Att ta ut en eget "exakt nollmärke" är betydligt enklare än så.
1. Ställ bara motorn i ett läge strax innan Ö:D (kolven typ en - två centimeter under toppläge) för
cyl 1.
2.
Tryck ner en av ventilerna (de ska båda nu vara i stängt läge om allt är rätt) och placera tex en 4 mm insexnyckel mellan
ventilskaft och
lyftare. Placera nyckelen i linje med lyftaren, sätter du den på tvären så påverkar läget var på ventilen den kommer hur mycket den påverkar lyftet = mätfel.
3. Vrid motorn försiktigt i gångriktningen tills att kolven precis tangerar ventilen.
4. Gör ett märke på synlig roterande del (tex remskivan eller på svänghjulet om det är på en "lös motor") och ett märke exakt i linje med det på någon icke roterande del. Välj gärna att göra en provisorisk "visare" av en ståltråd (fäst i någon
skruv) som pekar på märket på den rörliga delen.
5. Ta bort insexnyckelen och vrid förbi Ö:D
ungefär lika mycket som när nyckelen monterades förra gången.
6. Återmontera nyckelen på samma ventil.
7. Vrid försiktigt motorn i motsatt
riktning tills att åter ventilen tangerar kolven.
8. Gör ett märke nytt märke på den "rörliga delen" exakt där visaren / motorns fasta markering är.
9. Ta bort insexnyckelen och mät upp avståndet mellan de två markeringarna (använd måttband), exakt mitt i mellan dessa två är "nollan" och märk ut den.
10. Ställ motorn så att det nya "nollmärket" är i linje med visaren.
-KLART!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...