Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ventilplatta BM500/2200

77 inlägg • Sida 3 av 6
Hydraulik i traktorer

Peter i skoogen

#31 » 22:15:07, 05-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej

Slangen som tar slut är en luftning från tankarna.
En från varje till ett t kors under hyttgolvet, ialla fall var det så på min IH 584.

Jag har kopplat in mig på en sån ventilplatta (kontak) som du hade kort på i början av tråden, å det funkar fint, hade åxå en såndära serienippel i ena hålet. Köpte begagnat å slangarna var ditskruvade med serienippel. Fixade bara nya tätningar å skruva fast, som det var monterat från början. Var inget problem å läcker inte! Fick ju avfetta å tvätta som om man skulle operera in klaffar på en hjärtsjuk, men meckar man i sin egen takt å hemma, kan de va skönt å vara i garaget en stund, slippa hänga gardiner å möblera om. Svårast var å få dit bakhjulet!!

Skulle det andra sättet med att kapa in sig på tryckrör ge mera "kraft" i lastarn eller bara enklare å snabbare å mecka dit??

Skulle vilja se dina växelförare ordäntligt (slangen är i vägen) som går in i lådan på sidan, kollat på ett antal under senaste åren på nätet, har bara sett kort på olika i reservdelskattaloger har inte fått se nån så att säga irl riktigt. Min ena är troligen påsvetsad en liten järnbit i vinkel. Varför vet bara den som meckade med detta, å honom känner jag inte.... växlarna funkar ok ska tillaggas, är bara nyfiken.

Peter
Peter i skoogen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:25, 05-09-2012
Ort: Söder om fjollträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 584



VolvoBMNisse (trådstartaren)

#32 » 07:53:22, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Peter i skoogen skrev:Hej hej

Slangen som tar slut är en luftning från tankarna.
En från varje till ett t kors under hyttgolvet, ialla fall var det så på min IH 584.

Jag har kopplat in mig på en sån ventilplatta (kontak) som du hade kort på i början av tråden, å det funkar fint, hade åxå en såndära serienippel i ena hålet. Köpte begagnat å slangarna var ditskruvade med serienippel. Fixade bara nya tätningar å skruva fast, som det var monterat från början. Var inget problem å läcker inte! Fick ju avfetta å tvätta som om man skulle operera in klaffar på en hjärtsjuk, men meckar man i sin egen takt å hemma, kan de va skönt å vara i garaget en stund, slippa hänga gardiner å möblera om. Svårast var å få dit bakhjulet!!



Höll du ihop ventilpaketet på något sätt innan skruvarna lossades ?

Kan du ordna en bild på hur det ser ut med ventilplattan monterad ?


Skulle vilja se dina växelförare ordäntligt (slangen är i vägen) som går in i lådan på sidan, kollat på ett antal under senaste åren på nätet, har bara sett kort på olika i reservdelskattaloger har inte fått se nån så att säga irl riktigt. Min ena är troligen påsvetsad en liten järnbit i vinkel. Varför vet bara den som meckade med detta, å honom känner jag inte.... växlarna funkar ok ska tillaggas, är bara nyfiken.
Peter


Ska ta och ordna en bild på växelreglagen i dagsljuset. :thumme:
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

Peter i skoogen

#33 » 22:10:43, 06-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

VovoBMNisse skrev:

"Höll du ihop ventilpaketet på något sätt innan skruvarna lossades ?

Kan du ordna en bild på hur det ser ut med ventilplattan monterad ?"

Hej
Som sagt tvättade av all synligt skit som samlats under åren, var inte det lättaste. Hade en lucka under stolen som jag tog bort å lossade ett gummi som sitter i underkanten bak på hytten (kosmetiskt insynsskydd bakifrån) demonterade bakhjulet.
Jo ja lossade slangarna som går till uttagen bak 3 st lossade dessa i hållaren bak åxo, mest för att få plats. Meckade bort spakarna som går upp i hytten.

Lossade en skruv av dem 3 som håller plattorna, hittade in pinnbult eller gängstång som ja skruva i hålet, fixering av plattor. Vet inte men hade inga problem å hitta en så ja tror det M8, men vet ej. Lossade resten av skruvarna, plockade bort ytterplattan. Drog i en skruv av de som satt för att hålla kvar de andra, hade alltså inte loss mer än nödvändigt. Hade nya o-ringar till plattan, montera tillbaka. Har för mig att plattorna ville lixom hänga kvar, som om de klabbat ihop. Min plan var frånbörjan å ta bort hela alltet men när det vart så, så lät jag bli. Det är ju trångt som ett abboraarsle så planen var lättändrad. :grin:

Blev rätt tajt med hydalens höj sänkreglage, fick ta en banjonippel på min, men plattan kom från en BM 500 å då var den ena anslutningen monterad med en rätt bra rörvinkel, iskruvad i serienippeln eller vad den kallas i "mitten" hålet på plattan. Alltså slangarna satt påmonterade på plattan, så ja så hur det skulle va.

Att detta inte bara tog 20 min eller en halvtimme, gjorde mig inget. Mixtrade nog med detta i en vecka efter jobbet, å lite på helgen åxo. Men som sagt i garaget bestämmer jag. Svårt var det ju inte men en del tid tog det.

Det andra sättet å montera lastare viste ja inte om, med att kapa in sig på tryckrör. Är inte haj på hydraulik, är det samma fart, kraft, tryck på båda ställena eller är det ena starkare med högre flöde????
Bilder på platta monterad samt en suddig bild på min serienippel å så nåra från hur det ser ut nu.

Peter

Bild
Bild
Bild
Bild

1 person gillar det här inlägget.
Peter i skoogen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:25, 05-09-2012
Ort: Söder om fjollträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 584

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#34 » 08:17:45, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för bilderna :thummar:

Ventilplattan ser ut att vara samma som jag har, den har suttit på en BM 500.

Ang frågan om att koppla in lastarventilen genom att dela tryckröret kan jag inte svara på, men det jag vet är att om man kopplar in på detta sätt så stannar övrig hydraulik när man kör lastaren, då lastarventilen hamnar först i systemet.

Edit:

Bild: så här ser det ut vid ventilen på BM 500, det är många stag som sitter i vägen.

Bild

:off_topic:

Försökte ta bättre bilder på växelförare/länkar, men det är svårt att krypa under traktorn och hitta ett bra läge.

Bild

Bild

:back_to:
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

Peter i skoogen

#35 » 21:54:14, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för bilderna :buga: jag ser skillnader, min nedersta förare är påsvetsad en "vinge" till vilken nytta vet ingen, stort tack igen!!

Jo, det är till att åla ikring som en oljad hankatt om man ska få bra bilder under där.
Ser kallt ut hos dig, är väll inget jobb man meckar med i flera minus.
Ser trängre ut på din bild, går att lossa spaklänkaget för lyftens höj/sänk för å få lite mera svängrum.

Men som sagt ja tvättade, lossade saker kring detta packet å satte dit grejen ifråga i min egen takt, gick förhållande vis bra tycker ja, ska tilläggas att ja aldrig meckat traktor tidigare. Och det är ju en vanliga personer som du å jag som byggt i hop maskinen, förmodligen stod dom åxå på jordklotet :mrgreen:
Denna operation fixar du, no problem!! Vad ska du ha för lastare, förresten?
Peter
Peter i skoogen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:25, 05-09-2012
Ort: Söder om fjollträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 584

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#36 » 22:45:33, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara så att någon svetsat på en förstärkning på växelföraren på din traktor.

Det ska monteras dit en Ålö lastare, saknar fästen i traktorn, men ska tillverka egna.

Allt är täckt av gödsel, och just nu frusen gödsel, så det är lite svårt att göra något innan traktorn har tinat upp.

Bråttom har jag inte att fixa till den, ska greja med traktorn på sommaren när det är varmare :thumme:
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

InläggDetta inlägg har raderats av JLM den 07:06:48, 15-05-2014.

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#38 » 20:14:43, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bytte ut ventilgaveln mot den med tryck och returanslutning.

Behövde inte ta bort bakhjulet, satt under traktorn lutandes mot insidan av bakhjulet.

Var inte speciellt svårt att byta ventilgaveln, höll ihop ventilpaketet med 3 st spännremmar, tog loss en skruv och ersatte den med en gängstång, gjorde så på bägge översta bultarna för att hålla allt på plats, allt verkar ha gått bra utan att ventilplattorna delade sig, återstår ett se hur mycket olja det läcker :svettas: :insomnia:

Om det finns läckage, så blir det att ta bort hela ventilpaketet och dela den och byta alla O-ringar :svettas:
Nu är även lastarfästet monterat med balk till bakaxeln, isåfall måste även fästet tas loss då balken är i vägen :svettas:

Här kommer några bilder.

Bild

Slangar monterade
Bild

Gamla ventilgaveln
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

Peter i skoogen

#39 » 23:58:13, 09-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite skillnad på yttertemp mellan bilderna från början av februari å nu.....
Där sågdu att det inte va svårt, följer med spänning hur det hela slutar. :grin:

Peter
Peter i skoogen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:25, 05-09-2012
Ort: Söder om fjollträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 584

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#40 » 07:11:33, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var allt skruvat på plats och slangar och reglage inkopplat till lastarventilen, allt klart för start och kontroll :thumme:

Skaffade lite mod och startade traktorn, allt ser normalt ut med hydrauloljetryck, tog en titt under traktorn vid ventilpaketet och... inget läckage :hurra:

Lastarpaketet verkar fungera som det ska, olja cirkulerar igenom och motorn går tyngre när man drar spaken bakåt eller åt sidorna (sänk är dränerad till retur då lastaren har enkelverkande lyft), tog igen en titt under traktorn, fortfarande inget läckage :hurra:

Har inte kunnat testa med lastare då lastaren kräver genomgång och ombyggnad, den har stått oanvänd i över 25 år.

Lite bilder på lastarreglaget och lastarventilen monterade, fick tillverka fästen.

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#41 » 19:28:13, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några nya bilder :thumme:

Frontlastaren monterad

Bild

Redskapsramen tillfälligt monterad, för att kontrollera funktionen (ska finjusteras lite och lackeras senare)

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

Bengt Erik Eriksson

#42 » 20:11:01, 17-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för ålö lastare? 3030? Ser så vinklad ut att den verkar ombyggd..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#43 » 07:01:00, 18-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastaren är en ombyggd Ålö rörlastare, någon har gjort nya lyftarmar för länge sen av 50x70 profil, tyckte det såg lite klent ut så jag har byggt på den lite mer med U-balk, klyvd från hörn till hörn för att få en annan form på lyftarmarna, så den är numera betydligt kraftigare än den var förut, och dessutom dubbelverkande lyft.

Lastaren har stått oanvänd i över 25 år innan jag köpte den.

Den får duga tills det dyker upp något bättre.

Har en bild på hur lastaren såg ut före ombyggnad, kan lägga ut den senare.

1 person gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#44 » 19:17:41, 18-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så här såg lastaren ut när jag köpte den, har stått oanvänd i över 25 år, fastvuxen i marken, mossa och buskar växte i skopan...

Efter ombyggnad som bilderna ovan visar.

Bild

1 person gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78
 
Födelsedag

Peter i skoogen

#45 » 20:22:17, 18-08-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oj där kan man snacka "1-med naturen" med Arne Wajse... :lmao:
Peter

1 person gillar det här inlägget.
Peter i skoogen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:49:25, 05-09-2012
Ort: Söder om fjollträsk
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 584


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: tyv1 och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se