Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulik ih 784

33 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i traktorer

Klarsson89 (trådstartaren)

#16 » 07:27:50, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är bara mätat tryck bode på lastaren ventilpaket och hydraul uttagen bak. Samma tryck på båda

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
Klarsson89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:58, 22-09-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ted20
IH 784
Valtra 6650 hi
Case mx 150
Valtra T160



Michael Meier

#17 » 10:40:34, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klarsson89 skrev: .... jag upplever aldrig trepunktslyften långsam förutom på låg tomgång då den inte går alls men vid ca 800 rpm så går den normalt


Klarsson89 skrev: .... upplever inte 3p lyften som långsam men den går inte heller på tomgång och servostyrning en upplever jag normal men den går inte vrida när man står stilla ....


Klarsson89 skrev: .... en ih 784 med i mitt tycke otroligt långsam lastare. Har förstått att dom har en prioriteringsventil så servo får först men 1200 rpm för att den ska röra sig känns mycket ....


Klarsson89 skrev: .... plockar ur pumpen vid lite mildväder och byter packbox. Så man kan utesluta eller bekräfta att det är den ....




Systemtrycket hålls inte på trycksidan av packboxen på ingående axel hos en standard kugghjulspump.

Utrymmet innanför packboxen hör till ena gaveln på kugghjulspumpen, det flödet som finns där hos en ny pump är i form spill och så fort pumpen börjar att användas inträder ett slitage som efter X antal varv/tid har ökat tills packboxen inte tål ett ökat flöde längre, det är ett inbyggt beteende.

Packboxen sitter där enbart för att du har en ingående axel "utifrån" som hos pumpar som monteras drivmässigt seriellt har då en liknande konstruktion på den andra gaveln.

Tankesättet att byta packbox = "renovera" pumpen är bekvämt och låser fast oss i en reparation som är kostnadsmässigt billig.

När kugghjulspumpen används som motor är det enklare att se orsak och verkan i detta ökande läckage från gavlarna.

När du gör ett flödestest/trycktest är det viktigt att inte blanda ihop orsak och verkan, som Jac påminner oss om med ojämna mellanrum, en kugghjulspump flyttar en viss mängd olja från ena sidan till den andra när den roterar minus läckage, finns det tillräckligt med olja med ett svagt övertryck på sugsidan hos kugghjulspumpen så flyttas det från ena sidan till den andra minus ett visst läckage beroende på mottryck och viskositet.
Ju högre tryckdifferens desto högre kraft påverkar gavlar och hus till en viss gräns som är systemtrycket vilket du mäter med manometern.

Systemtrycket som du mäter uppnås enbart med stängda ventiler och i ett rundpumpande system är någon/några/eller alla ventiler (eller rättare sagt oljekanalen) "öppna" vilket betyder att du måste veta vilka ventiler som är öppna respektive stängda när du mäter övertrycket annars vet du inte vad du mäter för övertryck.

Det bästa sättet att mäta en kugghjulspump är när den är fri från omgivande olja, där du ser externt läckage och kan känna temperaturen i huset samt visuellt kontrollera flödet ut ur tryckporten via en strypbar ventil och manometer,

Alla andra sätt är mer eller mindre bra gissningar.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#18 » 11:09:58, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Missade själva poängen..

Pumpen ska ge systemtrycket vid ett bestämt flöde, man kan inte skippa flödet enbart för att det är en parameter som är svårare att kontrollera.

Ingen har nytta av en kugghjulspump som kan bygga tryck utan flöde.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bonnen513

#19 » 19:25:19, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och trasig packbox brukar väl oftast innebära att pumpen suger luft?

Dock tror jag efter att läst TS inlägg nån mer gång att han menar nån tätning mellan pumpen och tryckledningen
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#20 » 19:29:50, 31-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Och trasig packbox brukar väl oftast innebära att pumpen suger luft ....


Fastnade på en pump som ligger under oljenivå..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Klarsson89 (trådstartaren)

#21 » 14:46:56, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Jiddrar lite om internläckage på hydraulpump här:

Jac @ [Traktorer] Ny ägare BM 200 Teddy med lastare



Om jag då tänker rätt så är pumpen mest troligt slut. Eller om jag har tur gavel tätningarna på pumpen eller o-ringen på trycksidan mot mcv blocket.
Klarsson89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:58, 22-09-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ted20
IH 784
Valtra 6650 hi
Case mx 150
Valtra T160

Jac

#22 » 15:14:00, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan låta så ja.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#23 » 20:13:02, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tycker fortfarande detta med trepunkten är mmycket intressant.

Har du fördjupat dig i denna konstruktion Jac?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Bengt Erik Eriksson

#24 » 21:39:44, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

hmm. läste om trådstarten, är lastaren lika seg i alla funktioner och åt båda hållen?
tänkte att det kunde vara en snabbkoppling mellan lastare och ventil so m inte centrerar käglorna utan som blir en backventil.
gör hela lastaren trycklösta isär alla snabbkopplingar och kolla att centrumkäglorna i alla kopplingar inte går att rycka in mycket djupare än omgivande plana yta. om någon kan det blir alltså mötande kägla inte helt öppen och i slutliga fasen blir den en backventil,
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Klarsson89 (trådstartaren)

#25 » 22:08:24, 03-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastaren är lika långsam i alla funktioner och har haft isär alla snabbkopplingar där och bytt ut 2 par helt utan förändring
Klarsson89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:58, 22-09-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ted20
IH 784
Valtra 6650 hi
Case mx 150
Valtra T160

Jac

#26 » 10:27:42, 04-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Tycker fortfarande detta med trepunkten är mmycket intressant.
Har du fördjupat dig i denna konstruktion Jac?


Nej bara skummat lite på ytan men det är väl lite mer komponenter än "vanligt" som oljan ska förbi innan den kommer till lastaren ja.
O-ring till tryckbegränsaren är såklart en möjlighet. Det andra går på trepunktens funktion, den som heter unloading valve växlar väl oljan mellan trepunkten och yttre hydraulik. Den pilotstyrs väl stängd när armarna är i läge. Raiseresponsventilen är lite mer oklart hur den funkar. Kanske nån bypass bleed för att unloading ventilen inte ska slå så hårt on eller off?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Klarsson89 (trådstartaren)

#27 » 23:30:00, 18-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett till fenomen som jag upptäckte idag är att när man påverkar lastarventilen så höjer trepunktslyften ett par centimeter och faller genast tillbaka när man släpper.
Klarsson89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:58, 22-09-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ted20
IH 784
Valtra 6650 hi
Case mx 150
Valtra T160

johnneballe

#28 » 11:18:38, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom styrningen är trög utan gas är konstigt hydraularmarna går sakta upp är ochså konstigt. Men jag kollade i min vekstadshandbok på 784, där lutar fenomenet åt Flödesventilen den sitter under golvet i hytten. ta ur sliden och kolla o-ringar och fjäder. För att byta denna fjäder och slid så byter man hela fledesventilen dom är gifta med varandra.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johnneballe
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:47:44, 16-10-2013
Ort: Kalmar län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Ford 4000, Ford 6600-4wd. IH 484.

bonnen513

#29 » 20:58:35, 01-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klarsson89 skrev:Ett till fenomen som jag upptäckte idag är att när man påverkar lastarventilen så höjer trepunktslyften ett par centimeter och faller genast tillbaka när man släpper.

Har visst missat detta inlägg, det var ett väldigt intressant fenomen och stärker mina tankar att det är nåt lurt i trepunktsventilen.
Ska fundera mer men första tanken är att trepunktsventilerna både höjer o sänker så det går åt olja
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Klarsson89 (trådstartaren)

#30 » 15:45:08, 14-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har klocka lyfttider nu. Får lyfta golvet och gå igenom
Ventilerna där under. känns lite skumt att 3p inte reagerar på lyfthastighetsventilen

Ålö 4560 lyfttid till topp
1000rpm 3p obelastad 40 sek
1000rpm 3p belastad 2min
2000rpm 3p obelastad 12 sec
2000rpm 3p belastad 15 sec

3p lyfttid till topp
1000 rpm 2,5 sec
2000rpm 1,8 sec
Ingen skillnad med lyfthastighetsregleringen på min/max
Klarsson89
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:58, 22-09-2021
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ted20
IH 784
Valtra 6650 hi
Case mx 150
Valtra T160


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se