Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

JD 3130 startar ej, varför?

27 inlägg • Sida 1 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Beaver3 (trådstartaren)

#1 » 15:16:49, 18-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är dålig på dieselmotorer, och tycker att dom borde bara gå och gå.

John deeren kördes in för lite reparation och har blivit stående 1 år sedan den kördes sist.

Nu har jag gjort lite småfix med vattenpump och lite el samt nya batterier och huvudbrytare.

Men den vill inte starta, inte ens ett slag, vad gör man?
Startgas ? Dra den ?
Jag har lossat på rören från tanken och det kommer Diesel hela vägen fram till pumpen.
På pumpen har jag lättat på ena spridarröret och det kommer även diesel där,
Jag har kört den kanska mycket på startmotorn med motorhjälp från startkablar, inte så hårt så startmotorn blivit förstörd utan ganska mycket bara.

Några bra tips vore härligt, hur får man fart på motorn igen? Stått utomhus i vinter.
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn



BGullb

#2 » 15:56:51, 18-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lufta ända fram till spridarna genom att lossa alla rören på spridarna.
Vet inte om du har elektrisk stopp på denna motorn annars kolla så att stoppen är införd.
Jag kan alla språk utom grekiska.
Alla språk utom svenska och engelska är grekiska för mig.

Gullberg
Användarvisningsbild
BGullb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:15:24, 18-03-2012
Ort: Osby
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat E50
Valmet 705
New Holland TS125A
Bigab

jörgen.ottosson

#3 » 16:07:28, 18-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som luftning behövs.

Jag kan inte JD, men detta är vad jag hittade, hoppas det stämmer någorlunda.
http://www.tractorbynet.com/forums/atta ... -close.jpg
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Beaver3 (trådstartaren)

#4 » 16:25:05, 18-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar vara manuell stopp, en röd knapp på vänster panel och en tråd i hölje som går till en arm märkt stopp i bakänden på dieselpumpen, såg att någon råkat ut för att prylarna inne i pumpen fastnat i stoppläge?
Sitter det även nån stopp på bränsleröret efter filtret?
Finns det någon manuell matarpump som man kan använda på den här traktortypen?
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

dimorep

#5 » 18:02:33, 18-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter även luftningsskruv/ar på insp.pumpen (tror det är 8 mm nyckelfattning och de ska INTE dras åt hårt efteråt..) har du luftat där?

När du öppnar på spridarrören (och kör motorn på starten) hur kommer bränslet fram/ut, sipprar det bara fram bränsle lite gran eller kommer det "stötvis" med bra fart?

Lufta högtrycksidan sist (den mellan pump och spridare) efter att lågtryckssidan och insp.pumpen är helt luftfri, annars är det lite ogjort arbete. Släpp på spridarrörern (uppe vid spridarna, ej nere vid pumpen) precis så mycket att bränslet/luften kan tryckas ut, då är det lättare att se om pumpen "ger som den ska" än om rören är helt lösa och det kan sippra ut utan mottryck.

Ang. matarpump, så sitter det redan en mek.matarpump på din traktor, på motorblockets långsida (borde vara på motsatta sidan i förh. till insp.pumpen). På själva matarpumpen finns det även en arm/handtag som det går att handpumpa med, den använder du med fördel när du ska lufta ur lågtryckssidan av bränslesystemet.
Känns det inte som om handpumpen fungerar (inget motstånd vid pumptag) så står antingen motorn i fel läge (den drivs av en nock på kamaxelen) och då är det bara att baxa runt motorn några grader (tex genom att "klicka på starten"). Eller så är matarpumpen kass = byta till en ny (ej reparera..).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

islander

#6 » 18:12:18, 18-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska finnas en liten spak på bränslepumpen som man pumpar med, mitt på motorn vänster sida.

Så här brukar jag lufta dem.

lossa "luftskruven" på filtret nr 10, pumpa tills alla luft är borta. gör man inte detta så stannar den direkt igen och man får börja om.
Bild

Lossa två små skruvar på sidan av dieselpumpen, pumpa fram tills all luft är borta och det bara sprutar ut diesel utan luft bubblor.

Bild

Lossa en eller två spridare och kör med startmotorn.
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

islander

#7 » 18:16:09, 18-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Sitter även luftningsskruv/ar på insp.pumpen (tror det är 8 mm nyckelfattning och de ska INTE dras åt hårt efteråt..)


Det är 5/16, men 8 millimeter är väl när nog :grin:
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

islander

#8 » 18:19:48, 18-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du filter som tar vatten på tanken, tömt vattenavskiljarna?

Om du får in vatten i pumpen och traktorn stått lång tid kan det gå illa..
islander
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:58:56, 02-11-2012
Ort: Kristianstad
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 6930
JD 6310
Volvo L70

Beaver3 (trådstartaren)

#9 » 08:25:39, 19-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips och bilder, tack så mycket, lite oklart med vilka skruvar jag skall lossa på pumpen vid luftning, en del skruvar är ju plombade.
Det sitter en liten grunka under pumphuset med en kort 6 kant som sticker ut nån millimeter, är det nån slags pumpanordning? påminner lite om en axel som går genom en bussning.
Det ör en sådan pump som på bilden ovan.
När jag lossade spridarröret på pumpen, så kom det diesel, men jag tror inte trycket var stötvis och starkt utan det var nog mer att det kom fram bränsle. Från början kom inget alls.
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

jörgen.ottosson

#10 » 08:47:44, 19-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Luftskruvar är aldrig plomberade, de skruvarna kan du utesluta direkt.

Jag vet inte exakt hur det ser ut på din maskin, men luftskruvar på en CAV-roto insprutningspump ser ut så här:
Bild
försök hitta dom där de sitter på din maskin. (de sitter alltid på övre delen av något, aldrig i botten, de ska släppa ut luft, som är lättare än diesel...)

Du ska bara öppna dem något 1/2 varv, du har ju en ledtråd till, 8mm nyckel passar på skallen. :grin:
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

DanK

#11 » 11:03:34, 19-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en JD 3130 och har kört dieselstopp några gånger och de gånger jag luftat för att få den att starta så tycker jag att jag fått hålla på läääänge.
Mer än på andra dieslar, men hur som helst så har den startat.
Kanske du skall ha tålamod för det kan ta en stund. Följ råden du fått och gör i rätt ordning.
Lycka till!
Poclain TC 45, Pel Job 506, JD 3130, Moheda 100 4WD, Volvo T25, Scania L80, Valmet 805
Användarvisningsbild
DanK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:18, 27-03-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

LeifAndersson

#12 » 16:35:01, 19-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den vanligaste men kanske inte lämpligaste metoden att starta en JD 6:a är att när lågtrycksdelen är urluftad så lossar man ett eller två spridarrör uppe vid spridarna, sedan ger man den startygas på roterande motor. Då kommer den snällt att starta på 4 eller 5 cylindrar, låt den gå på tomgång och dra till de lossade spridarrören, när du drar till rören kommer den allt eftersom att gå bättre.
Har hört att man kan göra så med trilskande JD 6:or. :vissla: Av någon oklar anledning är 6:orna dummare att starta upp än de andra JD motorerna med samma insprutningssystem. :klia:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Beaver3 (trådstartaren)

#13 » 18:35:17, 19-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips, jag skall ta itu med den imorgon, först lufta ur lågtrycken, sedan luftskruvarna på pumpen, sen spridarröret 1 eller 2 av dom, och lite startgas, får se om jag lyckas. :smile:
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

LeifAndersson

#14 » 21:04:47, 19-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beaver3 skrev:Bra tips, jag skall ta itu med den imorgon, först lufta ur lågtrycken, sedan luftskruvarna på pumpen, sen spridarröret 1 eller 2 av dom, och lite startgas, får se om jag lyckas. :smile:


Det påstås att det är någon som gör så. :vissla: :grin:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Beaver3 (trådstartaren)

#15 » 20:55:40, 21-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag gjort det som sagts och fått hora sexan gå, men tyvärr bara på startgasen.
Provade tre gånger med startgas och den rullade igång men fortsatte inte på eget bränsle, sedan tog det lilla jag hade av startgas slut.

Nu undrar jag förstås om det är bränslefel?
Det kommer bränsle ur luftskruvarna och det stora glasfiltret är fyllt samt bränslepumpen fungerar och pumpar både manuellt och med motorn.
Jag drog handgasen till maxgas, såg till så att stoppen inte var påverkad, men tyvärr. :???:

Skulle den ha gått igång på eget diesel vid de tre startgasförsöken, jag var ensam så jag kunde inte spruta in mer startgas hela tiden utan gjorde det i tre försök?
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Maltesmek87 och 23 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se