad som fallerar, men ska jag få igång traktorn så är det motorvärmare och startgas som gäller, men när den hoppar igång så går den fint. Jag blev nog lurad när jag köpte den, han som sålde hade blandat bensin i dieseln kände jag på lukten när jag skulle tanka första gången. Men han blånekade.
På jobbet är det jag som bestämmer hemma.
Tomas66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:34, 03-02-2011
Ort: Vintrosa
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 500
MF 135

torbjorn_forsman

#11 » 14:32:29, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går startmotorn med full fart eller går den för långsamt?

Om traktorn har manuell transmission så den går att bogsera igång (eller rullstarta i utförsbacke), startar den lättare på det sättet än om du använder startmotorn?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

bert

#12 » 16:55:51, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du provtryckt spridarna och justerat ventilerna?
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Tomas66

#13 » 17:13:58, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Startmotorn har varit på service, så det är fin fart på den, ventilerna är ställda däremot så är inte spridarna provtrycka. Är det det som ni skulle se som nästa steg?
På jobbet är det jag som bestämmer hemma.
Tomas66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:34, 03-02-2011
Ort: Vintrosa
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 500
MF 135

torbjorn_forsman

#14 » 17:48:36, 13-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag föreslår, som tidigare, en bogserstart med lite högre varvtal som nästa steg.

Förresten, en del typer av dieselpumpar kan ju få stort inre läckage när de blir slitna, så de inte orkar få upp tillräckligt tryck för att spridarna ska öppna vid det varvtal som startmotorn ger även om de fungerar vid driftvarvtal. Om det verkar som om motorn inte får något bränsle alls vid startförsök (ingen vit rök eller diesellukt ur avgasröret) så kan man misstänka den saken. Det kan också, som vanligt vid dieselfelsökning, vara nyttigt att koppla in en manometer och mäta matartrycket.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Tomas66

#15 » 11:50:14, 14-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Måste prova en rullstart, men kan ta ett tag måste lösa logistiken först.
På jobbet är det jag som bestämmer hemma.
Tomas66
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:38:34, 03-02-2011
Ort: Vintrosa
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 500
MF 135


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bmrobban, lucashejhej123 och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se