Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Passar denna ventil för att styra lastaren

3 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Bo Gunnar Andersson (trådstartaren)

#1 » 12:48:51, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bygga om lastaren på min lilla traktor (Krabat) från "ryck" till hydraulik på tilten.
Ventilen kommer från en engelsk eldriven gaffeltruck. Ventilen är av fabrikat HSC. Dom verkar vara stora i England och USA men jag hittar ingen svensk representant inte heller någon data om den.
Nu till mina frågor:
På en slid är ena utgången A pluggad. Är den öppna porten avsedd för flytläge? Är denna del av huset och kolven annorlunda uppbyggt än de andra två sektionerna som har öppna portar?
På gavelsektionen med IN och OUT finns en pluggad port B. Kan den användas för en serienippel?


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bo Gunnar Andersson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:12:54, 20-03-2010
Ort: Kågeröd, Skåne
Maskintyp: Traktor



bert

#2 » 13:09:11, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte den sliden där den ena är pluggad till lyften?För på en truck så brukar ju sänkning vara av självtryck.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Norpan

#3 » 13:36:01, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är nog kroniskt flytläge på motsvarande port till a-porten, sliden brukar vara avsvarvad så det är frigång på oljan när man sänker, då det somsagt brukar vara enkelverkande lyftcylidrar på en truck.
Har du dubbelverkande lyftcylindrar på en "ryck"lastare?
Om inte, är den enkelverkande ventilen ypperlig till lyften, jag har ett snarlikt paket från en eltruck på en föredetta "ryck" Ålölastare.
Angående port B så sitter det en överströmmare där på mitt paket och det borde nog göra det på ditt åxå, om du inte har en nån annan stans.

Edit:
Det borde gå att byta plats på ventilerna om du vill ha den eventuella lyftspaken i andra änden på paketet.
Då kommer lyftspaken närmast ratten om du sätter paketet till höger om den, och anslutningarna framåt så du inte får slangarna inne i hytten.
Jag vill minnas att jag vände på sliden i lyftventilen och använde den andra porten, för att den lyfte när jag tryckte spaken ifrån mig vilket kändes hemskt fel.
Men det går ju att lösa med spakinfästningen åxå.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: andrs72, volvobm53 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se