Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Valmet 2105 TD60 går ej bra

35 inlägg • Sida 3 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Robert Arvidsson

#31 » 23:14:21, 31-01-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har gjort de i minst 15 år på mina maskiner å jag har inte behövt renovera varken pump eller bytt spridare.
Men har sett andra som har fått gjort de å de har inte haft i 2-takts olja.
Förklara de!?
Robert Arvidsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:35, 04-03-2008
Ort: Västmanland
Sverige



Robban_C

#32 » 09:43:15, 01-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu håller vi oss lugna här, både nixs och Robert! :hota:


Jag har en känsla av att varken det ena eller det andra är skrivet i sten vad gäller tillsatser.
Men när såväl motortillverkare som bränsletillverkare avråder från tillsatser så finns det anledning att lita på det. Ingen tillverkare vill ha rykte om dåliga produkter. Skulle det behövas olja i såsen så skulle tillverkarna säga det.
Man kan också se det så här:
Varför skulle en hemmamekare lyckas bättre i sina gissningar om behov av tillsatser än vad Shells påkostade laboratorium gör? Eller de andra soppatillverkarna för den delen.


Vad gäller dåliga produkter (eller bra) så ska man också komma ihåg att en eller några maskiner inte innebär ett problem. Det kan vara ett sammanträffande. Men när många maskiner får samma fel trots olika ägare/förare så har man ett problem.
Det här har jag sagt tidigare men det tål nog att sägas igen.


3 andra exempel på vad som kan knäcka spridare och vad som inte kan knäcka spridare:
1. En del moderna Yanmar sägs sota igen spridarna av för mycket tomgångskörning och lågbelastning. Jag vet inte om det stämmer men de har ingenting med 2-t olja att göra i alla fall.
2. Min gamla Merca är från -86. Alltså en stenålderskonstruktion från tiden innan MK1-diesel ens var påtänkt. Jag har aldrig hållt på med nån 2-t olja i den och det tror jag inte tidigare ägare har gjort heller. För ett par somrar sen så körde jag på 700 liter villaolja, i övrigt har den gått på vanlig MK1 hela tiden. Och den går och går och går och ....
3. Min Stackars Fergusson får ingen 2- olja. Men den går och går och går och ..... Och den blir ändå utsatt för mycket tomgångs- och kallkörning.

Här var alltså 3 exempel som dels säger att det kan finnas andra problem än brist på "bränslesmörjning", dels att gamla puffror klarar sig gott utan tillsatser.


Fortsättningsvis gäller följande:
1. Diskutera och argumentera gärna men håll igen på tonen.
2. Tänk på att det kan finnas alternativa förklaringar.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mikael.Johansson

#33 » 12:58:19, 01-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fysiska kärvningar i dieselmotorernas spridarmunstycken och pumpsegment beror nog i många fall av 100 på främmande partiklar och inte på bristande smörjning.

Dieseln smörjer om bara toleranserna är riktiga. Vilket dom kan förväntas vara.

Man använde ibland, förr i världen, 2-taktsolja i ottomotorer med bränsleinsprutning. Går dock inte att jämföra bensin och diesel vad det gäller smörjverkan.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Robban_C

#34 » 14:35:15, 01-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessutom har väl oljan en bättre löslighet i bensin än i diesel?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

bangt

#35 » 15:28:28, 01-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

har haft en gammal mf som dog när man släppte den på tomgång efter man pinat den.då snackade jag med en gammal meck vad det var för fel,han sade att jag skulle blanda i lite 2-t i bränslet,och de gjorde jag.hade alldrig bekymmer efter det,men de var en gammal motor så håll skillnad på dom och dagens commonrail
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 25 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se