Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

John Deere 1140 läker olja i lyftarmsfästet!!!

29 inlägg • Sida 2 av 2
Hydraulik i traktorer

Harry B

#16 » 17:21:05, 18-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mikael.Johansson skrev:Tätningarna är #20 på bilden i inlägg #9.
Det är väl dom som ni har beställt.


Hej Mikael! Har du möjlighet att ladda upp följande bild med axeln som dragarmarna är fästa vid? Det som syns på sprängskissen med dragarmarna är bara låsannordningar för dragarmarna, inget som tätar mot oljelekaget finns på sprängskisserna.. oljan kommer ju innifrån bakaxeln runt axeln som dragarmarna är fästa vid.. det är där tätningen en för varje sida finns som nu borde bytas.
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130



Mikael.Johansson

#17 » 19:29:10, 18-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eva Fälldin skrev:Det märkliga är att nummer 5,6 och 7 var på rätt plats då vi monterade ner grejorna. MEN innuti öglan för lyftarmen satt det en hylsa, och innanför den satt brickan nummer 4. Innanför brickan var godset och vad som finns där innanför vet jag inte. Som jag förstår borde väll packningen vara mellan godset och brickan.


Jag ska göra ett försök. Har själv ingen erfarenhet av dess grejerna utan jag spånar vilt.

Jag saknar manualen till just 1140 men på 2040 verkar det vara rätt så lika.
Citerar ur manualen för 2040:

Bild

Bild

Som ni ser så har denna 2040 tätningen i två delar, #4 tätning och #5 O-ring, medans 1140 enligt inlägg #9 tycks ha tätningen i en del #20.

Om jag översätter texten till svenska vad det gäller demontering.
---
Ta bort ringen och bussningen #3 från höger sida av axeln #21 och tryck axeln ut ur transmissionshuset. Alltså åt vänster. Oljan måste vara avtappad först.
Inspektera bussningen #6 och om behövligt pressa ut denna med en dorn från motsatta sidan. Ny bussning monteras med fasade sidan inåt.
---
Det nämns inget här om tätningarna #4 och #5 men de måste ju i vart fall följa med ut om ni pressar ut bussningarna. Möjligtvis kan utsidan av tätningen vara lackerad eller något så att ni tror att det är godset.
Vad det gäller de yttre delarna så ska de nog monteras som på bilden. Alltså även brickan utanför, och den bussningen som satt inne i ledkulan är väl den som kallas #3 på bilden ovan.


Harryboy skrev:Hej Mikael! Har du möjlighet att ladda upp följande bild med axeln som dragarmarna är fästa vid? Det som syns på sprängskissen med dragarmarna är bara låsannordningar för dragarmarna, inget som tätar mot oljelekaget finns på sprängskisserna.. oljan kommer ju innifrån bakaxeln runt axeln som dragarmarna är fästa vid.. det är där tätningen en för varje sida finns som nu borde bytas.


Enligt JD ska det se ut som på bilden i inlägg #9 till 1140.
Men till 2130 ser det ut så här:

Bild

Rätt så lika alltså.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Harry B

#18 » 20:29:24, 18-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enligt JD ska det se ut som på bilden i inlägg #9 till 1140.
Men till 2130 ser det ut så här:

Bild

Rätt så lika alltså.[/quote]

Hej! Jag känner igen tätning no:3 på den nedre bilden, no:4 på den övre sprängskissen, det är den som ska täta runt axeln, om axeln är mycket nött så rekommenderar jag även ett byte av den, jag har bytt tätning no:3 flera ggr på min traktor 3130 men det ville läcka endå pga av att axeln är sliten.
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Eva Fälldin (trådstartaren)

#19 » 20:37:22, 18-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Har jag förstått saken rätt om jag säger att jag måste trycka ut hela axeln för att kunna byta packningarna? Denna axel har den ingen annan funktion än att hålla dragarmarna på plats?

Bild Tillägg efter 7 minut(er):

Det ser precis ut som på övre bilden i inlägg 17 på min 1140.
Eva Fälldin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:49:29, 27-05-2009
Ort: Kramfors, Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Massey Ferguson

Mikael.Johansson

#20 » 20:44:38, 18-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Axeln har två uppgifter, dels att vara fäste för dragarmarna och dels att genom att böja sig leverera en signal genom den långa armen i mitten till traktorns hydraulsystem för dragkraftsregleringen (plöjning e.d.).

Vet inte hur man får ut tätningen utan att ta bort axeln, men tätningen borde ju rimligtvis sitta rätt så fast. Kanske kan man trycka in axeln bara lite och bända ut tätningen.

Harryboy kanske vet som har gjort momentet.


Bild
Senast redigerad av Mikael.Johansson 20:47:03, 18-12-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Eva Fälldin (trådstartaren)

#21 » 21:05:23, 18-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Det börjar klarna lite nu! Det jag är lite rädd för om jag tar bort axeln är att det hänger något på axeln innanför som sedan kommer att bli svårt att få tillbaka.
Eva Fälldin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:49:29, 27-05-2009
Ort: Kramfors, Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Massey Ferguson

Harry B

#22 » 21:18:39, 18-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 3130 är tätningen insatt i en avlång fläns med hylsa som går in i bakaxeln och genom den går axeln igenom, den avlånga flänsen är bultad fast i bakaxeln med 2 bultar fram och bakom axeln som dragarmarna är monterade på, o ringen som synns på sprängskissen oxå kan möjligtvis höra hemma på just denna fläns jag försöker beskriva och ska täta utåt på hylsan som går in i bakaxeln, det är just viktöverförings automatiken som gör att det börjar läcka och nöter på axeln anser jag, senast jag hade isär detta på min traktor så satte jag upp flänsen med hylsan i svarven och svarvade in en stefa tätning istället för tätning no:3, men detta hade den nackdelen att material som ska hålla svängningarna på axeln innom rimliga gränser försvann, men det löste jag med att lägga in en stålhylsa på insidan av hylsan istället, då förlorade jag ju viktöverförings automatiken när axeln blev stum, men den har jag aldrig märkt att jag skulle behöva ha endå, jag är nu nöjd över att traktorn inte står och läcker olja hela tiden.
Senast redigerad av Harry B 21:39:30, 18-12-2009, redigerad totalt 1 gång.
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Mikael.Johansson

#23 » 22:13:36, 18-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eva Fälldin skrev:Okej! Det börjar klarna lite nu! Det jag är lite rädd för om jag tar bort axeln är att det hänger något på axeln innanför som sedan kommer att bli svårt att få tillbaka.


Helt rätt tänkt, men eftersom dom inte nämner något om detta i manualen så borde det inte vara någon fara. Det enda som jag funderade på var den lilla platta tappen längst ner på armen i mitten, men förmodligen sitter den pressad fast.

---

På 3130 är det ju lite annorlunda konstruerat men en hållare för bussning och tätning.

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Harry B

#24 » 23:01:15, 18-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eva Fälldin skrev:Okej! Det börjar klarna lite nu! Det jag är lite rädd för om jag tar bort axeln är att det hänger något på axeln innanför som sedan kommer att bli svårt att få tillbaka.


Kanske du inte alls behöver ta bort axeln? Försök trycka in den över till andra sidan medan du byter tätningen! På min 3130 var axeln lös som skytteln i en vävstol och gick att puffa över från sida till sida när dragstängerna och låsningarna var borta..
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Eva Fälldin (trådstartaren)

#25 » 10:58:24, 19-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det kan jag göra med, men det följer inte med något ut då jag gör så. Den sitter nog ganska hårt. Men eftersom det är en packning borde man väl kunna få tag i den med något utifrån. En kraftigare nål eller liten skruvmejsel, så den kommer därifrån? Det kan ju inte vara något som går sönder innanför, för det är väl metall?
Eva Fälldin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:49:29, 27-05-2009
Ort: Kramfors, Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Massey Ferguson

Harry B

#26 » 11:40:12, 19-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eva Fälldin skrev:Ja, det kan jag göra med, men det följer inte med något ut då jag gör så. Den sitter nog ganska hårt. Men eftersom det är en packning borde man väl kunna få tag i den med något utifrån. En kraftigare nål eller liten skruvmejsel, så den kommer därifrån? Det kan ju inte vara något som går sönder innanför, för det är väl metall?


Inget förutom axeln borde följa med! jag skriver "borde" för våra traktorer är ju inte helt lika, men det är ju stabila saker du har service på nu som ska klara av alla möjliga ryck å slag.. några små detaljer som skulle kunna ramla ut på golvet skulle inte fungera där.. men om du noterar större slitage på axeln skulle jag rekommendera dig att överväga att byta axeln på samma gång du endå håller på och mekar, annars håller dom nya tätningrna antagligen bara en kort stund om axeln pendlar för mycket pga stort slitage, en liten skruvmejsel borde fungera helt ok att pillra ut tätningarna.
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130

Mikael.Johansson

#27 » 11:58:17, 19-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ytterligare info. Man ska inte ta något för givet. :???:

Enligt Sparex så ser tätningen ut så här, #11 på bilden ur deras reservdelslista. I så fall skulle det mycket väl kunna vara den brickan som låg innanför bussningen och det är själva bussningen som ni uppfattar som godset.
Jag vet inte hur den där tätningen #11 fungerar för den ser ju rätt simpel ut.
Kanske får ni jämföra med delarna som ni får ifrån Ellös.

Bild
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Eva Fälldin (trådstartaren)

#28 » 12:43:43, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Vi fick till det till slut!!! :thummar: Tack så jätte mycket för all hjälp.

Mvh Eva
Eva Fälldin
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:49:29, 27-05-2009
Ort: Kramfors, Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere, Massey Ferguson

Harry B

#29 » 13:19:29, 29-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eva Fälldin skrev:Hej! Vi fick till det till slut!!! :thummar: Tack så jätte mycket för all hjälp.

Mvh Eva


Det var trevligt att höra!! :thumme:
Harry B
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:04:05, 16-10-2009
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 25A -56, Zetor 25 -51, Zetor 50 Super -60, Nuffield Universal 4 -60, Mc Cormick B275 -63 Lanz Bulldog 2206, Zetor 7045, Ursus 385 -78, John Deere 3130


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se