Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydrostaten slut?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

JengaPRO (trådstartaren)

#1 » 13:28:28, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en liten maskin som det sitter en Linde BPV 50 (tror jag) hydrostat i och jag har funderat en tid på om det är något som inte är som det ska. Till saken är att den ger ifrån sig ett vinande ljud när jag kör som försvinner när den står i neutralläge.
Det är också väldigt svårt att hitta neutralläget något som jag har för mig indikerar att det inte är som det ska.
När jag höjde varvtalet så kändes det också som den började gnissla så jag sänkte genast varvtalet igen.
I min ägo har den här mest stått och jag har inte pressat den någe även om jag kört den lite.
Jag kan väldigt lite om hydrostater skall tilläggas.

Vad tror ni?
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355



JengaPRO (trådstartaren)

#2 » 18:41:36, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tillägga att när jag kör i väldigt svag medlut (i stort sett plan mark) så tystnar vinandet men när det blir lite motstånd igen så börjar det igen.
Vore det inte för detta beteendet så hade man kunna tro att det var ett hjullager också.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

SvampenT15

#3 » 19:11:49, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej: Hydrostat maskiner skall alltid köras på ett varvtal som är optimalt för motorn dvs där motorn trivs bäst i lätt körning dvs ca 2/3 dels gas tung körnong full gas. Vid körning trampaner pedalen lite = 1 ans växel ( stark och sakta ) halv vägs 3ans växel( snabbare och svagare) helt nedtrampad pedal = högsta växel ( Snabb men svag) För lite gaspådrag skadar hydrostaten. Se till att filtren är ok och oljan är rätt. Ett vinande ljud är helt ok även om det är ganska högt. Men hydrostaten skall reagera lika dant varm som kall . Om den blir svagare vid varm maskin har du ett inre lekars i hydrostaten. Du skriver inte vilken maskin du har men detta gäller nog för de flesta hydrostater. Detta har jag sett på kommunal maskiner och stora gräsklippare. Om du är fundersam kontakta den firma som sålt den typ av maskin du har.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

JengaPRO (trådstartaren)

#4 » 19:34:21, 01-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

SvampenT15 skrev:För lite gaspådrag skadar hydrostaten.

Jag gissar att du menar gaspådrag på dieselmotorn?

Dieselmotorn har jag kört på lägsta möjliga varvtal i och med att det räckt till för det jag gjort.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

SvampenT15

#5 » 09:10:49, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag menar gaspådraget på dieselmotorn du skall alltid ha minst halv gas men ännu hellre 2/3 gaspådrag annars får du fel tryck och flöde.
Hastigheten styr du ju med pedalen för fram / back. Är man inte van att köra med hydrostat kan man tycka att motorn rusar och väsnas för mycket.
Men det är så det är för att aggregaten som motorn driver ex klippare eller snöslunga alltid skall ha rätt varvtal oavsett hastigheten på hjulen.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

rospigg

#6 » 09:31:13, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Det är svårt att hitta neutralläge, du varvar upp och det börjar gnissla. Kan det vara en automatisk hjulbroms som slår till när växelväljaren står i neutral, att dessa bromsar gnisslar, om drivmotorn ligger på en aning drivning framåt eller bakåt?
Att det viner om pump och drivmotor vid drift är normalt.
Ta några bilder på underverket och återkom. Kanske du har en instruktionsbok också, med felsökningsschema.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

JengaPRO (trådstartaren)

#7 » 17:32:11, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ganska säker på att det inte finns någon automatisk broms däremot så har jag för mig att det finns en handbroms.
Den skulle såklart kunna ligga an lite och ge visst missljud (har inte tänkt på det).

Att man kunde ha för lågt varvtal på motorn visste jag inte. Vet inte vad varvtalet är då det inte finns någon fungerande varvräknare.

Det är en redskapsbärare.

Har inte kört så mycket som sagt så jag har inte noterat någon skillnad mellan varm och kall. Får försöka testa det på något sätt.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

Michael Meier

#8 » 19:01:21, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gnisslar den när du rullar eller gnisslar den stillastående?

Har du provat att köra den med 2/3 dels gas och fullgas? Det skär i känselspröten när varvtalet är för lågt, du borde kunna finna ett varvtal som maskin trivs med, men lågt varvtal, då låter det illa och känns illa, det blir inte rätt respons mellan människa och maskin..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

JengaPRO (trådstartaren)

#9 » 19:21:54, 02-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter bara när den rullar. Dock så tystnar gnisslandet när det är svag medlut.
Ska prova köra med högre varvtal.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

SvampenT15

#10 » 09:27:47, 03-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang varvtal så är det inte så noga om det inte är exakt halv eller full gas bara det är någonstans där i mellan hellre för mycket än för lite.
Att en hydrostat under belastning låter en hel del är helt ok dvs den skriker i motlut och tystnar i med lut.
Du säger att det är en redskapsbärare ? finns det någon form av hydraulisk lyft på den? i så fall märker du om hydrostaten är dålig på att den lyfter sakta när den blir varm. Kör maskinen i ca en halv timme då är oljan garanterat varm nog. Du kan skriva vad modellen heter så blir det lättare att svara rätt på dina frågor. En del modeller är ju kända för sina fel å brister och en del andra för sina fördelar.
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.

JengaPRO (trådstartaren)

#11 » 10:39:22, 03-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fast lyften drivs ju av ett separat system med egen hydraulpump.
Broddway med flak fram. Kommer inte ihåg vad modellen heter.
JengaPRO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:53:27, 04-08-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: Sajo UF 52 STR
Somantec 1330
EVO Picotig plus
Migatronic 355

SvampenT15

#12 » 12:45:43, 03-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då vet jag Den heter Broddway mångsysslare med en 240 D Mercedes motor. Då tycker jag du skall ringa en kille som heter Göran Brodd på Miljömaskiner i Linköping han har varit med och konstruerat den maskinen. Så då får du möjlighet att komma till rätt ställe för dina frågor. När du väl talar om vad maskinen heter så kommer saken i ett helt annat läge. Det finns nog inte många kvar som vet nått om den maskinen . Den är troligen en 80 tals maskin men inte tillverkad i så många ex. Dom hade stora problem med bak axlar son gick av i början. Iden var bra men utfallet vart nog inte det man tänkt sig. Det verkar som du bor i närheten av Linköping så du kan nog åka med din maskin dit så får han sig ett gott skratt.
Lycka till
SvampenT15
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:02, 07-02-2013
Ort: Örebro län
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Buster 320. Volvo Krabat T15. Grålle 1948. Hako trac T8. JCB 3. Hyster Truck. MM.


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se