Eva Fälldin skrev:Det märkliga är att nummer 5,6 och 7 var på rätt plats då vi monterade ner grejorna. MEN innuti öglan för lyftarmen satt det en
hylsa, och innanför den satt brickan nummer 4. Innanför brickan var godset och vad som finns där innanför vet jag inte. Som jag förstår borde väll packningen vara mellan godset och brickan.
Jag ska göra ett försök. Har själv ingen erfarenhet av dess grejerna utan jag spånar vilt.
Jag
saknar manualen till just 1140 men på 2040 verkar det vara rätt så lika.
Citerar ur manualen för 2040:
Som ni ser så har denna 2040 tätningen i två delar, #4
tätning och #5
O-ring, medans 1140 enligt inlägg #9 tycks ha tätningen i en del #20.
Om jag översätter texten till svenska vad det gäller demontering.
---
Ta bort ringen och bussningen #3 från höger sida av axeln #21 och
tryck axeln ut ur transmissionshuset. Alltså åt vänster. Oljan måste vara avtappad först.
Inspektera bussningen #6 och om behövligt pressa ut denna med en
dorn från motsatta sidan. Ny
bussning monteras med fasade sidan inåt.
---
Det nämns inget här om tätningarna #4 och #5 men de måste ju i vart fall följa med ut om ni pressar ut bussningarna. Möjligtvis kan utsidan av tätningen vara lackerad eller något så att ni tror att det är godset.
Vad det gäller de yttre delarna så ska de nog monteras som på bilden. Alltså även brickan utanför, och den bussningen som satt inne i ledkulan är väl den som kallas #3 på bilden ovan.
Harryboy skrev:Hej Mikael! Har du möjlighet att ladda upp följande bild med axeln som dragarmarna är fästa vid? Det som syns på sprängskissen med dragarmarna är bara låsannordningar för dragarmarna, inget som tätar mot oljelekaget finns på sprängskisserna.. oljan kommer ju innifrån bakaxeln runt axeln som dragarmarna är fästa vid.. det är där tätningen en för varje sida finns som nu borde bytas.
Enligt JD ska det se ut som på bilden i inlägg #9 till 1140.
Men till 2130 ser det ut så här:
Rätt så lika alltså.