Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Nybörjarfråga: Går det att renovera Holder styrcylindrar?

11 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

johan_paz (trådstartaren)

#1 » 06:30:46, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag blivit med traktor, en Holder A60 -82, och den har fått komma in i ett garage för första gången på ganska många år, så såg jag vart hydrauloljan tar vägen. Styrcylindrarna, två stycken, dubbelverkande läcker ganska bra, även när traktorn står stilla. Antar att det är så här styrningen brukar se ut på midjestyrda maskiner.

Det läcker en hel del på bägge sidor, så bägge behöver packas om. Hittade ett tyskt forum där det görs i en hemmaverkstad. Det involverar dock att skära sönder själva kolven då den är pressad/krympt på plats.

Frågan är: Kan en firma som håller på med sådant få isär kolv ifrån kolvstång så att man kan byta packning och skrapring på bussningen runt stången? Öglan är fast på stången så att det går ej att byta tätningar utan att ta isär allt. Nästa problem blir då hur man får tag på rätt tätningar, i reservdelslistan så finns enbart komplett kolvstång med allt på. Dessutom så verkar det bara vara till lite nyare årsmodeller det går att få tag på komplett kolvstång.

Vet inte om jag uttrycker mig rätt då jag ännu ej kan alla hydraulik-uttryck :)

Se bilder ifrån den tyska demonteringen och ifrån sprängskiss med pil var det läcker;


Bild
Bild
johan_paz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:13, 01-12-2016
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Holder A60
Snart Takeuchi?



Michael Meier

#2 » 06:58:51, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är väl lämpligt att kassera den billigaste delen, kan du be någon svarva en ny kolv å dei eller lär du ringa kolvstångsakuten och be dom göra två nya kolvar?

Tätningar finns det firmor som säljer styckvis, så fort du vet vad du behöver, lämpligtvis efter tillverkning av kolv är det till å skaffa hem.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

nixs

#3 » 07:22:51, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så svårt att lösa, jag värmde med induktionsvärmare på kolven när det satt på plats i pressen och tryckte ur stången.

Tog mått på var kolven satt på stången först och efter detta så svetsade stången mot kolven helt enkelt.
Struntade i att köra krymppassning.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum

2 personer gillar det här inlägget.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

mccormic

#4 » 08:04:20, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eller tvärt om, skära av kolvstång öra och sen svetsa tillbaka den?

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk

2 personer gillar det här inlägget.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

Michael Meier

#5 » 17:55:12, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Induktionsvärmare är en förträfflig ide !

Det verkar vara en kolv i mindre dimension det där.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

johan_paz (trådstartaren)

#6 » 20:41:07, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då jag inte har induktionsvärmare (ännu) och press står på inköpslistan, så blir det till att lämna bort detta jobb. Som sagt, första traktorn :) Press vet jag att jag måste skaffa men det finns annat som kommer före.

För övrigt så får man dilemmat att själva bussningen sitter fast med en ståltrådsring inne i cylindern, och snurrar med när man försöker skruva av den gängade låsringen på utsidan. (som då är gängad på bussningen och inte på cylinderröret) Den tyske forumskrivaren löste det genom att borra två hål i bussningen och hålla emot med en stiftnyckel. Finns det mindre destruktiva lösningar på detta?


Vad kan man räkna med att det kan gå på, på en verkstad, om man levererar komplett cylinder, att få det fixat? Är detta standard-konstruktioner eller ett exotiskt stycke tyskt ingenjörskonst? :thumme:

Kan vara bra att veta innan man kollar på vad ett par nya kompletta cylinderar går på.
johan_paz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:13, 01-12-2016
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Holder A60
Snart Takeuchi?

Stridis2

#7 » 21:15:55, 22-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det inte vara enklare, och kanske också billigare, att byta cylindrar till någon snarlik standardmodell? :klia:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

johan_paz (trådstartaren)

#8 » 05:49:28, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade det funnits någon som passar rakt av så givetvis :)
Dock så sitter det någon sorts ledad bussning I öglan, så en ny cylinder måste inte bara vara av samma längd och slaglängd, utan även ha samma dimensioner på fästen.
johan_paz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:13, 01-12-2016
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Holder A60
Snart Takeuchi?

Stridis2

#9 » 06:32:37, 23-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Givetvis lättast att köpa som passar direkt från lådan, men annars kan man köpa utan ändar och svetsa dit egna ledlager. Borde fortfarande vara en mycket mindre och enklare operation än att riva dina cylindrar tycker jag.

Flowfits cylindrar med ledlager
Flowfits cylindrar utan ändar
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

johan_paz (trådstartaren)

#10 » 02:59:41, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det bara att byta rakt av till en liknande hydraulik, om slaglängd och längd är detsamma? Antar att diameter bör vara samma för att ge samma kraft? Det är ju en orbitrolstyrning, som verkar vara ett mysterium i sig :) Är det kritiskt med cylindrarnas prestanda/volym etc när man har två som ska jobba ihop, med orbitrolstyrning?

Tänkte göra ett försök att fixa det själv när jag väl skaffat press, induktionsvärmare verkar väldigt användbart, dock så står en rems contact 2000 på inköpslistan, för att löda vattenrör, kan en sådan funka för att värma kolven? Eller blir det för dålig värmeöverföring?

Sedan två saker som jag inte lyckats googla mig till: Om man skall pressa på en cylinder igen som på den här stången som har en ögla i ena änden. Finns det något smart sett att få den att sitta stabilt i en press? Tänkte att man bygger en jigg av något slag med hål som stången löper genom och som sen går att dela runt hålen. Finns enklare/smartare metod? Bygga av trä och såga isär efteråt?

Sedan hur man får på själva tätningen på kolven. I det tyska exemplet som jag såg, så värmdes tätningen för att kunna monteras på kolven, sedan skall den "kalibreras" med specialverktyg under avkylning, oklart vilket, för att få sin ursprungliga storlek. Hur gör man det enklast, om man saknar svarv att svarva en konisk hylsa med? (som då hade hjälpt att klämma ihop tätningen under tiden den svalnar av.)

Mycket frågor men nytt intressant ämne för mig.
johan_paz
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:13, 01-12-2016
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Holder A60
Snart Takeuchi?

fretchi

#11 » 10:36:46, 26-09-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte så kinkigt med hydraulcylindern. Har de nya cylindrarna lite lägre kolvarea blir styrningen lite snabbare och svagare, och vice versa.

Har du ingen induktionsvärmare borde det gå ungefär lika bra att värma med en skärbrännare

Vanliga kolvtätningar är lite halvmjuka, man kränger dem över kanten. om man värmer dem i ett vattenbad brukar det gå lättare. De behöver inte kalibreras, åtminstone har jag aldrig behövt göra det :)
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: bert och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se