Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Quicke 3301 E

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

torparn (trådstartaren)

#1 » 23:30:04, 20-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en traktor med lastare, Ålö Quicke 3301 E. Den ska ha parallellstyrning av gafflarna men dom övre cylindrarna som kompenserar är bortplockade. Nu undrar jag om det finns generella problem med denna lösning, jag tänkte försöka sätta tillbaks dom eftersom jag fick dom med i köpet.

Ett problem är att det ser ut som om redskapsfästet och dess cylinder ser ut att vara mycket äldre än övriga lastaren. Man har antagligen bytt för att få ett kombinerat Ålö Trima fäste. Enligt reservdelslistan skall den cylindern ha 75 mm ID men den befintliga cylindern har 83 mm YD vilket tyder på ca 70 mm ID. Sen vet jag inte om cylinderns fästpunkt på redskapsfästet är samma som orginalet, jag får hoppas på att Ålö inte har ändrat på det.

Jag är tacksam för alla tips.

Sven

Bild
torparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:56, 26-05-2005
Ort: Norrtälje
Maskin: H9



LeifAndersson

#2 » 07:09:00, 21-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är bara ombyggnaden utförd på ett vettigt sätt tycker jag du ska låta lastaren vara som den är. Originalmontaget var inte lyckat och är inget att sakna bara det är ordentligt ombyggt. Med originalmontaget kunde skopan hitta på mycket konstigheter framförallt om du kör med balgrip där du jobbar med max tiltad verktygsram. :sad: Men med parallellföringen demonterad är det en utmärkt lastare. Men vill du absolut testa så är det bara att plocka tillbaka bara du kompletterar hydrauldragningen, det brukar "försvinna" lite delar där när det kopplas om. Men du blir inte imponerad om du återställer tankevurpan som den var ursprungligen. :sad:
En kund körde ned en 2250 med samma lastare från en grannstad och ville också få lastaren återställd när han ändå skulle serva traktorn, han hade också fått med prylarna löst när han köpte traktorn. Efter att vi varit på studiebesök och provkört en traktor i närheten med intakt utrustning så fick prylarna ligga kvar på flaket och åka med hem utan att monteras. :uupps:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torparn (trådstartaren)

#3 » 22:32:41, 21-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar. Jag får göra något annat av parallellföringscylindrarna.

En fråga till. Lastaren har tvåspaksreglage med ganska långa wire. Spakarna har mycket dödgång och ett ganska litet reglerområde det gör det svårt att finlira med lastaren, särskilt vill den gå nedåt väl snabbt. Är detta något som kan justeras bort eller krävs reparation av ventilpaketet.

Sven
torparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:56, 26-05-2005
Ort: Norrtälje
Maskin: H9

LeifAndersson

#4 » 06:25:40, 22-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brukar inte vara själva reglaget även om det är ett "skitreglage", kolla själva handreglaget med dess leder och infästningen av wiren i reglaget och ventilpaketet.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

torparn (trådstartaren)

#5 » 22:22:39, 22-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, jag ska kolla. Tar jag bort wiren från ventilpaketet så bör det gå att manövrera lastaren direkt på ventilsliden samt även känna hur stort glapp jag har i wiren.
Sven
torparn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:53:56, 26-05-2005
Ort: Norrtälje
Maskin: H9


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se