Hej Robin.
Har själv råkat ut för samma missöde som du, fast på en Ursus 385 (e ju samma traktorkropp).
Om de e ett originaldarg/hitchkrok så kan du svetsa den. Vi svetsade våran med
pinne (ma-svets).
Vet att vi använde en lite "finare" pinne som hade egenskaper som spänner om fler materialsammansättningar. Kan kolla med bror min om vilken elektrodsort vi använde. En likströms svets är troligen ett måste då de lite mer avanserade pinnarna oftast är avsedda att svetsas med likströmssvets. Billiga svetsar på Biltema å jula är oftast växelströmssvetsar.
Det är viktigt att du slipar en riktig
X-fog och svetsar åt samma håll på båda sidor. Då "drar sig" svetsen åt samma håll på båda sidor. Viktigt att första strängen/fogen bränner igenom annars bygger du in ett hålrum som i förlängningen kan ge upphov till nya brott. Vi har använt vår Ursus i ca 4 efter att vi svetsade hitchen. Mestadel med skogsboggie hängande efter, vilket frestar på draget en del då det kränger å slår inne bland träden. Sedan händer det att man har överlast då man inte vill köra tillbaka för ett halvt lass:)
Svetsa allt i ett svep. Tar en stund i.o.m att du måste vända draget efter varje svets. Låt det sedan svalna i lugn å ro, gärna invirat i ett stycke läder (tål
värme) så att draget får svalna långsamt. Du bör sedan ha ett hållbart drag.
Good luck.
Inge Nilsson