Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

JD 3130 startar ej, varför?

27 inlägg • Sida 2 av 2
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

LeifAndersson

#16 » 21:17:16, 21-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

De brukar gå själva redan efter första försöket, börjar bli risk att något hänt med insprutningspumpen.
Då är det närmast tillhands att misstänka att stoppreglaget "hängt" sig i pumpen om de stått med utdragen stopp under "vilotiden. Eller att pumpaxeln brast i pumpen vid första startförsöket. Det kontrollerar du genom att lossa intagslocket längst bak på pumpen och kontrollera om rotorpumpen där snurrar när du kör startmotorn.
Finns det det minsta vatten i bränslet i pumpen kan man drabbas av båda felen efter en tids stillestånd av maskinen. :sad:

Du har luftat båda luftskruvarna på pumpen? Man luftar först den nedre och sedan den övre.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare



jörgen.ottosson

#17 » 21:21:56, 21-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du luftat på filtret, sedan pumpen så det kommer ren diesel ( rinner ut utan luftbubblor) Öppna på muttern till två spridarrör uppe vid spridaren (bara 1/2 till 1 varv)....när du sedan kör på start motorn ( med gasen nedtryckt, eller handgasen på dragen) så ska det komma (pulsera) diesel i märkbar mängd ut där efter en liten stund. Kommer det ingen diesel, eller bara "fuktar" lite ....så finns det luft kvar i systemet, eller så har du något problem med insprutningspumpen. (något som fastnat pga att den stått en längre stund?)

Om du är osäker på om du fått ut all luft, eller om det är något annat problem, så skulle jag föreslå att du söker hjälp av någon som har mer erfarenhet av maskiner/dieselmotorer i din närhet. ( finns saker på pumpen som kan kontrolleras relativt enkelt på plats i maskinen, men detta bör göras av någon som kan det/har erfarenhet....)

Jag hoppas det går bra att få fart på maskinen. :thumme:

EDIT: ser Leif har liknande funderingar...
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

PerÖ83

#18 » 21:30:07, 21-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med Leif i ovanstående.
Använd rostolja (WD40) eller liknande, mycket snällare för en diesel.
Spikar så mycket på startgas (eter)
De är inte målet som är nöjet, de är resan dit!
Användarvisningsbild
PerÖ83
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:01, 18-01-2013
Ort: Dalarna "masdjävul"
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Hemabygda:
Suzuki 4x4x4
Cross-Kart 650cc 4x4
MC? 110cc 3x3
Pocket Bike 250cc 4t 20hp
Sajo RC45

Beaver3 (trådstartaren)

#19 » 22:22:21, 21-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte luftat den övre luftskruven då det var en stärnskruv där.
Skall prova att lossa den få se om det händer nåt mer.

Förresten, en fråga till, om det fortfarande är luft i pumpen trycks det då någonsin fram diesel till spridarna??
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

LeifAndersson

#20 » 22:29:29, 21-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du måste absolut lufta övre lufttskruven, luftar du inte ur pumpen totalt så blir den omöjlig att starta. De är tillräckligt mariga att starta om de är riktigt urluftade, och görs det inte riktigt så är det närmast omöjligt!
Men det positiva är att då är det nog hopp för pumpen.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Beaver3 (trådstartaren)

#21 » 22:36:21, 21-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, tack för snabbt svar, jag skall försöka med en tång över skallen, hoppas att den släpper.
Det kom i vart fall soppa i spridarröret men inte pulserande, och det kom också ut soppa ur nedre luftskruven, men inte pulserande där heller.
Måste man lufta som på ett bromssystem?
Alltså att man måste vara två, en som kör startmotorn och en som luftar?
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

Michael Meier

#22 » 23:33:37, 21-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beaver3 skrev:....har blivit stående 1 år sedan den kördes sist....


Det kan vara något som kärva i reglagen inuti pumpen.

*EDIT* .. missade ett gäng med svar :smile:

Pumpen kan inte få upp ett tillräckligt högt tryck vid spridarna om det finns den minsta mängd luftbubbla, eftersom luft komprimeras till skillnad mot diesel.
Spridarnålen öppnar endast vid ett bestämt tryck.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

LeifAndersson

#23 » 06:16:30, 22-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allt på "matarsiden" dvs. före spridarrören luftas med handpumpen och där kommer inte bränslet stötvis, utan där kommer bränslet med ett ganska stabilt tryck när man pumpar med handpumpen. När det kommer absolut rent bränsle ur först den undre och sedan den övre luftskruven är det dags för högtrycksdelen, (bränsle ur spridarrören) Då lossar du ett eller två spridarrörs förskruvningar uppe vid spridarna, sedan kontrollerar du att stoppreglaget är intryckt och gasreglaget står på ungefär halvgas. Sedan kör du på startmotorn och då ska det komma bränsle stötvis vid spridarna efter ett tag, då börjar det närma sig motorstart. Och använder du då startgas vid vidare startförsök SKA du ha hjälp med startgasen,( eller som vi gör, koppla i ett fjärreglage på startmotorn så man kan stå bredvid traktorn och köra startmotorn och samtidigt kontrollera alla funktioner) som jag sade tidigare ska startgasen tillföras när motorn roterar på startmotor. Du får inte trycka i startgas i luftrenare/insug och knata iväg och köra på startmotorn när du gått runt traktorn. Startgasen ska tillföras försiktigt när motorn roterar annars är risken för motorskador för stor.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Beaver3 (trådstartaren)

#24 » 19:28:43, 22-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tryck på länken här nedan.

http://youtu.be/xMWCAkYYtuc

Tusen tack för alla tips, äntligen rulade den igång utan att det var menat under luftning av övre skruven på matarpumpen.

Jag gjorde nästan som ni sa, men lossade bara på insprutningsröret till en spridare nere vid pumpen, jag ser inte vilken skillnad det skulle göra om spridarröret hänger löst vid pumpinfästningen eller vid spridaren, den spridaren och cylindern kommer ju ändå inte att fungera med lös ledning.
I alla fall rullade den igång snällt med startgas, jag testade lite med rostlösare också, men det fick ingen effekt.

Ett problem uppstod när jag testkörde hitshkroken, när jag skulle köra upp liften och kroken gick kulledens axel i första övergången vid spaken under golvet av.

Så nu får jag försöka lossa armen och på nåt vis reparera kullänken.

En följdfråga då, det finns bara framåt och bakåt på liftspaken, i vilket läge skall den stå?
Antar att man sliter ut pumpen om spaken står i fel läge eller?
På fergusonen jag hade var det ju en flytspak, saknar JD den funktionen?
Gräv där du står
Beaver3
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:21:19, 14-09-2009
Ort: Nordligaste Svealand
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC55B
John Deere 3130
Velsa tippvagn

jörgen.ottosson

#25 » 20:13:03, 22-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar: Toppen! :driver:

Beaver3 skrev:... men lossade bara på insprutningsröret till en spridare nere vid pumpen, jag ser inte vilken skillnad det skulle göra om spridarröret hänger löst vid pumpinfästningen eller vid spridaren, den spridaren och cylindern kommer ju ändå inte att fungera med lös ledning.
...


Skillnaden är att med röret lossat (obs inte helt skruvat bort, bara något varv på muttern...) uppe så vet man att det är diesel i hela röret och i pumpen när det kommer ur där du lossat.

När du lossar nere vid pumpen så vet du inte om det är diesel eller luft i röret....( eller om den diesel som kommer ut, kommer från pumpen eller röret....om det bara kommer lite)

Det är ju fortfarande luft som skall ut, och luft färdas uppåt. :laes_detta:

Övriga frågor kan jag inget om....
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

The_lawnmover

#26 » 20:29:20, 22-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

istället för startgas kan man ha en sprayflaska med diesel och spruta rätt in i insuget när motorn snurrar
The_lawnmover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:36, 02-12-2012
Ort: Vårgårda
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 BM 320 MF 165

Richard Hjelm

#27 » 19:23:08, 26-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du inte en vattenfälla framför kylaren? kolla så att inte den och föralldel också glas-filtret är fullt i vatten,du har en dränering i botten på tanken öppna där och se vad som kommer ut (brukar inte vara o-nödigt). Å du var försiktig med startgasen den är rena döden för dina kolvar.
Richard Hjelm
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:24:51, 22-12-2012
Ort: Bjuråker Ljusdal
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: John deere 1640 3130 Ford 2000 Hymas 900T scania tgb 30 Ih Drott bandlastare Volvo N86 separatlastare Ferguson 65/Trima skotare halvbandare Bm21 Ducati 900ss Husquarna 400WR


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se