Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ventilplatta BM500/2200

77 inlägg • Sida 1 av 6
Hydraulik i traktorer

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#1 » 13:17:27, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.

Har en ventilplatta till BM 500/2200 där man tar ut tryck och retur anslutning till lastarventil.
Plattan monteras i ventilpaketet till tipputtagen, ett lock skruvas loss och ersätts med denna ventilplatta.

Anslutningen i mitten ger tryck, den till höger retur, gänga 3/4".

I plattan är det genomströmning mellan alla portar, några frågor:

1. ska man ha någon speciell adapter i tryckanslutningen som tillåter flöde mellan de två yttre kanalerna ?
2. Eller ska man ha en adapter som stänger av flödet mellan alla portarna i plattan ?

Om jag tänker rätt så blir det väl inget tryck om cirkulationen finns kvar mellan alla portarna, eller tänker jag helt fel :klia:

Någon som är mer insatt i hydraulik, jag skulle behöva lite hjälp med det här :help:

Bild

Bild

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


LeifAndersson

#2 » 13:34:14, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska ha en speciell "seriekopplingsnippel". Men man brukar inte koppla in sig där, Kontak reglagen ska man låta vara så mycket i fred som möjligt så länge de håller tätt. Är övertygad om att det är Kontak som gett oljeläckaget ett ansikte!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#3 » 13:41:38, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för snabbt svar :thumme:
Varifrån får man tag i en serienippel som passar ?
Kollade hos OIE, men de har inga måttangivelser.

Ska det vara en vanlig nippel till returen ?

En annan fråga, delar sig hela ventilpaketet när man lossar skruvarna för att byta locket ?

Isåfall kanske det är bäst att låta bli att skruva där.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

LeifAndersson

#4 » 13:59:12, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter på reglagets dragbultar, så skruvar du där så har du tre-fyra o-ringar mellan varje sektion som kan läcka.
Men sitter inte den gaveln på din traktor redan? Det brukade vara en port som var pluggad bara.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#5 » 14:22:45, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det sitter på reglagets dragbultar, så skruvar du där så har du tre-fyra o-ringar mellan varje sektion som kan läcka.
Men sitter inte den gaveln på din traktor redan? Det brukade vara en port som var pluggad bara.


Kollade på min traktor, men det är bara ett lock utan pluggar som sitter där.

Har sett i reservdelskatalogen att det sitter 4st O-ringar mellan varje sektion.

Så det är O-ringarna som hamnar ur läge och det börjar läcka ?

Om man håller ihop hela paketet med tving så det inte delar sig, då hålls kanske O-ringarna på plats ?

Eller kanske man skulle ta loss hela ventilpaketet och passa på att byta alla O-ringar.

Har en mont. anvisning, och där visas att man kopplar in ventilpaket till lastaren via ventilplattan, men någon serienippel nämns inte i beskrivningen.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

LeifAndersson

#6 » 14:38:15, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du delar det där reglaget kommer ditt goda humör att vara som bortblåst för en längre tid jag lovar! :aaargh:
Ett Kontak reglage som för tillfället håller tätt skruvar man bara inte i!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#7 » 16:00:18, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren :thumme:
Då är det nog säkrast att låta bli att skruva i ventilen, låta det vara som det är. :svettas:
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Bengt Erik Eriksson

#8 » 22:54:30, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Serienippeln du nämner monteras i latarens ventilpaket. Den bör du ha hur som... Den delar reglagens dräneringsbehov till tank från pumpens cirkulerande flöde sådet kan ledas vidare och användas till annat utan att det ger konstiga kör egenskaper på lastaren.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: AVANT 218 saknar min BM BOXER
MF 575
Farmall M konverterad till perkinspuffra.
www.björnbacka.se
www.esnservice.n.nu

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#9 » 11:02:16, 25-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lite fundersam :klia:

Har nu en komplett ventilplatta med alla adaptrar.

I plattan finns en tryck (mitten) och en retur (yttre).
Den i mitten har serienippel.

Som jag förstått så ska det bara kopplas in en tryck och en retur till lastarpaketet när ventilplatta används (2 slangar).
Serienippeln finns alltså i ventilplattans tryckanslutning, utan den får man inget tryck då det finns kanaler mellan alla portarna så cirkulerar oljan igenom plattan, serienippeln stänger cirkulationen till mittre porten(tryck) men tillåter cirkulation mellan de yttre(retur).

Det var vanligt förr att lastarpaket kopplades in via denna ventilplatta på BM500/2200/2204/2250/2254 och IH 474/475/574/674.

Ska det vara en till serienippel i lastarpaketet för att det ska fungera ? :klia:

Bild
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Bengt Erik Eriksson

#10 » 23:47:45, 25-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

är på intet sätt bekant med din ventil gavel men serie nippel sitter i utgångsgaveln på ventiler som ska ha andra ventiler efter sig i serien .
alltså; med din platta på originalventilens utgånssida ska lastarventilen ligga efter i serien och då behövs ingen separat retur från lastar ventilen alltså bara 2 slangar.

Edit;
men du skulle ju inte dela den kontak ventilen eller?

den du har är en ventilgavel. ventilplattan sitter på sidan av växellådan..och innehåller det mesta av hydraul finesserna på traktorn förutom lyft och tippa ventiler där kopplar du in enligt alternativa principen och då ska serienippeln vara i lastar ventilen..


En sak till; skiljer det verkligen i utförande mellan din införskaffade gavel och utgagveln på det som sitter på traktorn förutom serie nippeln? om inte borde själva serie nippeln gå att flytta över. Näe vänta förresten hur ligger 3p ventilen i kretsen?
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: AVANT 218 saknar min BM BOXER
MF 575
Farmall M konverterad till perkinspuffra.
www.björnbacka.se
www.esnservice.n.nu

Bengt Erik Eriksson

#11 » 09:41:00, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Osäker på detta; OM ventilen som din gavel ska monteras på (yttre hyd?) redan har serie utgång med sepatat retur kan ju din lösa gavel platsa på trycksidan på detta vis... Ingående tryck till yttre flyttas till lastar ventil. Lastar ventilens serie tryck till mittenporten på din nya gavel och lastarens friretur in i den andra.
Kommer inte ifrån 3 slangar fram till lastaren hursom. Och det känns ju lite sissådär att leda returolja genom ett annat ventilpaket..
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: AVANT 218 saknar min BM BOXER
MF 575
Farmall M konverterad till perkinspuffra.
www.björnbacka.se
www.esnservice.n.nu

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#12 » 10:56:56, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:är på intet sätt bekant med din ventil gavel men serie nippel sitter i utgångsgaveln på ventiler som ska ha andra ventiler efter sig i serien .
alltså; med din platta på originalventilens utgånssida ska lastarventilen ligga efter i serien och då behövs ingen separat retur från lastar ventilen alltså bara 2 slangar.

Edit;
men du skulle ju inte dela den kontak ventilen eller?

den du har är en ventilgavel. ventilplattan sitter på sidan av växellådan..och innehåller det mesta av hydraul finesserna på traktorn förutom lyft och tippa ventiler där kopplar du in enligt alternativa principen och då ska serienippeln vara i lastar ventilen..

En sak till; skiljer det verkligen i utförande mellan din införskaffade gavel och utgagveln på det som sitter på traktorn förutom serie nippeln? om inte borde själva serie nippeln gå att flytta över. Näe vänta förresten hur ligger 3p ventilen i kretsen?



Jag har sett den stora ventilplattan med oljefiltret benämnas "centralventil", och den jag har heter ventilplatta eller ventilgavel.

Ventilgaveln sitter på ventilpaket för yttre hydraulik, den som finns där nu saknar helt uttag, ventilgaveln med uttag är extrautrustning och har en tryck och en returoljeanslutning, finns bara två varianter av ventilgaveln vad jag känner till.

Har en monteringsanvisning från Ålö, och där visas 2st slangar anslutna till ventilgaveln, slangen ansluten till den yttre har slangklämmor.

Enligt den anvisningen så finns bara två slangar från ventilpaketet.

Det ska inte vara några större problem att byta ventilgaveln, bara använda nya och rätt O-ringar och dra ihop den med momentnyckel.

Ville ha två alternativ, det har visat sig vara mycket svårt att hitta rätt adapter till tryckrören vid centralventilen, då är ventilgavel ett alternativ.

Det ser väl rätt ut enligt bilderna, inkopplat med två slangar ? :klia:

Bild

Bild
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Bengt Erik Eriksson

#13 » 11:30:25, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra bild, då är det ju bara att smacka dit den. Vad var frågan? Jo om man ska ge sig på och dela på ett fungerande kontak paket... Och det fick du svar på...

Förstår nu inte problemet med att hitta adaptrar.. Är det inte JIC standard dvs med utvändig kona på utvändig gängnippel?



Edit:
kollade trådstarten igen och ja du tänker rätt du ska spärra flödet mellan portarna i den gaveln. Den funktionen tas över av lastarventilen som ju inte behöver serienippel eller något extra... :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Oskarshamn
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: AVANT 218 saknar min BM BOXER
MF 575
Farmall M konverterad till perkinspuffra.
www.björnbacka.se
www.esnservice.n.nu

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#14 » 11:49:56, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läste på ett annat forum där det fanns en del information om att koppla in via ventilgavel eller lossa rören vid centralventilen, finns länk här:
http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/forum/forum_svar.php?inlaggid=1173&kid=1 (Tryckledning från pumpen på en BM500)

Med rätt O-ringar ska det väl gå att få tätt Kontak ventilpaketet ? borde väl inte vara helt hopplöst :klia:
Rätt åtdragningsmoment och växelvis dragning är viktigt.

Det blir enklare att koppla in lastarens ventilpaket via ventilgavel, det är nog så som det är tänkt att det ska kopplas in.
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

LeifAndersson

#15 » 12:25:26, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad du ska tänka på om du monterar en "gavelplatta" på Kontak reglaget är att det finns en rad olika plattor med olika funktioner. Det är alltså inte bara att skruva dit första bästa platta och tro att det funkar till den aktuella applikationen. Köper du en färdig sats från en lastartillverkare får du rätt prylar, men tar du en platta vilken som helst kan det vara t.ex en "returplatta" som kräver en speciell seriekopplingsnippel eller en serieplatta som bara är att koppla in sig i. Och för att komplicera det ytterlig så finns det varianter däremellan också!
Så mixtra inte med ventilanslutningar om du inte är absolut säker på vad du har för prylar. Ingen har monterat med gavelplattor på eftermarknaden, utan det var något som användes när man köpte en ny lastare med hydraulsats när det begav sig. Det finns bättre ställen att koppla in sig i än att närma sig Kontaktreglaget, där lär du få skruva ändå när det blir läckage.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Klaravik

Bobcat

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Bra Verktyg

Sverigeredskap

SSL Certificates