Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Allmänt

Åsikter om Ford

83 inlägg • Sida 5 av 6
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorer

Stark1

#61 » 16:32:34, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

gaffa skrev:Ja dessa motorer är minst lika dåliga som alla andra 80-tals Fordar tyvärr och reservdelsblocken börjar bli riktigt rejält dyra. Vill du ha en stor Ford men inte hål i blocket så köp en 8100 istället.
Nu kan man väl ändå inte jämföra en 8100/8200 med en TW35 tex. Visst det är en annan motor i 81/8200 modellerna än i 8/9000, 86/9600, 86/9700 Tw10-30, TW 5-35, 7810, 8210, 8530-8830. Den 6.6 liters sexan har väl ändå inte samma problem som fyrorna?? Visst dom kan ju gå slut också men det kan väl alla? TW-serien är väl en rätt driftsäker sak eller? Har inte hört om direkta problem med bakaxlar, växellådor eller foderjunkningar på dessa? Att framaxlarna inte mår bra av dubbelmontage är väl något som mer har med tidsepoken att göra.

Och när det gäller Fords motorer så kan man ju alltid borra och stoppa i råfoder i blocken om hålet blivit där, har alltid varit ett billigare alternativ.
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå



dimorep

#62 » 21:28:53, 28-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stark1 skrev:Den 6.6 liters sexan har väl ändå inte samma problem som fyrorna??

Jo, det har den... Men oftast håller de lite längre (kanske fler av de som utr. med "Perry-filter" från böjan eller fått bättre underhåll om de gått som stordragare).
I gengäld så är det betydligt vanligare med skurna cylindrar på 6:orna än på de mindre.

Helt klart att alla motormärken kan gå sönder och gör det förr eller senare, men hela den serien av Fordmotorer är ganska kortlivade (även om man inte räknar in de som får en för tidig död pga "Fordsjukan").

TW-serien är väl en rätt driftsäker sak eller? Har inte hört om direkta problem med bakaxlar, växellådor eller foderjunkningar på dessa? Att framaxlarna inte mår bra av dubbelmontage är väl något som mer har med tidsepoken att göra.

Bakaxlarna håller för det mesta bra på de. Några kronhjul / pinjonger som rasat pga lager som gått ner sig och diffdrev som slitits upp på traktorer som gått mycket framför plog där föraren struntat i att använda diffspärr. Traktorer som gått mycket som "transportare" med obromsade släp eller feljusterade bromsar (där traktorbromsarna fått ta allt) har där varit lite bromshaveri.

Transm. håller bra på de, t.o.m riktigt bra, bortsett från 85-8830 för de p-s låderna är inte bra.

Fodersättningar lär inte vara någon större risk då de (org.) inte har några lösa foder...

På framaxlarna så är det främst bultarna (och lagringen) till centrumpendlingen som slitits upp, går ganska fort att det äter genom bussningen också. Gäller att avlasta (lyfta upp) framvagnen vid smörjning så att fettet kommer upp där det som mest behövs.
Ungefär lika vanligt med läckande p-boxar (och lagerhaveri) ute i naven på de som på andra 4wd traktorer i den storleken och tidsperiod.

Och när det gäller Fords motorer så kan man ju alltid borra och stoppa i råfoder i blocken om hålet blivit där, har alltid varit ett billigare alternativ.

Nja, inte alltid... Beror lite på var skadan är och hur allvarlig den är.
Sen brukar det aldrig bli helt 100 med omfodring i de blocken, för har "Fordsjukan" en gång väl fått fäste i ett block så brukar det inte ta lång tid innan det är hål in genom det nya fodret också. Eller mellan olje och vattenkanal och då är det skrot.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Stark1

#63 » 20:52:47, 01-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Stark1 skrev:Den 6.6 liters sexan har väl ändå inte samma problem som fyrorna??

Jo, det har den... Men oftast håller de lite längre (kanske fler av de som utr. med "Perry-filter" från böjan eller fått bättre underhåll om de gått som stordragare).
I gengäld så är det betydligt vanligare med skurna cylindrar på 6:orna än på de mindre.

Helt klart att alla motormärken kan gå sönder och gör det förr eller senare, men hela den serien av Fordmotorer är ganska kortlivade (även om man inte räknar in de som får en för tidig död pga "Fordsjukan").

TW-serien är väl en rätt driftsäker sak eller? Har inte hört om direkta problem med bakaxlar, växellådor eller foderjunkningar på dessa? Att framaxlarna inte mår bra av dubbelmontage är väl något som mer har med tidsepoken att göra.

Bakaxlarna håller för det mesta bra på de. Några kronhjul / pinjonger som rasat pga lager som gått ner sig och diffdrev som slitits upp på traktorer som gått mycket framför plog där föraren struntat i att använda diffspärr. Traktorer som gått mycket som "transportare" med obromsade släp eller feljusterade bromsar (där traktorbromsarna fått ta allt) har där varit lite bromshaveri.

Transm. håller bra på de, t.o.m riktigt bra, bortsett från 85-8830 för de p-s låderna är inte bra.

Fodersättningar lär inte vara någon större risk då de (org.) inte har några lösa foder...

På framaxlarna så är det främst bultarna (och lagringen) till centrumpendlingen som slitits upp, går ganska fort att det äter genom bussningen också. Gäller att avlasta (lyfta upp) framvagnen vid smörjning så att fettet kommer upp där det som mest behövs.
Ungefär lika vanligt med läckande p-boxar (och lagerhaveri) ute i naven på de som på andra 4wd traktorer i den storleken och tidsperiod.

Och när det gäller Fords motorer så kan man ju alltid borra och stoppa i råfoder i blocken om hålet blivit där, har alltid varit ett billigare alternativ.

Nja, inte alltid... Beror lite på var skadan är och hur allvarlig den är.
Sen brukar det aldrig bli helt 100 med omfodring i de blocken, för har "Fordsjukan" en gång väl fått fäste i ett block så brukar det inte ta lång tid innan det är hål in genom det nya fodret också. Eller mellan olje och vattenkanal och då är det skrot.


Ärligt talat så vet jag inte om det varit direkt några anmärkningsvärda problem med sexorna jämfört med andra märken? Att dom inte har så lång livslängd vill jag nog hävda att det rör sig bara om dålig service i flertalet av fallen och framför allt låg kvalite på smörjmedel. Att jag skrev fodersjunkning var ju en gnutta ironi för det till skyarna höjda svenska märket hade rätt stora problem med det eller? Funcklådan var väl kanske inte den bästa har jag förstått men många har fortfaranne felfria traktorer. Och visst omfordring går inte i alla fall men det är en billigare lösning. Dock tror jag att alla traktorer med Fordmärket i fronten som fortfarande rullar så har nog ytterst få något kavitationsproblem. Det är ju ändå relativt gamla traktorer i dags dato. Men visst Ford hade sina problem men trots allt var det relativt billiga och lätta traktorer där allt inte vi var överdrivet överdimensionerat.
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

gaffa

#64 » 20:58:25, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har vi ännu ett exempel på motorproblem men det måste vara rekord för denna modell med 4000 tim med samma motor



http://www.blocket.se/vasternorrland/Fo ... =23_10&w=3


Ford TW 25 - 85 4876 tim
Säljes av Sven. 6 maj 18:31. Ta bort, ändra, förnya annonsen.


Pris: 125 000:- Typ: Lantbruksmaskiner Plats: Sundsvall

TW 25 med trevägs tippande vagn lastar 10-12 ton.
Traktorn fick en utbytesmotor vid 4000 tim.
AC ur funktion.
I övrigt bra bruksskick.

Reg.nr. LPE 786.

Ring för mer info.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

Exs

#65 » 21:51:18, 06-05-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger in en skärmdump på annonsen innan den försvinner, bara för att jag tycker ekipaget var så j*vla manligt. Bortser man från motorn så hade det ekipaget varit mumma :eat:


Bild

/Erik
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

grevenwiklund

#66 » 23:36:32, 27-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker denna tråd... Blir lite orolig när jag läser om detta problem.jag går i köpgropar på en 4610-4 årgång 89 med trevylindriga motor, är det samma problem där?? Den har gått 2200 timmar. Med vänlig hälsning, lennart
grevenwiklund
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:43, 07-09-2011
Ort: Järpen,i vackra Jämtland,egen president!
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: john deere 2030,numera såld.
2012 kom en Ford 4610-4.89 till gården
Mtd åkklippare.Motorsåg Husqvarna 350&jävligt vass yxa.Vedklyv Kellfri 70cm.
Samt ett 40 tal får på gården. Multiloader L20 köpt ny 2023

krokodilen

#67 » 09:28:43, 28-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant läsning! Vart hittar man dessa kylvätskefilter? Länk någon?

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ingoberra

#68 » 11:27:18, 28-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kanske inte är så dumt med en luftkyld motor ändå? Förutom av eller på värmen med ebern då.
Senast redigerad av Ingoberra 11:27:40, 28-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

Fredrik_

#69 » 13:14:28, 28-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingoberra skrev: ..Förutom av eller på värmen med ebern då.


Dagens värmare reglerar effekten steglöst över ganska stort område, så inte heller det går att skylla på nu..
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Ingoberra

#70 » 14:01:15, 28-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min eber är byggd på 70 talet så den saknar moderna reglage
Ingoberra
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:11:13, 18-04-2012
Ort: Sandviken
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz 5206

gaffa

#71 » 14:07:08, 28-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

krokodilen skrev:Intressant läsning! Vart hittar man dessa kylvätskefilter? Länk någon?

/Christer


Kylvattenfilter går bra att köpa hos närmaste New Holland handlare eftersom de är originalutrustade med dessa filter en bit in på 2000 talet. Kylvätskan blir väldigt ren och fin och det är ju trevligt, men att det skulle hjälpa mot frätskadorna hos Ford kan man glömma.
gaffa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:38:54, 22-03-2008
Ort: Skånes centrum
Maskin: Volvo Typ 230
Svoboda
Johnston Harvester
MF 35
Fordson

krokodilen

#72 » 15:10:13, 28-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så vad är då "Top Tip" för att få Fårrden att överleva?? :eat:

/Christer
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

mathiast

#73 » 17:21:14, 28-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det omtalade filtret är igentligen mer en "offeranod" då det ligger massa tungt material i ett sådant.
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

fårrd

#74 » 18:08:54, 28-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Fattig var far min, men filar som gick lätt hade han."
Användarvisningsbild
fårrd
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:06:56, 07-06-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec35 -05

Exs

#75 » 10:29:05, 21-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

River liv i den här tråden igen då jag och svärfar diskuterade ämnet häromdagen... Finns det ingen tillverkare som gjuter bra utbytesblock med bra gjutgods där man eliminerat kavitationsproblemen? Borde finnas ganska stor marknad för det tycker man :grin: För fanns det något sånt så hade man ju kunnat få bukt med problemet en gång för alla även om motorn såklart inte håller för evigt ändå. Men det är ju roligare att reparera något utslitet än något som havererat i förtid.

/Erik, som nog aldrig kommer att våga köpa en Ford
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221


Återgå till [Traktorer] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se