Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Kallstarta Dieselmotorer

302 inlägg • Sida 19 av 21
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Anders Elvis

#271 » 00:28:17, 07-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:
Ulf skrev:Det går lättare att starta om stoppreglaget INTE är utdraget :slag:


Va, stänger ni av på vintern? :klia:

Minns en bekant på 60-talet som köpt en ny Peugot 404 diesel, han stängde aldrig av vintertid. Diesel var så billigt och bilen var varm när han skulle iväg på morgonen.

Har även bott i ett hus där en lektor bodde på 50-talet. Grannarna berättade att han aldrig stängde porten i sitt varmgarage, eldningsolja var nästan gratis. :mrgreen:


På -50-60 talet gick diesel traktorerna dagen runt på vintern :!: för det fanns inte någoting som hette vinter diesel :!: och motorvärmare :!:

Men int undrar man heller dagens skyhöga bränsle priser Diesel 1.30 € litern.
om man håll på så där :slag2:

Det berätta Mamma åt mig hon har upplevt det ännu på -80 talet så (avbytare) :!: vatten rören var frusiga ! så sku det värmas låsen upp med gasvärmare eller stearinljus !!
Anders Elvis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:04:39, 05-12-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: David Brown 950 Implematic 1960
Olympia E 5-6 hk 1928 projekt
Gräsklippare =
- Honda Hr216 sx 1986-88 renoverad
- Honda Hr194 sx 1989 Orginal
- Honda Hr21 sd 1983 Orginal -81 projekt
- Honda Hrd536c 2000 projekt
- Yanmar YL530TSE 1990 projekt
- Yamaha YLM466 199?
- Stiga Tornando 535 1986
- Stiga Popular 1991 projekt
- Star Clipper 1969 renoverad 1984* renoverad
- Murray 18/42 1985 5/25 1985
- Murray 5/21 1999 projekt
- Pirkka Caravan 1981
- Norlett 250S Bio 1989
- Jacobsen ???? projekt
- Rally 10/38 1990
- Rally 3,5hp/4 hp 1990/89 projekt /reservdel
45 st klippare



jörgen.ottosson

#272 » 12:57:35, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

...Tänkte på denna tråden i morse...

Var -27°C i natt ..lite mildare på förmidagen (se bild nedan)....problemet bara att veden är slut i pannrummet och motorvärmaren till baklastaren, som varit på hela natten inte gjort något för oljan ... :snow: ...knappt ens för motorn som fortfarande var på - ( delvis frostig fortfarande )...och gick knappt ens runt på startmotorn.

Bild

...så det blev att ta till "fyr fat" ...eller snarare burk ( med sand, diesel och en bit trasa)
Bild

efter någon halvtimma så ..... gick motorn lätt runt, och startade (har ingen film på själva starten, dålig fotograf, kameran startades inte.....men väl sedan detta upptäkts så filmade jag lite )
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Bjørn

#273 » 19:38:41, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Bild



Mycket driftsikker og billig dieselvarmer :grin: :thummar:
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

63an

#274 » 19:43:06, 15-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk så bra gamla takter funkar! Så där gjorde vanliga människor förr.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Mikael.Johansson

#275 » 16:32:49, 16-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett avsnitt från de Rumänska grejerna.
En fackla framför insuget.
http://www.youtube.com/watch?v=G9-gDIZDOkE&NR=1
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

MagnusS

#276 » 18:40:48, 05-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha, idag fick det bli en kallstart.

Var -22,5 imorse. Med denna kylan som är nu hade jag bara ved för drygt en vecka kvar i pannrummet, kändes vettigt att prioritera att köra in lite ved, problemet var att traktorn står framför vedhögen i ladan...

Var -17 när jag gick ut vid 10-tiden, först startade jag Volvo 245 som skulle dra släpet, den small igång under stor protest, batteriet hade nog inte orkat ett varv till så det var bra att den startade :grin:

Sen på traktorn, har ingen motorvärmare men det är ju en trecylindrig perkins :cool:
Laddade batteriet sist jag skottade snö med den men det var nog en vecka sen jag stängde av laddaren, efter rejäl glödning så det poffade gutt i insuget testade jag starten, den small igång nästan direkt, men dog direkt vid belastning, glödde lite till, samma sak, tände men dog när jag släppte upp kopplingen. Testade att starta utan att glöda, stendöd, inte en ambition att tända.
Så det var bara på att igen, glöda, o se på fan. Den gick igång, o höll sig igång. Den fick stå o puffa på förhöjd tomgång en kvart innan jag skottade av snön som kommit.

Faktiskt imponerad av traktorn, den e över 50 år gammal, startar alltid, Såklart inte optimalt att dra igång vid dessa temperaturer men jag kände mig tvungen idag.

Rök lite direkt efter start... :driver:

Bild
Användarvisningsbild
MagnusS
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:07:01, 07-07-2008
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35

Benz

#277 » 19:47:51, 05-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

fick med förvärma min Mf 35 utan motorvärmare igår då ca -15 i kallgaraget där jag har min MF 35 stående, glödde i ca 20 sek med 3/4 full gas och fick nöta i ca 5 sek då smällde den igång och snabbt ner till ca 1/4 gas till runt 1000-1200 rpm.

körde framåt ca 15 meter ut i fria och fick stå där i en kvart innan jag började belasta den.

Men seg hydraulik till front-lastare som brukar släppa igång efter ca halvtimma till en timme, kombi-traktorolja är lika seg som sirap :(
Benz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:54, 25-08-2009
Ort: Norra Östra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

Klas Kraft

#278 » 20:54:11, 05-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla.

Som sjömaskinist ryser jag när jag hör ordet kallstart :grin:
innan jag går vidare så vill jag tillägga att jag är jag super impad av att alla gamla BM och volvo dieslar startar som dom gör :grin:

I mitt yrke kan man väl säga att allt under 50 grader är kallstart! gärna vill vi att förvärmningen på maskiner håller ca 80 grader, ju sämre och tjockare bränsle ju varmare motor.. riktigt tjockt bränsle kan jämföras med asfalt i kallt tillstånd.
Förr i tiden fick man normalt skifta från tjockt till diesel vid hamnanlöp och stilla liggande,men med dagens motorer så skiftar man normalt bara till diesel vid varvs besök och längre stillaliggande perioder. all start och stopp sker på tjockt, finns lite olika system att förhindra att oljan stelnar i rören, när motorn är stop, "tracing" är ett vanligt system, klenrör som drages längs tjockolje stammar som man kör ånga eller hetolja igenom, för att förhindra att oljan stelnar i spridare och pumpar så cirkuleras smörjolja i vissa motorer i kanaler, alt cirkuleras tjock oljan hela tiden, som normalt håller 100 grader och uppöver, beroende på vilken sås man bränner.
Smörjoljan vill vi gärna hålla varm oxå, centrifugal separatorenas värmare håller en 80- 100 grader, som gör att temperaturen i botten tanken( vi snackar normalt om kubikvis med olja)håller en så där 40-50 grader, priming pumpar håller cirkulationen och trycket uppe, då oljan används som värmande medium av lager och stativ vid stopp, och som kylmedium vid drift.

I princip kan man väl säga att man vill ha de stilla stående temperaturerna så lika drifts temperaturerna som möjligt..

Kanske lite offtopic det här, men ville bara visa på skillnaden av definitionen av "kallstart" :grin:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Robban_C

#279 » 21:23:58, 05-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas, det är väl så att det på fartygsmotorer finns mer utrymme rent ekonomiskt för allehanda åtgärder som förbättrar förutsättningarna.
Principiellt sett skulle ju även en traktormotor i sin helhet värmas till +80 grader innan start men det vore ju en orimlighet. Systemet skulle ju bli lika stort och komplicerat som resten av traktorn. :grin:


Vår EC45 behövde nog nästan två varv på vevaxeln innan den tände i morse. -23 på natten, ingen förvärmning. :thumme:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Klas Kraft

#280 » 21:46:41, 05-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vår EC45 behövde nog nästan två varv på vevaxeln innan den tände i morse. -23 på natten, ingen förvärmning. Tumme upp


Just därför jag är imponerad :grin:
Något sånt kan man drömma om här :mrgreen:
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

Andreas Mattsson

#281 » 23:07:20, 09-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

egentligen borde jag vara tyst så ingen anklagar mig för att ljuga :grin:

min zetor 6748 från 76- finns det ingen som helst förvärmning på då den är direktinsprutad men den startar ändå alltid på första varvet och handgasen på tomgång ned till 29 till 30- vilket är det kallast jag testat.

helt otrolig på att aldrig gnälla eller trilskas,in med tummen på startknappen bara och den rullar igång på alla cylindrar direkt.

bra batterin och 760tim på mätaren hjälper nog :grin:

annat var det med den fordson major jag hade innan,simmspumpen hängde sig på fullgas varje gång man kallstartade den under 10-,jag har aldrig varit så rädd för nån maskin i hela mitt liv,,den ångesten som kom när det kom kallsnö och tempen låg och strök den magiska 10an :???:
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800

dieselbrynte

#282 » 00:27:40, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders Leandersson skrev:Så rätt så :smile:
Nu startar vi om, he he
Frågan är väl eter eller krut? Kanske både och, fast vid olika tillfälle.
Det måste väl finnas många som gjort fordonsrelaterad militärtjänst i ett smällkallt Sverige. Hur fick ni igång bröten :driver:


Drog ut köldstarten trampa fullt å malde...å tro mig när 20 tradare small igång i skogen å skulle ha bromstryck å allt då va dimman tät...nyaste lastbilen va nog en 86a Volvof12 resten va blandad kompott av survolvos med td70 å scania 110 å 111 å några 140/141...det rök som fan iaf, för alla drog köldstarten enl.order :buga:
dieselbrynte
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:50:18, 12-03-2012
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Liebherr A921B materialhanterare

mats_o

#283 » 15:28:01, 05-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi gjorde ett bra försök att immitera dimman i Lützen när vi skulle sparka igång hela motorplan på A4.

Egentligen ska man ju förvärma med hjälp av fotogenbrännare och en cirkpump men Scania D/DS11 brukar gå att starta rakt av. I värsta fall så fick man dänga i en eterpatron eller två. Får man bara en två-tre cylindrar att tända så fixar sig resten med automatik ;)
mats_o
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:55, 27-03-2010
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

tobbe-38

#284 » 11:17:37, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon som vet vart man kan få tag i Anliggningsvärmare? tänk att sätta på oljetråget på BM 1113. då jag kör 15w40 kvittar hur mycket motorvärmare jag använder oljan verkar inte påverkas av den. och det är ju oljan man vill värma först och främst.

Tänker inte starta traktorn i kylan utan att ja värmt tråget.

Eller finns det nån oljevärmare att skruva in i bottenpluggen på tråget.

Gärna länk till sidor om har sånt

Mvh
tobbe-38
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:02, 13-01-2011
Ort: Fagerås
Maskintyp: Traktor
Maskin: 350 Boxer - 64

Thomas Frisk

#285 » 11:46:16, 15-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tobbe, sök på trågvärmare här på forumet, frågan har varit uppe ett antal ggr. Det finns rätta grejer att köpa för mellan 500 - 1500 spänn.
Användarvisningsbild
Thomas Frisk
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:29, 28-08-2009
Ort: Älandsbro
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: jd6010
jd 3020
BM 810
Ford Dexta


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se