Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Byte av sugsil och returfilter Volvo BM 430

22 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#1 » 11:09:12, 24-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Ska byta olja och filter i hydraulsystemet.

Undrar hur man kommer åt att byta returfilter och sugsilen i BM 430 ?

Någon som vet vilken storlek det är på sugsilen ?
Det finns 2 st olika, en 50 mm och en 60 mm diam.

Filtren är nog inte bytt på de senaste 35 åren, så det bör nog bytas ut.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Valtravän U-län

#2 » 20:54:59, 02-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag såg att du inte fått svar på denna fråga. Jag bytte sugsilar för en herrans massa år sedan på T430 så kunskapen har falnat lite, men... Om jag minns rätt så har du returfilter på ena sidan av tanken och sugsil på den andra. Båda bör bytas. På de "morderna" med plastkåpor så är det ett herrans bök med att ta bort kåporna för att komma åt. Om du pratar med Lantmännen och ger dem chassienumret så vet de vilka filter som du har på ditt chassie.
Det kommer du att ångra. Kanske inte idag, kanske inte imorgon men snart och för resten av ditt liv. - "H. Bogart".
Valtravän U-län
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:48, 09-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo CE

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#3 » 23:06:27, 13-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svar.

En annan fråga, hur tömmer man hydrauloljetanken ?

Hittar ingen avtappning på tanken.

Jag ska snart göra ett försök med att byta filtren, håller på att montera loss frontplåtar för att komma åt sugsilen (plåtarna ska ändå loss för att byta fönsterlist och målas), men som det är på gamla maskiner så går bultar av när de lossas, hur försiktig man än är, så hur gör man om tex en bult skulle gå av som håller filtren i hydrauloljetanken ?

Går ju inte att komma åt att borra där, men jag hoppas på att bultarna håller, de ligger i olja hela tiden så de borde inte fastna.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

dea

#4 » 08:17:39, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har för mig att det sitter en plugg på sugeldningens lägsta punkt, men jag kan ju minnas fel också. Tror inte risken att bultarna som håller filtren vid tanken är så stor, som du själv skrev så badar dom väl i oljan, inte som dom vid fronstyckena som antagligen är väderexponerade på baksidan.

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

Kom att tänka på att du antagligen behöver lufta systemet sedan för att få det till att suga. Jag brukar släppa lite på trycksidan på pumpen tills det kommer olja, iallafall om man inte får igång hydrauliken direkt.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6310
BM 650
BM 430
BM 641

Valtravän U-län

#5 » 18:13:23, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sugsil o returfilter sitter med en skruv i varje hörn. Om jag minns rätt så är det en "tredobricka" (gummi runt brickan) på varje skruv. Det är gängat i plåten på tanken så går skruven av för att någon dragit för hårt så kan du säkert dra loss dem med en polygrip. Ang avtappningsplugg så tror jag inte att det finns någon. Lossa klamman på en sugslang och skjut slangen åt sidan så rinner det stilla.......
Ang lufta så behövs inte det på kugghjulspumpar som sitter som på T430. Starta motorn efter bytet och låt den gå någon minut innan du trycksätter.
Det kommer du att ångra. Kanske inte idag, kanske inte imorgon men snart och för resten av ditt liv. - "H. Bogart".
Valtravän U-län
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:48, 09-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo CE

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#6 » 20:42:51, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för svaren.

Kände lite på en skruv som håller filtret, och den verkar inte sitta så hårt, så jag tror nog att det ska gå utan större problem.

Nu fick jag inte tag i den hydraulolja jag ville ha, viskositet 46 (Valvoline HVLP 46), de hade bara vikositet 32, antar att man inte ska blanda olika viskositetsklasser av hydraulolja ?

Lite tråkigt, för jag har ca 11 liter kvar av Valvoline HVLP 46, alternativet är att köpa 25 liter av viskositet 32, men hur mycket kyla klarar den av ?

Här uppe är det inte alls ovanligt med -40 på vintern, fast då kör man ju inte.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Valtravän U-län

#7 » 23:27:30, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Återigen så har du en gammal traktor med urtypen av hydraulsystem. Pumpen, som den enda känsliga komponenten, bryr sig inte om att du blandat. Däremot så får man aldrig blanda i nya system. Jag antar att du kör vanliga hydraulcylindrar och de bryr sig inte heller. Troligen så pallar SHS46 ner till minus 20, kanske 25.
Det kommer du att ångra. Kanske inte idag, kanske inte imorgon men snart och för resten av ditt liv. - "H. Bogart".
Valtravän U-län
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:48, 09-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo CE

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#8 » 23:38:33, 14-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då är det okej att blanda 46 och 32, isåfall behöver jag bara 15 liter hydraulolja.

Jag har vanligt standardsystem, jordbrukslyft och en Ålö frontlastare.

Det räcker nog med -20 till -25, det är sällan man kör om det är kallare än så, har kört vid -23 en gång med Valvoline HPLV 46 hydraulolja, nu i vintras körde jag oftast vid -15 eller ibland kallare, det var knappt att lastaren rörde sig, har just nu vanlig motorolja i hydraulsystemet, men den ska jag nu byta ut till riktig hydraulolja i samband med filterbyte.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#9 » 21:03:30, 15-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för alla värdefulla tips och råd jag fått här i forumet. :buga:

Då var bägge filtren bytta, sugsilen gick enkelt, men däremot krävdes en del svordomar och mer demontering för att byta returfiltret, men det gick till slut, önskar bara jag inte hade glömt bort att köpa nya tätningsbrickor till skruvarna :slag: , men jag får väl skaffa nya och byta, men det är bara att ta loss en bult åt gången och byta brickan, brickorna som satt där var i dåligt skick, förmodligen inte öppnat på 30 år, så det läcker lite vid skruvarna.

Sugsilen var full med skräp, men den gick att rengöra, så den sparade jag.

Fick inte igång hydrauliken direkt, men efter att ha lossat några varv på tryckledningen vid pumpen så gick hydrauliken igång direkt.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Valtravän U-län

#10 » 18:45:39, 16-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schysst med gamla kunskaper serru!! Lycka till
Det kommer du att ångra. Kanske inte idag, kanske inte imorgon men snart och för resten av ditt liv. - "H. Bogart".
Valtravän U-län
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:17:48, 09-11-2009
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo CE

dimorep

#11 » 19:20:00, 16-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

VolvoBMNisse skrev:Nu fick jag inte tag i den hydraulolja jag ville ha, viskositet 46 (Valvoline HVLP 46), de hade bara vikositet 32, antar att man inte ska blanda olika viskositetsklasser av hydraulolja ?

Lite tråkigt, för jag har ca 11 liter kvar av Valvoline HVLP 46, alternativet är att köpa 25 liter av viskositet 32, men hur mycket kyla klarar den av ?

Som tidigare nämnts här så är det inga problem att blanda hyd.oljor av olika viskositer så länge de bara är av samma typ och helst av samma märke.

Förstår igentligen inte ditt problem, för 32 oljan är flytande vid LÄGRE temp. än 46 då det är en tunnare olja. :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#12 » 21:23:07, 16-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag var inte riktigt säker på om det gick att blanda, men bägge är mineraloljor och färglösa, 32 är Mobil olja och 46 är Valvoline.

Jag tyckte att 32 oljan flöt lättare än 46 oljan, så då är den tunnare och klarar lägre temperaturer, tyckte att lastaren började röra sig lättare än förut, nu med ny olja och nya filter.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Mikael Jönsson

#13 » 23:47:08, 17-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska ha 32 i 430 jag hade blanda i 46 då gick den segt nu bara 32 då är det bättre fart speciellt på vintern,
Mikael Jönsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:43:33, 03-02-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 430 volvo bm SM868

VolvoBMNisse (trådstartaren)

#14 » 09:12:52, 18-05-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var vanlig motorolja i hydraulsystemet, lastaren var riktigt trög då det var kallare än -10, nu har jag iallafall riktig hydraulolja, fast jag har redan hunnit blanda 32 0ch 46 olja i tanken, men det borde nog fungera bättre vid kyla än vad det gjorde tidigare med vanlig mototrolja i systemet.

Nu är hydrauloljan även blandad med rester av motoroljan som ev fanns kvar i systemet, går inte att få bort all gammal olja.

Men vid nästa hydrauloljebyte så häller jag i 32 olja.

Har kört med 46 olja i en BM 35, fungerade mycket bra i -23, fast där hade jag ett helt nytt hydraulsystem, och det gick i 50 liter olja i systemet.

/VolvoBMNisse
VolvoBMNisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:18, 19-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM T 500 -78

Beemerz

#15 » 05:32:59, 19-05-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad var det för storlek på brickorna?
Beemerz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:22:21, 07-08-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: L 50
FE 35 -56
Irus
Bm Teddy.-54


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Vikabacken

Klaravik

Bobcat

glappfri.nu

Beck Maskin

Crazyride

ME

Ygsbostudios

Koneita

Kilremslagret

Nordicc

Bra Verktyg

XLKLäder

SSL Certificates