Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Åsikter om Ford

83 inlägg • Sida 1 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Traktor (trådstartaren)

#1 » 20:51:17, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Jag och min far har kikat på att byta in vår Volvo BM 2250 som är 2wd
mot en Ford 7710 som har 4wd. Nu undrar jag ifall ni har några erfarenheter från ford. Båda har lastare och på volvon har vi ett grävaggregat som vi hade tänkt behålla och sätta på forden. Det är 4wd som lockar på forden men volvon har bara gått 2300h medans forden har gått 9000h men den har ju trots allt mycket kvar att ge. Vad är det för motor forden har och hur är det med reservdelar och liknande, och vad har ni för erfarenheter från just ford och vad skulle ni rekomendera?
Traktor
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:20, 29-09-2007
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 342



Christian.Emilsson

#2 » 21:54:23, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
nu är jag ju väldigt Fordfärgad.... min åsikt är att de är toppenmaskiner, bra hyttkomfort, billiga i drift. krabbar sällan och OM det skulle nu göra det så finns det massa begangnade delar på traktorskrotarna eller nytt på www.oie.se

på gården här hemma har vi haft, ford 3600, 4600, 4610, 5610

så det har blivit lite ford, har även kört 6700, tw30


som sagt jag är ju ordentligt fordfärgad.. men jag tror inte att du kommer att ångra dej...

Sen finns ju ford sjukan med... tyvärr så får en del motorer för sig att släppa igenom vattnet genom blocket.. menhar det inte hänt på 9000h så kommer det nog inte att hända...
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

HARA CAWAY

#3 » 22:07:27, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kavitation kallas det när det går hål i mellan en olje o vattenkanal pga att kylvattnet blir laddat(joniserat).Även kallat Fordsjukan.
Hände på min trakorgrävare för ett antal år sedan o på en grannes skotare för andra gången nyligen.
Ford har dåligt gjutgods o jag rekomenderar att hälla i avjoniseringsvätska(finns på scania) eller byte till färdigblandad kylvätska med dito tex John Deeres.Byt kylvätska ofta på ford typ vart annat år.
Grannens block gick inte att rädda o kan upplysa att ett nytt 7710 block ville ford ha 100000 kr för.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

Mikael.Johansson

#4 » 23:15:42, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

HARA CAWAY skrev:Grannens block gick inte att rädda o kan upplysa att ett nytt 7710 block ville ford ha 100000 kr för.


Kan det verkligen stämma? 100 000 kr för ett motorblock? :eek:
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Christian.Emilsson

#5 » 23:35:58, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

100 papp låter nästan lite orimmligt... har för mej att en utbytesmotor ligger runt 35-40 papp kompett...


så runt 10 000 för ett block låter ju rimligt... men jag har ju haft fel innan :???:

nu är det ett tag sedan jag kollade priserna dock...
/C
Användarvisningsbild
Christian.Emilsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:11, 30-09-2007
Ort: Jönköpingsl än/Rydaholm
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Grävmaskin, Komatsu 138Us -06

Traktorer, Deutz 4.71, Ford 4610, New Holland TL90

Dumper. Volvo A20

deex

#6 » 23:42:59, 11-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

på kompisens jobb har de alltid sagt att 7000 timmar är vad en ford klarar av innan det är dags för motrorrenovering. har för mig att de sa att motorn kostade runt 35000 för en utbytes till en ford 6700 så det kan nog stämma. sen om 7000 timmar är en skröna eller något som är sant kan jag inte svara på.
deex
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:34:26, 13-10-2006
Ort: Östergötland
Maskintyp: Hjullastare

HARA CAWAY

#7 » 19:45:43, 12-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå,New Holland ville ha 100 papp för ett komplett bytesblock utan topp
till 76-7710.Trodde heller inte mina öron.
Att renovera en i dag med borrade cylinderlopp och ipressade torra foder,fräst blocktopp etc kostar ca 35000.
Användarvisningsbild
HARA CAWAY
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:46, 05-02-2007
Ort: Vedum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec 160 blc-06
Hara Caway 1980
m.m m.m

Bengt.Svensson

#8 » 20:14:14, 12-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har hållit mig borta från Ford just pga av att de är ganska svåra att renovera. Vi har gjort motorrenovering på 3 av 5 traktorer (2 MF och 1 JD), samtliga gick runt 7000 "gamla" timmar då motorerna skar. Dock är det hanterbara kostnader eftersom man "bara" byter foder, kannor och lager. På vår JD fick vi även byta någon vevstake som fick stryck när kolven nöp.
På en Ford skulle man tydligen fått demontera hela motorn och skicka in blocket för att borra upp loppen. Jättejobbigt!
Bengt.Svensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:06:34, 08-12-2008
Ort: Småland
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD1950, JD 2120, JD5070M+L, MF135

MN

#9 » 08:43:11, 13-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gammal traktor som gått 9000 h lär vara rejält nött på de flesta ställena så jag hade passat oavsett märke. Reparera gammal skit kostar alltid mer än att köpa fräscht från början. Been there, done that.

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

gaffa

#10 » 16:06:37, 13-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått hål i första cylindern 3 gånger på de två 7710or som jag haft (en har jag kvar) Den första gick efter 3500 timmar hela kylsystemet fylldes med motorolja på nolltid. Köpte en helt komplett motor (tom turbo start och generator ingick) för 42 000 år2000. Denna nya motor körde jag med i 1,5 år 700tim. Oljan började då bli grå; vattnet läckte in i vevhuset vid stötstängerna på 1ans cylinder. Läckaget ökade under 300 tim så det ångade rätt häftigt ur vevhusventröret. Söderberg & Haak var helt ointresserade av någon form av ersättning motorn var över 1år! Lusten att gräva ner mer pengar i möget hade avtagit så jag körde en omgång kylarrensning och sedan Wonderweld (vattenglas=natriumsilikat) Detta lyckades och har hållit hittils 4500 tim. Jag vill även tillägga att fordarna från första stund fått ny kylvätska med destvatten+50%glykol varje år och regelbundna byten av kylvattenfiltren. Jag antar att det inte hjälper med kylvattenfilter. För övrigt en mycket bra traktor!
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

gaffa

#11 » 21:03:37, 13-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömde en sak, om du ska köpa 4WD 7710; köp då årsmodell 84 eller nyare. Dessa har en mycket bättre framaxel.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Stark1

#12 » 17:12:54, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan rekommendera en 7710 men sant som gaffa säger så är framaxeln stabilare på den nyare. När det gäller detta "motorproblem" som sägs vara hur stort som helst trots att jag aldrig sett en sån motor i verkligheten. Blocket kanske redan är bytt? Detta problem var ju vanligast på 6x serien alltsp 1000 serien och senare kom ett nytt block som syns på blockets tydliga förstärkingar på utsidan som det är alltså inte helt slätt. Det jag kan nämna i övrigt på denna är att den är förhållandevis bränslesnål jämfört med många andra traktorer av samma storleksklass (98hk) samt att tillgången på reservdelar är bra samt att dom är relativt billiga förutom då motorblocken.... Vi införskaffade en 7000 för drygt 20 år sedan där motorn skurit och köpte en ny motor via Ford som var komplett med pump, generator och startmotor och den gick då på 35000:- så priserna verkar ha skjutit i höjden... :uupps:
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

Hebbe

#13 » 18:51:52, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är viktigt att blocket är "våfflat" för att slippa problemen:
Bild

Jag kan också intyga att 98 hk motorn på min 7610 -88 var mycket bränslesnål. Den drog mindre än en ny 98 hk -08 Deutz-Fahr. Forden var svårstartad vid < 0°C och när den hade stått några dagar men det sistnämnda fixades med en enkel backventil på bränsleledningen. Det har också lätt för att bli sprickor i lyftarmarna närmast kopplingspunkterna (övergången mellan tjockt o tunt). Växelstagen under växelspaken kan hoppa ur plastbussningarna, då får man lyfta av hela hytten.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

gaffa

#14 » 20:55:51, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att vara så mycket oförskämd vill jag påpeka att mina 3 perforerade 7710motorer var av årgångarna -82,-84,-00 alltså samtliga av våffelmodell den nyaste är ej märkt Ford utan New Holland.

2 personer gillar det här inlägget.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Hebbe

#15 » 22:24:09, 15-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som maximal otur... Vi har haft 3600, 6600, 6610 och 7610 alla har gått på vanlig kylarvätska, minst 5 år mellan bytena. Ingen har drabbats av Fordsjukan men de har blivit utbytta vid ca 6000 timmar.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se