Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Lyftarmar John Deere 3120 som krånglar

15 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Niclas L (trådstartaren)

#1 » 21:31:18, 09-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå! Ny här och har precis köpt en John Deere 3120,osäker på årsmodell. Har kört en hel del olika traktorer men går bet på denna med lyftarmarna. Ska ju lyfta armarna så att jag kan släppa spärren till hitch kroken men får ej armarna att röra sig vare sig upp eller ner!! Hur går man till väga med reglge o annat i denna traktor ?? Vet att de fungerat tidigare,men har stått i två år nu. Har tryck på ventilerna men inget till hydralarmarna. hoppas någon vet hur reglagen skall stå. MVH Niclas
Niclas L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:12, 09-10-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3120



Niclas L (trådstartaren)

#2 » 21:52:20, 09-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå igen. Rättare sagt, vad är det som styr hydraltrycket till lyftarmarna? Får inget hydraltryck till dessa. Kollade ventilpaketet men tyckte,rätta mig om jag har fel, att det är bara 2 ventilpaket och det tredje,som ska vara till lyftarmarna , bara var en axel som var genomgående o gick till ett länkage till, som jag tror,hydraliken i lyftarmarna,men sen den lilla spaken som sitter nedanför stolen,den har oxå ett länkage som oxså ser ut att gå till lyftarmshydraliken. Hur hänger allt ihopp? Vad styr hydraliken ?? MVH Niclas
Niclas L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:12, 09-10-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3120

Niclas L (trådstartaren)

#3 » 23:19:02, 09-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå en tredje gång. kollade runt lite i forumen och hittade en bild på vad??Bilden finns på inlägg om hydralik,traktorer,. Tråden heter, Tre hydralfrågor JD3130 av Hornet.Sidan 3.#13 bild 2. Man ser hydralslangen som går in i filtret men bakom slangen?? Ett hydralrör,som även går till styrservon lite tidigare på röret(syns inte)det hydralröret är anslutet till vad??? sen går det ett hydral rör vidare upp till botten på ventilpaketet men som jag sagt tidigare ser det inte ut som att det är en ventil där ,utan bara en axel som går igenom till länkaget,röret fortsätter in i vad jag ser lyftarmarna.(Har styrservo som funkar) Någon som vet? MVH Niclas
Niclas L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:12, 09-10-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3120

Turbodiesel

#4 » 23:33:47, 09-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilerna för lyften sitter inuti hydraullocket (där lyftarmarna är fästade)

Risken finns att det interna länkaget hoppat ur, eller om de är i topp & inte går ner att sänkhastighetsventilen är dragen i botten, den finns i framkant av hydraullocket - framför stolen (en skruv med 'vinge')


Du har två axlar som går in i bakkroppen/hydraullocket på höger sida, den ena är från lyftspaken, den andra till spaken som väljer mellan läges & dragkraftsreglering - kolla hur den spaken står.


Vill du kolla sprängskisser kan du bekanta dig med JDparts (.com tror jag)

Det bör finnas verkstadshandbok på 2130 eller 3130 i downloads här på maskinisten, de har mycket gemensamt de flesta tyska JD, så exakt modell är inte så viktig.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Niclas L (trådstartaren)

#5 » 23:42:22, 09-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaret. :grin: Det stämmer att lyftarmarna står i topp o jag undrade vad den" skruven" var till. Ska kolla i morgon igen.Hur skulle spaken stå? den som sitter under stolen,märkt med d1,d2,d3 tror jag ,en liten spak. var det den du menade? ,sammanlagt 5 lägen?. Tacksam för alla svar. Niclas
Niclas L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:12, 09-10-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3120

Niclas L (trådstartaren)

#6 » 23:49:03, 09-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan även säga att om jag lossar hydralröret som sitter i ventilpaketet,det nedre alltså,samma rör som syns på bilden fast lite tidigare,så kommer ingen olja där,fast traktorn är i gång,o hur än spakarna står. Niclas
Niclas L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:12, 09-10-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3120

Turbodiesel

#7 » 23:57:29, 09-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen aning, inte varje dag man kör 3120, testa några olika lägen, men inget våld!

Skruven lossar du på om den är åtragen.



Röret ja,, sätt tillbaka det omedelbart :thumme:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Niclas L (trådstartaren)

#8 » 00:10:39, 10-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sätter tillbaka det genast i morgon. tack för svaren,nej det är inte så ofta ännu men hoppas hon ska klara lite på gården här hemma,ska försöka hitta en lastare till henne som passar utan allt för mycket jobb.Några förslag?har en del får o skulle underlätta med utfodring o lite annat oxå. åter kommer om hur det gått!! :thummar: Niclas
Niclas L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:12, 09-10-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3120

Niclas L (trådstartaren)

#9 » 02:38:01, 11-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå. Tyvärr även när jag lossat på den skruven/sänkhastighets skruven så händer inget med hydralarmarna,har skruvat bort den o hittar en liten kula under skruven. är detta ventilen till hydralarmarna? Misstänker att den ska fjädra på något sätt men allt sitter fast,kan det ha "hängt" sig där inne? Kan det hjälpa att belasta hydralarmarna o hoppas på att det släpper?Har stått oanvänd i över 2 år. Tacksam för alla svar.MVH Niclas
Niclas L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:12, 09-10-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3120

bjornlin

#10 » 20:29:38, 14-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om lyfthydrauliken ser likadan ut som i 2130 finns lite bilder i min pyssla om jd2130-tråd.http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?f=62&t=59421&hilit=pyssla+om.
Lyften bak får sin olja genom bakkroppen på kärran. De ledningar som går till ventilerna till hydrauluttagen bak har inget med 3-punkten att göra. Oljan till 3-punkten går in i maskinen från det ställe där röret till ventilpaketet börjar, om jag kommer ihåg rätt.
Det finns en annan tråd på traktorer/allmänt som funderar kring samma fråga som du. Lyftarmar som inte vill komma ner.

Hoppas du får rätt på det hela
Hälsningar
/Björn L.
bjornlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:05:43, 25-02-2012
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: JD 2130

Niclas L (trådstartaren)

#11 » 22:37:55, 16-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hallå på er. Tack för svaren. Har nu tagit bort hydralfiltret och det var totalt igensatt med små spån efter en havererad snabbväxel tidigare,de hade ej sköljt ur hydraliken efter bytet av snabbväxeln utan fyllt på ny olja,sedan blev traktorn stående efter att olje kylare börjat läcka ordentligt,bara forsade ur den,det var efter det jag köpte den(har pratat med gamla ägaren).Kan igensatt filter orsaka att hydralarmarna ej fungerar?? Eller pga för lite olja?Har beställt nytt filter,kommer nästa vecka,men jag undrar: hur mycket olja rymmer hydraliken/transmisionen?? har läst olika mängder ,på Agrol på JD3120 23,8-25,7 liter men det står power reverse bl,a men det måste ju vara fel traktor men modell 3120 står det. Men kollade på JD 2120 ,tror det är liknande som 3120 så ska det vara 36,0-38,0 liter? Vad gäller för min 3120 mitten av 70 talet?? Kan hydralarmarna vara känsliga på för lite olja i transmisionen? MVH Niclas :???:
Niclas L
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:12, 09-10-2013
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3120

magnus.borg79@gmail.com

#12 » 10:00:18, 29-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Har fixat min i helgen o tråden ang detta finns här: [Traktorer] 3 punktslyft John Deere 3130

Kan kanske va till någon hjälp
magnus.borg79@gmail.com
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:14, 18-08-2013
Ort: Liden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: John Deere 3130

Andreas.karlsson

#13 » 18:57:40, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lånar tråden.....har bytt tätningar i hydraulen på 1120'n och nu går den väldigt sakta, oavsett hur snabbt man drar i spaken. Reser sig i fram med för tungt redskap, och står kvar så efter att man har stängt av. Lyckad reparation så långt....men irriterande när den lyfter så sakta! Vad är det mest troliga felet?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson

#14 » 22:37:01, 23-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Lånar tråden.....har bytt tätningar i hydraulen på 1120'n och nu går den väldigt sakta, oavsett hur snabbt man drar i spaken. Reser sig i fram med för tungt redskap, och står kvar så efter att man har stängt av. Lyckad reparation så långt....men irriterande när den lyfter så sakta! Vad är det mest troliga felet?


Uppdaterar med ny info, i hopp om att få hjälp. Har konstaterat att om jag samtidigt trycker spaken för "tipputtaget" framåt (har ej haft någon slang kopplad till traktorn) när jag lyfter så händer det något och armarna går i normal hastighet. Dock fungerar detta bara en gång. har man sänkt ner och höjer armarna igen, så får man dra samma spak bakåt, och då ökar hastigheten till det normala igen! :klia:
Allt fungerade som det ska Före reparationen, så vad kan ha hänt?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

sleeper_86

#15 » 15:30:31, 25-08-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade liknande bekymmer med min 2030.

Oberoende av läge på lägesspaken (höjd) så gick armarna sakta uppåt. enda sätet att få ner dom var att stänga av, stog spaken i läge uppe var dom kvar där i dagar, stog den nere hade dom sjunkt i botten på några timmar.

Hade bort hydrallock och hade isär ventiler och stökade. (Hydrallocket är för övrigt inte jättetungt, lyfte bort det själv utan hjälpmedel. Enda man fick passa var armen nerifrån dragkraftsregleringen, plockade bort en låsring och träde av den ifrån axeln bara. )
Skruvade tillbaka och döm om min förvåning när det var exakt lika dant.

Jag antar att ventilen för lyftfunktionen läcker igenom lite lite grann? löstes iaf med att öppna strypningen till sänkhastigheten (den framför stolen) lite lite.

Sedan hade i princip alla reglage kärvat fast, så länkaget för val mellan dragkraftsreglering och djupinställning gick inte rubba, den ska iaf stå längst bak på locket för att vara i djupläge, annars kan det vandra lite upp och ner märkte jag när jag var och hämtade en vagn.
Inte maskinlös längre.
sleeper_86
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:38:00, 22-12-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Traktor


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron