Stark1 skrev:Den 6.6 liters sexan har väl ändå inte samma problem som fyrorna??
Jo, det har den... Men oftast håller de lite längre (kanske fler av de som utr. med "Perry-filter" från böjan eller fått bättre underhåll om de gått som stordragare).
I gengäld så är det betydligt vanligare med skurna cylindrar på 6:orna än på de mindre.
Helt klart att alla motormärken kan gå sönder och gör det förr eller senare, men hela den serien av Fordmotorer är ganska kortlivade (även om man inte räknar in de som får en för tidig död pga "Fordsjukan").
TW-serien är väl en rätt driftsäker sak eller? Har inte hört om direkta problem med bakaxlar, växellå
dor eller foderjunkningar på dessa? Att framaxlarna inte mår bra av
dubbelmontage är väl något som mer har med tidsepoken att göra.
Bakaxlarna håller för det mesta bra på de. Några
kronhjul / pinjonger som rasat pga lager som gått ner sig och diffdrev som slitits upp på traktorer som gått mycket framför
plog där föraren struntat i att använda diffspärr. Traktorer som gått mycket som "transportare" med obromsade släp eller feljusterade bromsar (där traktorbromsarna fått ta allt) har där varit lite bromshaveri.
Transm. håller bra på de, t.o.m riktigt bra, bortsett från 85-8830 för de p-s låderna är inte bra.
Fodersättningar lär inte vara någon större risk då de (org.) inte har några lösa foder...
På framaxlarna så är det främst bultarna (och lagringen) till centrumpendlingen som slitits upp, går ganska fort att det äter genom bussningen också. Gäller att avlasta (lyfta upp) framvagnen vid smörjning så att fettet kommer upp där det som mest behövs.
Ungefär lika vanligt med läckande p-boxar (och lagerhaveri) ute i naven på de som på andra 4wd traktorer i den storleken och tidsperiod.
Och när det gäller Fords motorer så kan man ju alltid borra och stoppa i råfoder i blocken om hålet blivit där, har alltid varit ett billigare alternativ.
Nja, inte alltid... Beror lite på var skadan är och hur allvarlig den är.
Sen brukar det aldrig bli helt 100 med omfodring i de blocken, för har "Fordsjukan" en gång väl fått
fäste i ett block så brukar det inte ta lång tid innan det är hål in genom det nya fodret också. Eller mellan
olje och vattenkanal och då är det skrot.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...