Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Varm i bakaxel.

43 inlägg • Sida 2 av 3
Hydraulik i traktorer

Robban_C

#16 » 15:28:10, 27-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En okunnig fråga:
Om man har mekanisk aktivering av hejdarna så kan jag förstå att dom kan börja ligga på om dom går varmt.
Och har man hydraulisk aktivering (som på bilar, motorcyklar etc på den här sidan av Napoleons födelse) så bortfaller ju problemet eftersom "svällda" belägg/skivor trycker tillbaks kolvarna en liten bit så bromsvätskenivån stiger i behållaren.
Så långt är vi säkert överens.
Men menar ni verkligen att det än idag finns nytillverkade traktorer med mekanisk aktivering av hejdarna? :klia:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



Hebbe

#17 » 15:53:16, 27-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

I mitt fall kallar man det för "hydrostatisk manövrering" och sker helt med den pedalkraft som man presterar med foten, d.v.s. man får trycka rätt hårt för att det ska hända något. Hur det ser ut i bakaxeln har jag ingen aning alls om mer än att det tydligen går att göra bättre o sämre konstruktioner...
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Michael Meier

#18 » 17:47:58, 27-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ansättning sker i bakaxeln närmast beläggen med två ytor och kulor, vid vridning av den ena ytan pressas ytorna isär av kulorna.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C

#19 » 18:58:26, 27-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det verkar ju som en korkad lösning eftersom den konstruktionen är envägs, dvs den kan inte "trycka baklänges" när belägg och skivor expanderar. I alla fall inte med lätthet.
Somliga av oss (som inte blev konstruktörer) lärde oss redan vid 15 års ålder att det där inte fungerar nåt vidare. Frambroms CB125!
Ja, då har vi rett ut den saken.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hebbe

#20 » 08:04:46, 28-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Apropå korkade lösningar och konstruktioner så tycks tillverkarna köra på i samma gamla hjulspår hur länge som helst och mer därtill. Nu när man själv har en relativt ny traktor har jag sneglat lite på hur det är på andra fabrikat. JD har en ny serie mindre 100 hp traktorer som kallas för 5R "premium". För någon dag sedan såg jag hur obotligt illa de yttre hydrauluttagen sitter. ATL testade traktorn för en tid sedan och mätte upp en bullernivå på 86 db(A)! Det här är egenskaper som man t.o.m. kan hitta långt mkt bättre på 80-talstraktorer! Så att detaljer i innanmätet, bromsar etc. ligger kvar på stenålderstid är nog inget unikt i branschen...
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Robban_C

#21 » 08:23:09, 28-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det är ju faktiskt ganska så bedrövligt att dom gör så.

Ang trådens problem, visst fanns det väl en kylare till växellådsoljan? Man undrar ju om inte lösningen vore en avsevärt större oljekylare?
Att byta till annan sorts olja verkar mer som en nödlösning.
Nu vet ju jag också att man inte vill (eller ens ska behöva) bygga om en ny traktor för att den ska fungera men hjälper inget annat så...........

Och apropå externa oljeledningar från växellådan så känns det ju som att en sådan ledning borde passera ett oljefilter för att filtrera bort synkringar och bromsdamm.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Hebbe

#22 » 08:58:32, 28-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, i mitt fall sitter det en rejäl oljekylare (ca 3 ggr större än på min gamla traktor). Håller med dig om att oljebytet som importören t.ex. gjorde i mitt fall verkar vara en nödlösning. (måste också nämna att min säljare har hällt i BP olja i motorn vid 50 h bytet, importören valde alltså New Hollands syntetiska Ambra olja till bakaxeln samtidigt som de klistrade på en ny dekal där det står: "Jag kör på Deutz-Fahrs originaloljor", dessutom är det en ren tillfällighet och nyfikenhet att jag har fått informationen om vad det verkligen är för oljesoppa de har hittat).

Problemet med bromsdammet är att det är mkt små partiklar, de går igenom filtren enl. senaste rön. Det är också en anledning till att man på nya steglösa transmissioner har en separat olja till växellådan och att man rek. att filtrera den nya oljan ifrån ett nytt oljefat, den anses förorenad!
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Hymax

#23 » 09:44:58, 28-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robin skrev att det var vid körning med slaghack som bakaxeln blev varm, skulle bromsarna ge värme vid så låg hastighet så borde det vara omöjligt att köra transport nån längre sträcka med traktorn.
Jag tror mer på att hydrauliken är boven. När man hör hur det låter runt bakkroppen på många moderna traktorer så brukar det väsa väldigt mycket, precis som om nån kör en hyd.funktion i ändläge och oljan går via en överströmmare. Sånt ger ofta värme.
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

Hebbe

#24 » 10:04:31, 28-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med, det där har jag också funderat en del över. Vid ett visst varvtal (ca 1200 rpm) och med en väl uppvärmd olja väser det ännu mer på min traktor, då vibrerar dessutom alla hydraulrören. Jag har också ifrågasatt om det ska behöva va så. Är oljan svalare minskar eller försvinner fenomenet helt. Det här känns som en svaghet i systemet...

I Robins fall funderade jag lite på lamellpaketet för kraftuttaget och där omkring. Slaghacken tar en del effekt och fenomenet som låser hjulet måste väl nästan bero på någon allvarligare defekt?
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Michael Meier

#25 » 14:25:54, 28-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaa, låsning av höger broms lär ju bero på värmen i detta fall, enkel lösning är väl att montera dragfjäder som returnerar vridrörelsen som fotbromsen skapar, å andra sidan är den friktionsvärmen säkert bidragande till temperaturökningen i bakaxeln, slirande PTO koppling !
Bra ide Hebbe!

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Kan den slira den på grund av lågt hydrauloljetryck?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Hebbe

#26 » 14:46:42, 28-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det påståendet är nog inte heller helt fel. När jag tänker efter har vi nog fått bytt ut hydraulpumpen samtidigt som PTO lamellen (den bör väl släppa samma onyttiga partiklar som beläggen på bromsarna?) var helkass på en blå traktor. Egentligen borde det vara tempmätare på bakaxeloljorna, frågan är vad den ska visa? Nu när jag mätte upp 75 grader på bakaxeloljan visade oljesumpen på motorn 85 grader vilket är ganska naturligt!
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Robin Andreasson (trådstartaren)

#27 » 08:52:44, 29-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hymax skrev:Robin skrev att det var vid körning med slaghack som bakaxeln blev varm, skulle bromsarna ge värme vid så låg hastighet så borde det vara omöjligt att köra transport nån längre sträcka med traktorn.
Jag tror mer på att hydrauliken är boven. När man hör hur det låter runt bakkroppen på många moderna traktorer så brukar det väsa väldigt mycket, precis som om nån kör en hyd.funktion i ändläge och oljan går via en överströmmare. Sånt ger ofta värme.


Ja det blir varmt nåt så in i när vi kör med slaghacken men även vid transport, jag har startat direkt på morgonen med att slå utan trp men det har blivit varm i vilket fall.

Jag svarar på flera inlägg samtidigt nu.

Det är den T2200 oljan från Q8 vi kör med i alla våra traktorer och det har aldrig varit några problem innan.
Ibland känns traktorn ruskigt slö men så släpper det och då måste det varit bromsarna som legat på men om dom gör det hela tiden borde väl beläggen slitas ut och problemet försvinna?

I fredags kom ett fruktansvärt obehagligt rassel från växellådan och det kan nog ha och göra med detta, nu är iallafall hacken av och traktorn i verkstan. Ska börja plocka bort trumpeten på den sida där bromsarna har låst sig och sen är nog karusellen igång.
Laddar upp lite bilder till kvällen.

Bild Tillägg efter 5 minut(er):

Martin.Eriksson skrev:Hej det beror mycket på traktor märket, har hört många som haft NH där dom hållt på smälta efter att åkt efter väg. var nått ställe där dom inte kunde ha dyngtunnan på den för den blev så varm så det pissa olja överallt.. men kolla så oljekylare är ren o rätt olje sort är nog bra...
mvh Martin


Oljekylaren har vi gjort rent innan säsongen och den är nyss renoverad.
Kanske ska tillägga att vi inte haft några problem under vintersäsongen då maskin går som snöröjare eller vad man ska kalla det, vi plogar och sandar med den rent ut sagt.

Bild Tillägg efter 7 minut(er):

Hymax skrev:Kan du mäta temperaturen på oljan (eller bakaxeln) ,kanske med en sån där laser termometer.
Jag har också hört att endel NH blir varma i bakaxeln.


Har tyvärr inte tillgång till en sån men ser inte riktigt vad jag skulle få ut av att veta det heller?
Robin Andreasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:33:53, 02-06-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu Pc138
Komatsu Pc88MR
Volvo L-35
Åkerman 230B
Valtra T170E
Man 35-480

Robin Andreasson (trådstartaren)

#28 » 11:06:30, 30-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom det nu verkar bli en nedtagning av växellåda så skulle det vara väldigt fint med en verkstadshandbok till traktorn i fråga.
Hittade en gammal forumtråd på något lantbruksforum men jag vet inte riktigt sanningshalten i den.

Trumpeten var inga problem att plocka ner men det gav tyvärr ingenting eftersom det inte såg ut eller kändes som det fanns några fel där.

Ca 2dm framför sitter en låsning/inspektions lucka som vi inte riktigt vet vad den låser, men iaf.

Jag körde in en magnet där och fick ut två skeva lösa ringar och en hel del metall spån, dock inga stora bitar tack och lov.
Så frågan är väl om någon vet vart jag kan få tag på en verkstadshandbok till rimligt pris eller har en till salu?
Robin Andreasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:33:53, 02-06-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu Pc138
Komatsu Pc88MR
Volvo L-35
Åkerman 230B
Valtra T170E
Man 35-480

Hebbe

#29 » 19:53:55, 30-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl en lite för ny traktor för att man ska kunna fynda någon verkstadshandbok till den. När jag hade av en trumpet (ett enklare läckage) för ett bra tag sedan var min lokala New Holland verkstad så bussig att de kopierade, på eget initiativ, några sidor av deras egen verkstadshandbok (mkt god service!). Kommer de där ringarna ifrån differentialen?
Användarvisningsbild
Hebbe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:58:01, 27-01-2007
Ort: Skåne
Maskintyp: Traktor
Maskin: Kobelco SK50UR-2, Lundberg 343
Yanmar/Sisu, Ford 3600, 6600
Deutz-Fahr Agrofarm 100

Robin Andreasson (trådstartaren)

#30 » 09:43:32, 01-07-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är väl tyvärr så, men man kan alltid hoppas.
Jag har inte haft någon kontakt med Axima i mitt fall utan kör helt på eget bevåg.
Jag vet inte vart ringarna kommer ifrån, dom låg lösa i botten på växellådan :yuck:
Robin Andreasson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 10:33:53, 02-06-2009
Ort: Göteborg
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Komatsu Pc138
Komatsu Pc88MR
Volvo L-35
Åkerman 230B
Valtra T170E
Man 35-480


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se