Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Hydraulpumpsfel Buster 400

56 inlägg • Sida 2 av 4
Hydraulik i traktorer

bonnen513

#16 » 14:16:33, 27-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla sugfiltret först
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



MlsLantbrukstjänst (trådstartaren)

#17 » 06:11:11, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det filtret som sitter bakom skruven precis under hydraultanken? Liksom i "huset" som sitter bultat i tanken?
MlsLantbrukstjänst
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:09, 26-08-2012
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9BLC
Fiat Case VALTRA Volvo Bm MF McCormic
New Holland

Janson1

#18 » 07:21:19, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror filtret sitter med fyra skruvar och sen går sugledningen i mitten, det borde vara sugfiltret, och oljan måste ut innan...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

PeterR

#19 » 07:28:51, 29-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Returfiltret på vänster sida, fäst med fyra skruvar undertill på hydraultanken. Sugsilen sitter på höger sida, fäst likadant. Kolla i Downloads om det finns en v-handbok.
/Peter R
Användarvisningsbild
PeterR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:13:38, 30-03-2014
Ort: Västerljung, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1640 med Quicke Q930, Cormach SC-2, Modig 190HF, Arboga U2508, Arctic Cat 400 ATV

MlsLantbrukstjänst (trådstartaren)

#20 » 06:10:52, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej! Ska kolla detta! Tackar grabbar :shake_hands:
MlsLantbrukstjänst
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:09, 26-08-2012
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9BLC
Fiat Case VALTRA Volvo Bm MF McCormic
New Holland

LeifAndersson

#21 » 11:21:20, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken är ändå stor att du skjutit pumpen pga felaktig inkoppling av lastarens reglage, har du ingen separat retur så får du ingen fungerande överströmmningsventil heller och då skjuter du pumpen när du överbelastar lastaren eller kör en funkion i botten på en cylinder. Så "hugger man in sig" i tryckledningen från pumpen är ett reglage med för seriekoppling och retur till tank absolut nödvändig för att inte pumpen ska haverera. Det vanliga är att pumpen spricker och olja sprids runt traktorn med felaktig inkoppling därav benämningen "pumpskott". men din pump kanske var lagom slut så den inte nådde sprängtryck utan bara överbelastades till den gav upp. Men montedrar du en ny pump med din installation så smäller det direkt du kör en cylinder i botten på lastaren. Det hjälper liksom inte om överströmmaren öppnar om oljan inte kan ledas bort. Det är närmast livsfarligt att installera så när även reglaget kan sprängas!
Så pumpen kan mycket väl vara förlorad, men prova inte att byta pump utan att fixa till lastarens installation.
Håller man på med hydraulik så måste man ta reda på hur det funkar, det finns inget utrymme för att bara testa och hoppas på det bästa. Det blir bara en massa oljesöl och kostar mycket pengar, och risken för personskador är också uppenbar om man inte gör rätt. 200 bars tryck kan ställa till otrevliga saker om man inte säkrar upp systemet med erforderliga avlastningar.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

bonnen513

#22 » 11:55:17, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

håller ej med Leif helt om den felaktiga inkopplingen då överströmmningsventilen faktiskt funkar även så här

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

MN

#23 » 12:13:34, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:håller ej med Leif helt om den felaktiga inkopplingen då överströmmningsventilen faktiskt funkar även så här


Må vara hänt men frågan om hur länge tätningaran i lastarventilen kommer palla med 140 bar på tanksidan... Så inkopplingen är tekniskt sett fel ändå.
M
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

pluton

#24 » 13:00:03, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man drar en kolv till max så öppnar överströmningsventilen. Men hur länge orkar pumpen trycka det den vägen? Jag läste någonstans, i VHB eller möjligtvis i instruktionsboken, att man bara får maxa systemet i några sekunder och då innebär väl det om jag förstått det rätt att överströmningsventilen inte ska användas godtyckligt. Eller tänker jag fel här?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
pluton
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:06:42, 24-02-2014
Ort: Västra Småland
Maskintyp: Baklastare
Maskin: LM 222
BM 400
BM 35/36
Nuffield 10/42
TGB 11
Div annat

MlsLantbrukstjänst (trådstartaren)

#25 » 15:03:03, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter som att jag kanske haft tur att jag inte fått olja i ansiktet då med andra ord, om ventilen skulle ha pajat..
Men om vi går till botten med problemet så menar du, Leif, att jag ska grena tryckröret från pumpen upp till hydraulventilen i hytten. Och göra en separat retur till tank. Kan jag gå in med returen där hydraulreturen går in? (bakom sitsen)?
Och så är de ju den där ventilmojjen du skrev om tidigare? Vad gör den? Och hur funkar den? Köpas på hydroscand?
MlsLantbrukstjänst
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:09, 26-08-2012
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9BLC
Fiat Case VALTRA Volvo Bm MF McCormic
New Holland

LeifAndersson

#26 » 15:11:54, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det sitter ett seriereglage som är ansluter med pluggad retur så blir det ingen överströmning. Och vad händer om det är mottryck i utgående port vid vanlig rundpumpning för att t.ex trepunktslyften försöker höjdkompensera när överströmningen öppnar och ger tryck till utgångsporten. Vad händer om mottrycket är t.ex 100 bar när överströmningen öppnar? Om en överströmmare har mottryck i utloppsledningen blir den väldigt osäker på tryckinställningen när fjädern får tryckhjälp av kanske 100 bar i ledningen. :sad:
Låt oss säga att trepunkten inte avlastar i upplyft läge, då blir mottrycket i returledningen 160 bar!
Så oavsett vilken typ av reglage som är monterat så blir överströmnings justering satt ur spel! Vad säger er hydraullärobok om mottryck i en returledning från en avlastningsventil? Brukar talas om några få bars mottryck som acceptabelt! :???:
Gör om och gör rätt! Och finns det öht. någon överströmmare i reglaget för lastaren, och hur är den justerad? Det är många frågetecken på det montaget och alla möjliga varianter är fel hur man än vänder sig som det är monterat! :sad:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MlsLantbrukstjänst (trådstartaren)

#27 » 15:14:07, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
MlsLantbrukstjänst
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:09, 26-08-2012
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9BLC
Fiat Case VALTRA Volvo Bm MF McCormic
New Holland

MlsLantbrukstjänst (trådstartaren)

#28 » 15:17:00, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingående på ventilen P är trycket från pumpen. Ut från blocket vidare mot hydraulen är T.
MlsLantbrukstjänst
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:09, 26-08-2012
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9BLC
Fiat Case VALTRA Volvo Bm MF McCormic
New Holland

LeifAndersson

#29 » 15:22:41, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett reglage för seriekoppling har en ingång där ledningen från pumpen kopplas in och en utgång som man kopplar ledningen vidare till trepunktslyften precis som du gjort. Men från reglaget ska det även gå en returledning till tank som är inkopplad via en speciell seriekopplingsnippel som delar retur olja och olja som ska gå vidare till övriga hydraulkomponenter. Och reglaget ska också ha en rätt justerad överströmmare (tryckregleringsventil) som öppnar när du kör en cylinder i ändläge eller överbelastar lastaren. Så av reglaget krävs två saker: Det ska vara utrustat för seriekoppling och ha en rätt justerad överströmmare! Det där kan Hydroscand hjälpa dig med om du köpt reglaget där.
Och är det osäkert vilket inställningstryck det ska vara så testa med 160 bar och se om lyftkraften på lastaren blir tillräcklig då. Med 160 bar är det ingen risk för skador om det i övrigt är rätt monterat, men som sagt det där kan leverantören av reglaget hjälpa dig med!
Senast redigerad av LeifAndersson 15:23:48, 30-03-2016, redigerad totalt 1 gång.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

MlsLantbrukstjänst (trådstartaren)

#30 » 15:23:47, 30-03-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Annara så borde väl de enklaste vara att med en trevägs kran stänga av antingen lastare eller hydraulen. Då är väl alla problem som bortblåsta lr? :grin:
MlsLantbrukstjänst
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:09, 26-08-2012
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H9BLC
Fiat Case VALTRA Volvo Bm MF McCormic
New Holland


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nytterbo och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se