Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Volvo BM 2250 - D39T övre dödläge?

37 inlägg • Sida 1 av 3
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#1 » 13:39:27, 12-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har just installerat ett fodersats, kolvar och vevstakar och då tråget är borta tänkte jag att göra rent vid svänghjulet så svänghjulsmärkningen ska bli lätt läsbar. Till min stora överraskning är "TDC1" märkning och kolvposition på 1:an inte konsistent. Skulle det inte vära så, at när kolven på 1:an är i topp, då skulle märkningen på svänghjulet vära mitt för visaren i svänghjulskåpan?

Mvh.
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel



Turbodiesel

#2 » 13:49:21, 12-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte bara märket för pumpinställningen då? runt 20 grader före TDC
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

LeifAndersson

#3 » 14:29:05, 12-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du det mesta du behöver veta om den motorn.

BM Volvo 500 verkstadshandbok
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#4 » 15:49:20, 12-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Det är inte bara märket för pumpinställningen då? runt 20 grader före TDC


Tyvärr inte! Där är 3 märkningar för insprutning vid 24, 22 och 20 grader. Därnäst är en märkning för "TDC 1". Och "TDC 1" märkning är inte överens med 1:ans kolv!

LeifAndersson skrev:Här har du det mesta du behöver veta om den motorn.

BM Volvo 500 verkstadshandbok


Jag har redan verkstadshandboken för 2250! Och den är liten oklar på detta. Men tack för tip!
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel

Ivar Risslén

#5 » 22:29:34, 12-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket felar märkningen?
Lika mycket som om svänghjulet är förskjutet ett eller flera bulthål?
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#6 » 01:19:30, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Hur mycket felar märkningen?
Lika mycket som om svänghjulet är förskjutet ett eller flera bulthål?


Jag vet tyvärr inte hur många bulthål som finns i svänghjulet. Har inte haft split... Och kan inte hitta något på detta i verkstadshandboken. Men det är den enda förklaringen jag kan tänka. Därför jag söker bekräftelse på denna teori. Annars är märkning i strid med al förnuft.

Mvh.
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel

Turbodiesel

#7 » 01:36:52, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bör vara sex skruvar.


Skiljer det ytterst lite, eller bortåt jättemycket?

Om lite, någon skillnad mellan 1:an & 4:ans kolv?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

jörgen.ottosson

#8 » 06:52:01, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

....hur kollar du att kolven är i topp? :klia:

Tänk på att vid övre död punkt så kan du vrida vevaxeln +/- 10° utan att kolven rör sig ( synligt i alla fall ...handlar om ca 1mm i höjd rörelse) ....+/- 20° vridning av vevaxeln ger ca 4mm höjdrörelse på kolven.

Det är inte så att du drar motorn bakvägen och stannar när kolven ser ut att vara i topp?( och står då på ca 10-15 grader efter, varje 10 grader på svänghjulet borde göra ca 40mm på omkretsen.....så 10-15 grader före eller efter ödp gör att märkningen kommer 40-60 mm på felställe)

Bara en teori.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#9 » 11:09:20, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Bör vara sex skruvar.


Skiljer det ytterst lite, eller bortåt jättemycket?

Om lite, någon skillnad mellan 1:an & 4:ans kolv?


Skillnad är då ungefärligt et bulthål om bultarna är med like spacing. Omedelbart inte något skillnad på 1:an och 4:an men jag skulle bättre mäta den med en indikatorklocka. Då måste tråget tas bort åter... Kan ske at balanseringsenheten inte är rätt timet... :aaargh:

jörgen.ottosson skrev:....hur kollar du att kolven är i topp? :klia:

Tänk på att vid övre död punkt så kan du vrida vevaxeln +/- 10° utan att kolven rör sig ( synligt i alla fall ...handlar om ca 1mm i höjd rörelse) ....+/- 20° vridning av vevaxeln ger ca 4mm höjdrörelse på kolven.

Det är inte så att du drar motorn bakvägen och stannar när kolven ser ut att vara i topp?( och står då på ca 10-15 grader efter, varje 10 grader på svänghjulet borde göra ca 40mm på omkretsen.....så 10-15 grader före eller efter ödp gör att märkningen kommer 40-60 mm på felställe)

Bara en teori.


Har bara kollat att kolven inte rör på sig längre... Om jag stannar vid "TDC 1" märkning är 1:ans kolv flera centimeter under nivå :???:

Har dragit i rätt rotationsriktning (medurs från front).

Men är rörelsen inte: (slaglängd / 180 grader) = rörelse/grad ? Då ger 20 grader vrid cirka 14,1mm rörelse. (127 mm / 180 grader) * 20 ~14,1 mm?

Mvh.
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel

jörgen.ottosson

#10 » 12:19:47, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

[quote="hotsand10@hotmail.com"]
...
Men är rörelsen inte: (slaglängd / 180 grader) = rörelse/grad ? Då ger 20 grader vrid cirka 14,1mm rörelse. (127 mm / 180 grader) * 20 ~14,1 mm?
....
[/quote]

Det är lite mer komplicerat än så tyvärr.... det är en "sinuskurva" som förvrängs av att vevstaken lutar olika (= olika lång i höjdled) vid olika vevaxelgrader.

....om du håller dig nära tändläget så kan du säga att kolvrörelsen är: (Slaglängd / 2 ) * COS X
Där X är vevaxelgrader ( 0= TDC)

( den som vill kan ju fundera på vars vevaxeln (vilken vinkel) står när kolven är mitt i slaglängden.)
Lånar en bild som "inspiration"
Bild
Originalets URL: http://en.academic.ru/pictures/enwiki/49/100px-Crank_mechanism_geometry_sk.png
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#11 » 14:10:11, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Montera svänghjulet fel är inte möjligt om inte styrstiftet demonterats. Det är 6 bultar med ett styrstift mellan två, så det är omöjligt att montera det fel.
.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Raceputte

#12 » 19:37:05, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mät upp ödp då, och gör en ny märkning. Skaffa en gradskiva och montera på vevaxelremskivan, dra ner ettans kolv till tex. 30mm (exakt) under blockplanet, och notera gradtalet, vänd och passera ödp och ställ kolven på 30mm åt "andra" hållet och noterar graderna där. Sen har du ödp mittemellan de grader du noterat. Vill du göra mätningen enklare och säkrare, då skruvar du dit en fast stopp som kolven får bottna mot, och vänder neråt, förbi ndp.
JD 1130
JD 3130
IH 275b
Hanomag henschel F46 Husbil
Iveco 109-14
Ford Cargo 1115
Digger 50
Polaris big boss 250 6x6
CAT 205

1 person gillar det här inlägget.
Raceputte
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:00, 13-06-2009
Ort: Sörbygden, Bräcke kommun, Jämtland
Sverige
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#13 » 20:35:29, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om stiftet är borta och svänghjulet blivit felmonterat. Stiftet behöver inte finnas på plats för att det ska bli rätt, inte speciellt komplicerat att placera svänghjulets " styrhål" över vevaxelns. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#14 » 21:23:25, 13-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att ta ut en eget "exakt nollmärke" är betydligt enklare än så.

1. Ställ bara motorn i ett läge strax innan Ö:D (kolven typ en - två centimeter under toppläge) för cyl 1.
2. Tryck ner en av ventilerna (de ska båda nu vara i stängt läge om allt är rätt) och placera tex en 4 mm insexnyckel mellan ventilskaft och lyftare. Placera nyckelen i linje med lyftaren, sätter du den på tvären så påverkar läget var på ventilen den kommer hur mycket den påverkar lyftet = mätfel.
3. Vrid motorn försiktigt i gångriktningen tills att kolven precis tangerar ventilen.
4. Gör ett märke på synlig roterande del (tex remskivan eller på svänghjulet om det är på en "lös motor") och ett märke exakt i linje med det på någon icke roterande del. Välj gärna att göra en provisorisk "visare" av en ståltråd (fäst i någon skruv) som pekar på märket på den rörliga delen.
5. Ta bort insexnyckelen och vrid förbi Ö:D ungefär lika mycket som när nyckelen monterades förra gången.
6. Återmontera nyckelen på samma ventil.
7. Vrid försiktigt motorn i motsatt riktning tills att åter ventilen tangerar kolven.
8. Gör ett märke nytt märke på den "rörliga delen" exakt där visaren / motorns fasta markering är.
9. Ta bort insexnyckelen och mät upp avståndet mellan de två markeringarna (använd måttband), exakt mitt i mellan dessa två är "nollan" och märk ut den.
10. Ställ motorn så att det nya "nollmärket" är i linje med visaren.
-KLART!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

hotsand10@hotmail.com (trådstartaren)

#15 » 11:24:31, 14-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många tack till alla för bra inspark!

Är tyvärr inte vid maskinen före nästa helg.

Men: är det inte möjligt att använda timingmärknad på insprutningspump i stället?

Annars måste jag göra ett nytt uppmärkning av TDC 1. Kommer inte att splitta för at sätta svänghjul rät! Måste vänta t.ex. kopplingsbytt om det kommer senare...

jörgen.ottosson skrev:
hotsand10@hotmail.com skrev:...
Men är rörelsen inte: (slaglängd / 180 grader) = rörelse/grad ? Då ger 20 grader vrid cirka 14,1mm rörelse. (127 mm / 180 grader) * 20 ~14,1 mm?
....


Det är lite mer komplicerat än så tyvärr.... det är en "sinuskurva" som förvrängs av att vevstaken lutar olika (= olika lång i höjdled) vid olika vevaxelgrader.

....om du håller dig nära tändläget så kan du säga att kolvrörelsen är: (Slaglängd / 2 ) * COS X
Där X är vevaxelgrader ( 0= TDC)

( den som vill kan ju fundera på vars vevaxeln (vilken vinkel) står när kolven är mitt i slaglängden.)
Lånar en bild som "inspiration"
Bild
Originalets URL: http://en.academic.ru/pictures/enwiki/49/100px-Crank_mechanism_geometry_sk.png


Ja, naturligt! Jag var lite för snabb på slutsatsen! Tänk på pendelrörelse och kinematiken... Så är svåret klar!

Mvh.
//Per
Användarvisningsbild
hotsand10@hotmail.com
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:31:55, 16-05-2011
Ort: Jylland, Danmark
Danmark
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T430 Trac Trol
Volvo BM 2250 Trac Trol
Volvo BM Valmet 2005
IH 434 Speed Amplifier
Fordson Major Diesel


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se