Nu håller vi oss lugna här, både nixs och Robert!
Jag har en känsla av att varken det ena eller det andra är skrivet i sten vad gäller tillsatser.
Men när såväl motortillverkare som bränsletillverkare avråder från tillsatser så finns det anledning att lita på det. Ingen tillverkare vill ha rykte om dåliga produkter. Skulle det behövas
olja i såsen så skulle tillverkarna säga det.
Man kan också se det så här:
Varför skulle en hemmamekare lyckas bättre i sina gissningar om behov av tillsatser än vad Shells påkostade laboratorium gör? Eller de andra soppatillverkarna för den delen.
Vad gäller dåliga produkter (eller bra) så ska man också komma ihåg att en eller några maskiner inte innebär ett problem. Det kan vara ett sammanträffande. Men när många maskiner får samma fel trots olika ägare/förare så har man ett problem.
Det här har jag sagt tidigare men det tål nog att sägas igen.
3 andra exempel på vad som kan knäcka
spridare och vad som inte kan knäcka spridare:
1. En del moderna Yanmar sägs sota igen spridarna av för mycket tomgångskörning och lågbelastning. Jag vet inte om det stämmer men de har ingenting med 2-t olja att göra i alla fall.
2. Min gamla Merca är från -86. Alltså en stenålderskonstruktion från tiden innan MK1-diesel ens var påtänkt. Jag har aldrig hållt på med nån 2-t olja i den och det tror jag inte tidigare ägare har gjort heller. För ett par somrar sen så körde jag på 700 liter villaolja, i övrigt har den gått på vanlig MK1 hela tiden. Och den går och går och går och ....
3. Min Stackars Fergusson får ingen 2- olja. Men den går och går och går och ..... Och den blir ändå utsatt för mycket tomgångs- och kallkörning.
Här var alltså 3 exempel som dels säger att det kan finnas andra problem än brist på "bränslesmörjning", dels att gamla puffror klarar sig gott utan tillsatser.
Fortsättningsvis gäller följande:
1. Diskutera och argumentera gärna men håll igen på tonen.
2. Tänk på att det kan finnas alternativa förklaringar.