Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulväljare hoppar tillbaka (BM650)

82 inlägg • Sida 4 av 6
Hydraulik i traktorer

Hymax

#46 » 20:59:42, 25-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomasb skrev:Vi hade lastare på en 700 en gång. Den va kopplad med ett T-rör på tryckledningen från pumpen. Du har en skarv vid kopplingskåpan alldeles under där du har ventilpaketet till lastaren. Nära och bra. Returen låter du bara sitta som den är. Då får du alla uttagen bak ledig till sånt som dom ska vara till.

Är du säker på att det var ett T-rör på ledningen , oljan tar lättaste vägen så det borde inte funka. :klia:
Lastarventilen brukar seriekopplas på tryckledningen mellan pump och traktorhydraulen.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro



Tomasb

#47 » 21:04:42, 25-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet att det låter fel, Men så var det kopplat på den. Satte mej aldrig in i hur eller varför det fungerade, funkade gjorde det iallafall.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Robban_C

#48 » 21:12:16, 25-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tomas, inte för att vara otrevlig men jag är nog benägen att hålla med Hymax. Oljan kommer att gå till ordinarie ventilpaket där den rundpumpas tillbaks till tank. Det blir en klen lastare! :grin:
Men det kan ju ha funnits nåt mer trix, typ en avstängningskran till ordinarie hydraulik eller nåt sånt.
Men nu spelar väl egentligen inte det nån roll här.

Annars är det som sagt normalt att man seriekopplar med det som har högst prio först.
På min traktor går oljan först till bromsventilen, sen till TCC och sen till ordinarie ventilpaket. Mycket slangar och rör blir det.
Och det är viktigt att varje "steg" dels har en egen överströmmare och dels är kopplade till returen. Annars blir det pannkaka av alltihop.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Tomasb

#49 » 21:26:29, 25-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är inte ett dugg otrevlig för jag håller också med. Men faktum kvarstår, lastaren funkade bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Tomasb
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:10, 10-04-2005
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

Ralle

#50 » 22:18:26, 25-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller med om att ett T-rör verkar mycket märkligt.
Om det inte är konstanttrycksystem, men det är det väl knappast på en 650...?`

Jag har faktiskt hört talas om en som hade T-rör till lastaren på ett rundpumpande system.
Men han hade en lastarventil för konstanttryck, och sen en elventil som stängde hydraulledningen efter T-kopplingen till övriga grejer så fort nån slid i lastarventilen påverkades.
Funkar väl kanske, men det känns som en rätt komplicerad och onödig lösning.
Allt för att lastaren skulle ha full prioritet enligt ägaren, men jag vette tusan...

Får ta och inspektera hydraulschemat här ovan lite så får vi se om man blir någe klokare.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

dogen (trådstartaren)

#51 » 22:23:04, 25-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj, jag blev alldeles vimmelkantig då jag läste allt! Nu fick jag åtminstone lite att filura runt. Skulle jag ge upp så vet jag dock att det är 'tillåtet' med gummisnoddsvarianten :)

Jag skall försöka få någon att stå och märka upp medans jag rycker och sliter i allt för att reda ut exakt hur allt är draget. Får jag ihop något vettigt återkommer jag, annars har jag nöjt mig med en snodd, hehe.

Jag tackar och bugar för all hjälp så länge! :buga: :thumme:
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ja-bond77

#52 » 12:50:41, 26-02-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det är väl halvt onödigt att börja kontrollera slangdragningen desto mer för dig dogen. Det torde väl vara klart vid det här laget, enligt dina bilder, att ditt frontlastarbord är kopplat på den för extern hydraulik enkelverkande ventilen 16, parallellt med uttaget bredvid 17. Vet inte om schemat skiljer från din maskin...

Skulle du vilja koppla in frontlastaren på det riktiga sättet så blir det att koppla in sig vid den röda pilen med tryckanslutning och genomgångskanal(vidare till traktorns övriga hydraulik). Det största problemet som jag ser det att gå över till detta system är att det verkar krävas byte av ventilbord, då jag inte kan se någon separat anslutning för returen på bilden... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dogen (trådstartaren)

#53 » 08:48:44, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såja, det känns vettigt att koppla in lastaren rätt precis som ni föreslagit. Okej att det kanske funkar med snöre, men det vore ju inte dumt att dels slippa det och dels kunna köra lastaren oavsett vilket läge spaken är i.

Min fundering är då ifall jag kan gå in på det gröna röret under lastaren. Där jag markerat är alltså ca 1m från hydraulpumpen. Returen stoppar jag in där under vid tanken som vi sa i en annan tråd (för att slippa översvämningar i 'ryggsäcken' där bak).

Utan att försöka förklara hur jag tror att hydraulsystemet med överströmningsventiler och ventilpaket för lastaren fungerar så slänger jag bara ut frågan: Blir det inga problem med att koppla in lastaren på detta vis? Jag tänkte så det inte slutar med att det blir något tryck så att någon överströmningsventil i lastarens ventilpaket slår till och skjuter iväg olja direkt till returen och att det på så vis snor kraft från övriga hydrauliken i traktorn? Nu kanske jag svamlar just på grund av min begränsade kunskap i området :)
Bild
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ja-bond77

#54 » 09:06:06, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Problemet är att ditt frontlastarbord inte har separat genomgångskanal för (edit:) returolja/chockolja från använda funktioner. Kopplar du in dit bord enbart i serie som du förelår får du som du säger ett kraftigt tryck i bordet då du använder övriga hydraulfunktioner på traktorn och är inte att rekommendera.

- Dessutom har du ritat t-kopplingen att gå in på bordets tanksida(tank). :wink: Ingången på andra sidan torde vara trycksidan.

- Dessutom kan man inte i ett rundpumpningssytem ta ut tryck via T-stycke. Du måste leda trycket först till t ex bordet och sedan till traktorns övriga grejor(fortsättningen på det avkapade röret).[/b][/b]
Senast redigerad av ja-bond77 12:32:43, 11-03-2009, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dogen (trådstartaren)

#55 » 09:29:51, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Problemet är att ditt frontlastarbord inte har separat genomgångskanal för outnyttjad olja. Kopplar du in dit bord enbart i serie som du förelår får du som du säger ett kraftigt tryck i bordet då du använder övriga hydraulfunktioner på traktorn och är inte att rekommendera.

- Dessutom kan man inte i ett rundpumpningssytem ta ut tryck via T-stycke. Du måste leda trycket först till t ex bordet och sedan till traktorns övriga grejor(fortsättningen på det avkapade röret).

Aha, men då tror jag att jag hade förstått det hela. Det var så jag ville få det till också, dvs att man för att kunna koppla det i serie måste ha en slags genomströmningskanal och att oljan alltid går igenom ventilpaketet till lastaren.

Lösningen blir då att byta ventilbord till lastaren? Då kanske gummisnoddslösningen får duga, även fast det känns som en tafflig lösning :)

En halvtafflig lösning vore ju att kontrollera att trycket som krävs för att hydraulväljaren skall lösa ut är korrekt. Jag skulle gissa på att den är alldeles för lätt att lösa ut nu eftersom det ibland inte krävs något speciellt och ibland kan man med full skopa vara ganska våldsam innan den hoppar ur. Men som sagt, gummisnodden är ju en snabb och billig lösning :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Mikael.Johansson

#56 » 11:50:23, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Problemet är att ditt frontlastarbord inte har separat genomgångskanal för outnyttjad olja. Kopplar du in dit bord enbart i serie som du förelår får du som du säger ett kraftigt tryck i bordet då du använder övriga hydraulfunktioner på traktorn och är inte att rekommendera.


Att det blir ett tryck i frontlastarbordet är givet men vad är det som kan bli fel med en sådan seriekoppling. Det är väl normal standard.

(Kom på sedan).
Är tanken där att om frontlastarbordets tryckventil vill öppna så skulle den behöva en separat retur till tank.
Men om traktorns arbetstryck ligger under lastarens så borde det väl inte vara något problem.

dogen skrev:Aha, men då tror jag att jag hade förstått det hela. Det var så jag ville få det till också, dvs att man för att kunna koppla det i serie måste ha en slags genomströmningskanal och att oljan alltid går igenom ventilpaketet till lastaren.


Det måste väl rimligtvis redan vara genomströmning genom frontlastarbordet. Eller?
Så snart du öppnar den där ventilen som vill hoppa tillbaka så flödar ju oljan till lastarblocket och därifrån till returen. Rundpumpning.
Senast redigerad av Mikael.Johansson 12:06:32, 11-03-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

dogen (trådstartaren)

#57 » 12:04:27, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm, ja det borde ju strömma genom ventilbordet för lastaren. Ursäkta, men det låter inte bara som att jag har dålig koll -jag HAR dålig koll :)

Men då borde man alltså kunna kapa röret som går från pumpen, leda det in i ventilbordet och sedan koppla 'ut' på ventilbordet på röret som går vidare till vad det nu är (ventilbord för yttre hydraulik och jordbrukslyft antar jag?).

Då borde det väl bli en riktig seriekoppling så att lastaren får högsta prioritet. Något annat behöver väl inte högre prioritet? Jordbrukslyften kommer jag ju knappast använda samtidigt som lastaren. Jag känner att jag är ute på hal is, så alla kommentarer är välkomna. Snodden fungerar ju annars :) (eller som jag har fått göra ibland nu. Styra lastaren som sitter på höger sida om ratten, med vänster hand och hålla tillbaka hydraulväljaren med höger arm -ser nog kul ut)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

ja-bond77

#58 » 12:31:08, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:(Kom på sedan).
Är tanken där att om frontlastarbordets tryckventil vill öppna så skulle den behöva en separat retur till tank.


Jo, samt att all brukad olja i främre bordet ska ha fri passage till tank. Då menar jag olja från t ex B-portar vid A-spakutslag samt alla deras chocker. Jag skrev lite otydligt kanske.

Litet för dogen att läsa på.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9579

Det lär finnas en del bord som tål fullt tryck i genomgången, men det betyder ju inte att returoljan har skild kanal till tanken för den skull... :klia:

Snälla, kan inte nån snart ta över, känns som man är lite ut på hal is här med att komma på vettiga motiveringar till varför det ska vara som det ska vara... :smile:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dogen (trådstartaren)

#59 » 14:11:05, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Snälla, kan inte nån snart ta över, känns som man är lite ut på hal is här med att komma på vettiga motiveringar till varför det ska vara som det ska vara... :smile:

NEJ! Eller jo, men bara för att det är intressant då. Jag sätter dit en snodd som håller tillbaka spaken och kontrollerar trycket som behövs för att spaken skall hoppa tillbaka om jag skulle snubbla på en manometer! :)

Tack tack!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Ralle

#60 » 14:14:08, 11-03-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som ja skrev sist här nu så är det väl så att ett bord som inte serieuttag utan bara en retur tål inte det tryck som blir på returen när man använder annan utrustning som sitter efter lastarbordet i seriesystemet.
Du behöver alltså ett bord som tål detta tryck på returen...

Är det nån som har säkerställt att detta bord INTE tål det?
För skulle det göra det är det ju bara att kapa det där röret och leka lite rörmokare så är det klart!
(INTE med T-koppling alltså)
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se