Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ford 6600 hydraulik skogskran

22 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Lindqvist007 (trådstartaren)

#1 » 22:32:04, 14-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej jag måste fråga en hydraulisk fråga. Jag har byggt om en Ford 6600 med frontpump och tank frampå och tagit kärran av en Hemek 650 BM där det är samma ventilbord som på skogsmaskinen men en annan pump. Kapa den när den fick oljud i växellådan och tänkte ersätta med Forden. Men pumpen nu är kanske något större. Men frågan är att den är sjukligt långsam men nog stark efter att man väntar en stund. Det kommer kraften efter en stund så att man tror något ger efter eller Fården börjar gå tungt men kranen har ingen presision framför allt svängen vinglar av och an innan den stannar som om det vore luft. Men jag har använt den nu två veckor men inte blivit bättre så jag tror inte på luften. Får snart nerv infarkt av långsamheten. Flödet ja men hur kan det vara med 1" slangar till och från ventilbord när kranen har 1/2 " slangar. Hammnade att ändra lite på returen som förut gick till sväng och robson som inte finns mera nu går de rakt till tanken på returen. Nu till det jag funderat att returen skulle behöva vara lite strypt efter ventilbordet så att det skulle vara lite färdigt övertryck när man tar på spaken. Kan det vara det som är skillnaden med returen som på Hemeken for via ytterligare ventilblock som ströp detta. Vore tacksam med åsikter.
Lindqvist007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:20, 22-03-2013
Ort: Kristinestad Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ÖSA 762/280
SM 958 BM Volvo Hemek
Ford 6600 IH Grävagregat
Allis Chalmers 545 Hjulastare
Same 75 Explorer
David Brown 990
Raute 12 Ramsåg
Frisells Maskiner Metallsvarv



Bengt Erik Eriksson

#2 » 10:10:15, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först önskar jag att du bara kallar den ledning som går till tank vid namn "retur" förtom tryck från pum är alla andra ledningar till funktionen.

Flödet ( rörelse hastighet)på pumpen bestäms av des " storlek" dvs deplacement gånger varvtalet. Dubbelt så stor pump på halva varvtalet ger samma flöde...
Trycket (styrkan) når man först när flödet fyllt utrymmet och begränsas normalt av överströmningsventilen (som jag hoppas finns i systemet?)
En sliten pump kan ge föde men klarar inte att ge önskat tryck.

Att kranen går långsamt beror antagligen på att du missbedömt något med flödet från din frontpump.

Lite oklart vad du menar med att strypa returen men laborera INTE med strypning på tankretur!!! Du kan spräcka hela ventipaketet....

På svängen skulle en återfyllnadsventil av någon sort behövas. Antar att det var vad du menade med mellanventilen du nämnde. Finn sådan har du kanske tätningshaveri i svängen. Stå på plant underlag och kör svängen till ändlägena ett par gånger för att säkert lufta svängkolvarna. Ta sedan och dra i kranspetsen


Edit.
Hade robson och styrning ett eget ventilhus som nu inte är med längre?
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Lindqvist007 (trådstartaren)

#3 » 11:05:06, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Bengt!
Det var just en sådan bedömmning jag önskade teoretisk för att få grund i hela. Deplecement om man får tex 0,5 liter att rymmas när man fyller den x varvtalet blir det så? Liter/minuten för det står inget på pumpen en kugghjulspump. Överströmmningsventilen blir följande i tur har haft upp den och den verkade se hel ut med ögonen bedömt. Jag har haft upp returen till tanken och kollat flödet som kommer lite stötvis kanske på lägre varv. Skall nämnas att pumpen har jag tagit från en ÖSA 280 som använts som kylningspump som skickade cirkulation runt taket genom radiatorer. Det blir väl så att om man inte rör spakarna så cirkulerar oljan väl utan tryck genom ventilbordet som skulle då behöva vara fyllt helt av olja och om man öppnar en ventilfunktion så far väl lite dit och resten fortsätter vidare till en ventilfunktion till om man har två funktioner samtidigt och resten fortsätter till returen. Den blir långsammare av flera funktioner men det är väl normalt men den sättnar också kraftigt om man tex lyfter och samtidigt svänger kanske 30 cm. Varvtalet har nästan ingen större skilnad och det strider mot flödesteorin. Jag har klottat flera dagar med olika laboreringar och tanken har jag tagit bort filter från sugsidan. Kan jag möjligtvis ha för grova slangar men de skulle ju borda bli fyllda snabbt ändå. Har också kollat rotation på pump men det gick tydligen båda rotationerna in/utloppena var likadanna formade o lika stora. Jo det var ju midjestyrning på Hemek och tidigare fanns även uttag för robson men de har inte funnits på länge bara midjestyrningen ja och höj o sänk tuber till framhjul nu är ju den kopplad till dragkrok i Fården.
Lindqvist007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:20, 22-03-2013
Ort: Kristinestad Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ÖSA 762/280
SM 958 BM Volvo Hemek
Ford 6600 IH Grävagregat
Allis Chalmers 545 Hjulastare
Same 75 Explorer
David Brown 990
Raute 12 Ramsåg
Frisells Maskiner Metallsvarv

Lindqvist007 (trådstartaren)

#4 » 11:24:13, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återfyllnadsventil vad har den för uppgift . Har nog kört svängarna i botten men kanske det ändå är svängen som tar flödet för den spaken är först i tur på ventilpaketet och där finns en ventil (kanske överströmningsventil) men det finns också två ventiler under svängtubarna ( kanske de är chock ventiler) det känns som om svängen skulle vara den värst drabbade men det är ju ändå 4 tuber som skall fyllas.
Lindqvist007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:20, 22-03-2013
Ort: Kristinestad Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ÖSA 762/280
SM 958 BM Volvo Hemek
Ford 6600 IH Grävagregat
Allis Chalmers 545 Hjulastare
Same 75 Explorer
David Brown 990
Raute 12 Ramsåg
Frisells Maskiner Metallsvarv

Lindqvist007 (trådstartaren)

#5 » 11:34:12, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Lindqvist007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:20, 22-03-2013
Ort: Kristinestad Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ÖSA 762/280
SM 958 BM Volvo Hemek
Ford 6600 IH Grävagregat
Allis Chalmers 545 Hjulastare
Same 75 Explorer
David Brown 990
Raute 12 Ramsåg
Frisells Maskiner Metallsvarv

Lindqvist007 (trådstartaren)

#6 » 11:42:19, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Tidigare utförande när jag hade en riktig skogstraktor men nu har jag bara en landsvägsskogstraktor.
Hemek är permiterad tillsvidare men har nog tänkt fixa den.
Lindqvist007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:20, 22-03-2013
Ort: Kristinestad Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ÖSA 762/280
SM 958 BM Volvo Hemek
Ford 6600 IH Grävagregat
Allis Chalmers 545 Hjulastare
Same 75 Explorer
David Brown 990
Raute 12 Ramsåg
Frisells Maskiner Metallsvarv

rospigg

#7 » 12:13:26, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Har du lång sugledning till hydraulpumpen?
Optimalt är ju ett självtryck av oljan till pumpen.. Kanske det är värt en uppriggning av en annan oljetank för att utesluta det felet.
Som det ser ut på bilden med Hemek, så verkar pumpen sitta i tanken, eller åtminstone väldigt nära tank.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Lindqvist007 (trådstartaren)

#8 » 12:40:51, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Rospigg!
Sugslangen är nu också under tank och är 1 meter lång men nog värt att tänka på kanske den är för klen 1" hydraulslang
kanske man skulle ändra det med en vanlig 40 mm gummi sugslang i stället det har jag faktiskt inte provat ännu låter lovande
tack för den fina iden.
Lindqvist007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:20, 22-03-2013
Ort: Kristinestad Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ÖSA 762/280
SM 958 BM Volvo Hemek
Ford 6600 IH Grävagregat
Allis Chalmers 545 Hjulastare
Same 75 Explorer
David Brown 990
Raute 12 Ramsåg
Frisells Maskiner Metallsvarv

Bengt Erik Eriksson

#9 » 12:54:19, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Deplacement anges i cm2/r (kubikcentimeter/varv) och är den volym som flyttas från in till ut på ett varv. Om något anges är det det eftersom tillverkaren aldrig kan veta vilket varv pumpen får jobba med.

Det spelar stor roll åt vilket håll hydraulpumpen kopplas! Även om anslutningen är lika finns ett litet hål som ska dränera läckaget förbi axeln från packboxen.. Vänder man så den kanalen hanmnar på trycksidan sprutar strax oljan runt axeln

Edit stavning.
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 14:44:39, 15-02-2014, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Lindqvist007 (trådstartaren)

#10 » 13:21:21, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har faktiskt haft läkage ur packboxen. Men jag kan inte ändra rotation och väl inte heller kasta om sug o tryck eller?
Lindqvist007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:20, 22-03-2013
Ort: Kristinestad Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ÖSA 762/280
SM 958 BM Volvo Hemek
Ford 6600 IH Grävagregat
Allis Chalmers 545 Hjulastare
Same 75 Explorer
David Brown 990
Raute 12 Ramsåg
Frisells Maskiner Metallsvarv

dimorep

#11 » 14:20:06, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utan att veta exakt vilka komponenter du har i systemet, var de sitter och hur de är inkopplade, så är det i princip omöjligt att ge några specifika svar på dina frågor! Blir mest antagande och gissningar av det, kan iofs bli en "fullträff" ändå, men risken är stor att det blir många omvägar...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Bengt Erik Eriksson

#12 » 14:42:11, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Precis som dimo säger. Bara antaganden med principer och " hur det brukar vara" kan räcka långt.

Blir lte brydd över din pump. En "kylpump" ??? Pumpar säkert olja men hur mycket och vilket tryck klarar den? Inga märkningar alls på pumpen?

Men har du redan blåst packboxen kanske det blir en annan pump med kända data?

Får du inte rotationen att stämma med suganslutningen är ju situationen låst. Antingen bygga om pumpen eller byta.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bengt Erik Eriksson

#13 » 15:01:01, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återfyllnadsventil ser till att cylindrarna hålls fulla med olja och inte med luft om det i någon situatuon blir undertryck på någon sida.

Dubbel pilotstyrd backventil är ytterligare noggrannare. Den släpper inte ut olja ur från sidan förräns det finns tryck på inåt sidan.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Lindqvist007 (trådstartaren)

#14 » 15:33:32, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för er hjälp!
Packboxen droppade först men nu slutat nästan helt kanske torkad i början men jag misstänker nog att allt lutar mot pumpen men hade hoppats att den skulle ha
funkat lite bättre synd när jag fick den så bra monterat. Det finns ju pump i Hemek och det skulle ju ha gått att prova kört bredvid och
kopplat över slangarna till den och starta upp och se vad det blir skulle inte villa demontera pump från den om jag skall fixa den ännu.
Den roterar ju nu moturs vet inte hur det var i Ösa det är ju trycksatt tank där den kom ju efter de två andra pumparna.
Lindqvist007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:20, 22-03-2013
Ort: Kristinestad Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ÖSA 762/280
SM 958 BM Volvo Hemek
Ford 6600 IH Grävagregat
Allis Chalmers 545 Hjulastare
Same 75 Explorer
David Brown 990
Raute 12 Ramsåg
Frisells Maskiner Metallsvarv

Lindqvist007 (trådstartaren)

#15 » 16:22:23, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Så här roterar den och sug sidan är samma och tryck till höger det har jag forskat ut när jag börja montera den.
Lindqvist007
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:08:20, 22-03-2013
Ort: Kristinestad Finland
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ÖSA 762/280
SM 958 BM Volvo Hemek
Ford 6600 IH Grävagregat
Allis Chalmers 545 Hjulastare
Same 75 Explorer
David Brown 990
Raute 12 Ramsåg
Frisells Maskiner Metallsvarv


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dennisk69 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se