Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Åsikter om Ford

83 inlägg • Sida 4 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

dimorep

#46 » 22:39:30, 03-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe skrev:Ja, då ställer man sig frågan om frostpluggarna är tänkta att agera som offeranod på en Fordmotor? Skulle en blockmotorvärmare också kunna göra det? Och hur var det med skadan av de galvaniska strömmarna, blev de alltid halvt osynliga mellan en olje- och kylkanal eller även som en synlig skada i cylinderväggen?

Det är vanliga plåt i frostpluggarna på de Fordmotorerna, alltså UTAN offeranod funktion, därav att det går att montera filterhållare med detta i!
Oftast så är det mellan vatten och oljekanal som det börjar läcka, men det har även hänt att det går hål från vattenkanal in i en cylinder...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



Kjell.K.

#47 » 22:56:02, 03-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Frostpluggarna är igentligen för gjutformarna. Har man tur sticker frostpluggarna om vattnet fryser och motorn klarar sig, men då ska man ha tur. Frostpugg är väl snarare en "försköning" av verkligheten. Trots det kan de säkert vara i olika matriel och göra olika funktioner. :)
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

orwak

#48 » 23:42:14, 12-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

enda erfarenheten jag har av ford är att den går för in i hel-ike sakta på vägen :grin:
De finns alltid nåt att laga
Användarvisningsbild
orwak
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:38, 10-12-2006
Ort: SödranorraHalland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Hebbe

#49 » 14:02:08, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förr när det var järnrör i vattenledningsrören mellan fastigheter och olika byggnader kunde det bli spänningspotentialskillnader mellan cirkulationspumpar och liknande p.g.a. olika elcentraler o.s.v. Såg en teori om att detta kunde påskynda de galvaniska strömmarna och då tära på rören. Vet inte om det ligger någon sanning i denna teori?
Min lite halvgalna fråga är om Lucas elsystemen på Fordarna kan ha påskyndat fenomenet galvaniska strömmar? :idee:
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

gaffa

#50 » 14:21:39, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elsystemet är en av de saker som är bra med Fordarna och det kan nog inte orsakat de maskätna motorerna
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Hebbe

#51 » 18:05:33, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Lucas har ett speciellt dåligt rykte bland entusiaster, och det finns många skämt om Lucas och hans elsystem. Där är Joseph Lucas känd som mannen som uppfann mörkret. Andra säger: Lucas förnekar att de har uppfunnit mörker, men de har patent på kortslutning och glappkontakten"

Citatet är hämtat ifrån: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucas_Electric
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

dimorep

#52 » 18:25:02, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hebbe skrev:"Lucas har ett speciellt dåligt rykte bland entusiaster, och det finns många skämt om Lucas och hans elsystem. Där är Joseph Lucas känd som mannen som uppfann mörkret. Andra säger: Lucas förnekar att de har uppfunnit mörker, men de har patent på kortslutning och glappkontakten"

Citatet är hämtat ifrån: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lucas_Electric


Nämnde just detta i en tråd för några månader sen och fick då höra "ett och annat" ang. det från flera håll, så akta dig för att "narra" mr. Lucas... :mrgreen:

-Men den beryktade och alm. ökända "FORD SJUKAN" lär bero på dålig gjutning med "orena mtrl"!
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

gaffa

#53 » 21:01:04, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ägt några 80-tals Fordar och de elprylar som jag bytt ut på dessa är blinkersströmställaren och ljuskontakten på båda två stod det med stora bokstäver Hella på baksidan. Lucas strömbrytare brukar vara mycket gedigna mycket koppar och äkta bakelit.

Även bakljus och positionsljus blev utbytta efter några år, på dem stod de "Britax" på baksidan.
"Det gör inget om lantbruket går med förlust för banken säger att det är okej" :cool:

På vår firma har vi alla reservdelar hemma som finns i lager
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Torbjörn Pettersson

#54 » 21:09:22, 09-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ägde en 6710 som är i princip samma som 7710 årsmodell -82. Köpte denna beg och såldes vid ca 8000 tim. då var det inte gjort något vid motorn, men det var något fel på den sista tiden. Tappade oljetryck och ventilerade ganska mycket, vet ej vad detta berodde på. Annars fick vi byta växelförarbussningar i locket ( ej demont hytt). Bytt ett framhjulslager, ren inspr.pump, renoverat snabbväxel, kanske några fler smårep som jag ej kommer ihåg. Traktorn hade gått något på ca 2000 tim när den inköptes. Min åsikt är att det var en mycket bra och prisvärd traktor, vi valde att byta istället för renovering av motorn pga att vi kör ganska mycket i skogen och ville ha vändbar förarplats. Köpte istället en MF 4255...
Torbjörn Pettersson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:24:59, 25-10-2009
Ort: Eksjö
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Åkerman H9 b (saknad)
Lännen 8800i + Waldung 9T
Gremo 950
Monsterpickup:Fiat Strada
BM 210 teddy (nyskick)
Volvo BM 430
Volvo BM 800
Arctic cat 550

Hebbe

#55 » 10:17:54, 10-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

70-tals Fordarna som vi hade tyckte jag att där stod Lucas på lite här o var men att elsystemen blev dåliga på dem berodde nog på en inte alltför bra el-kunskap hos vår lokala märkesverkstad som också blev nerlagd för en massa år sedan. 7610:an ifrån -88 var en bra traktor, även elen/elektroniken! Den elektroniska LCD-panelen hade en fin övervakning av hela traktorn, den varnade när det verkligen behövdes, inga ologiska fellarm!
Batteriets placering rakt på ventilkåpan har väl gjort att utseendet på motorn (utsidan) inte alltid har varit den bästa genom åren på en Ford. Om någon har missat att byta ut batteriet i tid, d.v.s. mkt "överkokt" batterisyra som har frätt bort färgen ner över motorn, fastrosrostade spridare osv!

Är han ute o cyklar:
http://www.lra.se/roys/page/elsakerhet.asp
Citat Roy:
"Det värsta av allt med att använda chassiet som strömåterledare är att det kan påskynda korrosionen, dvs bilen rostar där det samlar sig vatten, dvs vid punktsvetskarvarna, flyter där ström påskyndas förloppet. Men en bil slänger man ju ändå efter 15 år…"
Senast redigerad av Hebbe 12:23:11, 13-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Laokon

#56 » 23:21:29, 15-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, han är ute också cyklar. Min motivering är att alla bilar (eller tom fordon) som jag känner till kopplar "minus-sidan" till chassit. Skulle det vara tok farligt så skulle åtminstone någon biltillverkar valt en annan väg.
Användarvisningsbild
Laokon
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:29, 10-02-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 320

Kjell.K.

#57 » 00:25:18, 16-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag tänker: Plus eller minusjord bara åt vilket håll strömmen går.
Äger följande traktorer: Fordson N 1936, Fordson Major 1952, Volvo T 31 1952 och IH MC Cormic D-440 Farmall 1958.

Länk till min motorblogg, Motorama:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/i ... 9.13804725
Användarvisningsbild
Kjell.K.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:05:07, 22-04-2007
Ort: Stockholms län - Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kört mest: BM Volvo T 650. Teckningen åvan har jag gjort på Paint och föreställer mig själv körande min Fordson N 1936.

Hebbe

#58 » 20:32:29, 17-01-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog är plus o minus egentligen bara riktningen på elektronernas vandring och det "vandras" lika mycket i minus som i plus. Det låter inte helt otänkbart att om ledningsarean blir mindre vid punktsvetsarna så ökar korrosionsrisken också. Roy använder väl högeffektsgrejor och då är det aldrig fel med en "stabil" jord.
Den här verkar till och ha fått mycket ström i plåten :grin:
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

O.G

#59 » 11:46:58, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå! gammal tråd men jag är lite nyfiken på Fords TW 25-35 modeller ofta brukar Ford ligga bra till i pris. Någon som har några synpunkter på deras motorer mm?
O.G
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:12, 19-04-2010
Ort: Nyköping
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: L70

Mustang

gaffa

#60 » 13:40:27, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja dessa motorer är minst lika dåliga som alla andra 80-tals Fordar tyvärr och reservdelsblocken börjar bli riktigt rejält dyra. Vill du ha en stor Ford men inte hål i blocket så köp en 8100 istället.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se