Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ventilplatta BM500/2200

77 inlägg • Sida 5 av 6
Hydraulik i traktorer

Bådoktorn

#61 » 10:33:43, 17-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tillslut så. Blev jic kopplingar och konade rör. BildBildBild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

3 personer gillar det här inlägget.
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



RJ

#62 » 21:42:17, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej bådoktorn
Jag är på gång och ska göra motsvarande installation.
Hur fick du till det med kopplingarna / kopplingarna
Tog du bort dom och med dom till någon hydraulfirma som fixade koningen ?
Hur funkade det i så fall med oljan, ville den rinna ut ?
Undrar RJ
Användarvisningsbild
RJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:06, 13-08-2012
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350
Volvo BM 470
MF 168
Valmet 755
Volvo BM EL70 ec10

Bådoktorn

#63 » 22:31:38, 18-02-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag konade själv se bilden för modell på vertyg.
Går att kona 3 av 4 anslutningar lösa. Det är bara returröret som jag inte fick lös på båda sidorna.

Se bara till så att det är tillräckligt med rakt rör för muttern ovanför koningsvertyget. Jag var väldigt nära att göra bort mej på det.

Ja, det rann olja från returen. Men det räckte med att ta en plastpåse och ett buntband. Så kom det bara några dropp.Bild

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk

1 person gillar det här inlägget.
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

RJ

#64 » 20:44:41, 14-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för hjälpen !
Jag hittade ett liknande verktyg på bra att ha hyllan och med inte allt för mycket spill så gick det att få till motsvarande installation på min traktor.
Det bökigaste var nog att få till en vettig slangdragning tvärs under hyttgolvet.
Hälsar RJ
Användarvisningsbild
RJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:05:06, 13-08-2012
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 350
Volvo BM 470
MF 168
Valmet 755
Volvo BM EL70 ec10

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#65 » 12:09:56, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Bådoktorn.

Har du provat hur lastaren fungerar, är den stark och lyfter med bra fart ?
Vad använde du för delar och varifrån fick du tag på dessa ?

Jag har lastaren inkopplad via ventilgavel, fungerar bra och inga läckage än så länge :thumme:

Men lastaren går väldigt långsamt med motorn på tomgångsvarv.
Lastaren är en Ålö MultiQuicke H med 65mm lyftcylindrar.

Har funderat på skillnaden mellan att koppla in lastare via ventilgavel eller att dela tryck/retur ledningar, får man en bättre och säkrare funktion på lastaren om man delar rören ?
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Bådoktorn

#66 » 12:48:12, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lastaren fungerar bra är lika stark som när den var inkopplad på traktorn egna reglage.
På tomgång går min lastare också sakta ska nog över 1000rpm för att det ska bli någon fart att prata om.
Köpte grejerna på den lokala hydraulik firman.

Tror inte det blir någon större skillnad på de olika ikopplings sätten.

1 person gillar det här inlägget.
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#67 » 13:52:27, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:Men lastaren går väldigt långsamt med motorn på tomgångsvarv.


Hur är skicket på pump och cylindertätningar? Livslängden är begränsad på dessa komponenter.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#68 » 14:17:48, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

på dom traktorerna får alltid styrningen typ 10 l/min först så det är helt normalt att det går dåligt på tomgång

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Bengt Erik Eriksson

#69 » 14:19:01, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dessa pumpar har ju fast deplacement (volym per varv) så hur fort lastaren går är direkt kopplat till motorvarvet. Att knappt något händer på tomgång är helt normalt för det blir inte så nycket flöde på tomgång. Och sen är det som bonnen säger också.. Så gasa måste man.
Dock som JAC säger. Är tätningar och pump dåliga blir det väldigt dåligt.

En sak till som kan bråka är snabbkopplingar som är felaktiga. När mitten kägla går att trycka in djupare än spetsrn i höjd med metallen runtikring, då kommermötande kägla att fungera som strypning/backventil. Inte helt ovanligt fenomen..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#70 » 14:21:54, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
VolvoBMNisse skrev:Men lastaren går väldigt långsamt med motorn på tomgångsvarv.


Hur är skicket på pump och cylindertätningar? Livslängden är begränsad på dessa komponenter.


Båda lyftcylindrarna har nya tätningar, ventilpaketet är köpte jag nytt.
Tiltcylindern är ny.
Nya slangar, rör, snabbkopplingar.

Pumpen vet jag inte alls hur den mår, bytte olja och filter förra sommaren.
Kanske dags att byta pumpen ?

Skulle mäta trycket först, men har ingen sådan mätutrustning.

1 person gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Jac

#71 » 14:31:37, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En pump kan fint ge maxtryck men ändå vara så sliten att den bara ger hälften av flödet vid högt tryck.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#72 » 15:19:38, 17-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:En pump kan fint ge maxtryck men ändå vara så sliten att den bara ger hälften av flödet vid högt tryck.


Hydraulpumpen har ju hängt med i 40 år, kanske dags att byta ut den ?

Verkar inte så svårt att byta pumpen, sitter fastskruvad i centralventilen.

Står i VHB att trycket ska vara 17,5-18,2 mpa på tomgång.
En manometer skulle vara bra att ha och först mäta trycket från ett av uttagen bak på traktorn, har en manometer i spridarprovaren men vill inte ta den.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#73 » 16:26:22, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är hydraultrycket mätt, både kall och varm olja (kört 3 timmar).

Tillverkade ett mätinstrument av några hydraulkopplingar och en manometer.

Spaken till enkelverkande hydrauluttaget glappar mycket i länken till ventilpaketet då pinnen som annars ska sitta i lagringen är ersatt med en grov saxpinne, svårt att få fullt utslag pga glappet.
Lastarventilens säkerhetsventil är inställd från fabrik på 160 bar.

Här är resultatet:

Kall olja 700/900 rpm
Hyd. uttag: 150 bar/150 bar
last.ventil: 150 bar/155 bar

Varm olja 700/900 rpm
Hyd. uttag: 150 bar/150 bar
last.ventil: 150 bar/155 bar

Trycket är en bit ifrån 17,5-18,2 mpa på tomgång, men lastaren rör på sig och är rätt så stark.

Samma tryck varm som kall olja.
Hur ska man tolka resultatet ?

Bild

1 person gillar det här inlägget.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Bådoktorn

#74 » 17:48:16, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sluta skruva. Ut och skotta snö :-) Så tolkar jag det..

Ändrat inlägget pga dålig kunskap.
Senast redigerad av Bådoktorn 18:31:29, 23-03-2018, redigerad totalt 2 gånger.

1 person gillar det här inlägget.
Bådoktorn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:34, 14-12-2009
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jac

#75 » 18:05:06, 23-03-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glappande reglage kan mycket väl påverka tryckmätningen på en opencenter ventil. Får man inte fullt utslag så stryps inte rundpumpningskanalen helt och man får inte fullt tryck.

Dock så får du ju lika resultat på två olika ventiler så det borde inte vara ett problem just här.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se