Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Fendt 310 Större Hydraulpump

15 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

David.Mattsson (trådstartaren)

#1 » 01:27:02, 22-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att en kompis här på forumet kört min traktor lite under tredjeskörden (jag har opererat benet igen) så har han klagat på
hastiheten på lastaren så jag letade lite o hittade en pump i tyskland
som jag köpt o fått hem
Orginal så ska den leverera 30+35 minutliter och det beteknas 14+16ccm någontin.
Den nya pumpen ska enligt spec läman 22+16ccm
Någon som vet hur det här kommer o bli lite osäker på hur Hydraulsystemet är uppbygt.
Men 1 steg går till styrning och trepunkt och ett går till lastare och sedan hyd-uttag men man kan koppla samman pumarna med en kulventil under hytten o på så vis få mer flöde men detta hjälper bara på hyd-uttagen o inte på lastaren ....
Står även i manualen att man inte ska använda det annat än vid stillatående antagligen för att det tar olja från orbitrolen

Bild


Bild
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB



Trigon

#2 » 11:38:45, 22-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Jag har nog sett några bilder från när du renoverade hyttgolvet, men jag skulle gärna se lite bilder på resten av din traktor också.

På min 311a så har de gjort en riktig snållösning på lastarmonteringen. Den är kopplad till de bägge dubbelverkande uttagen på den främre hydraulspaken. Oturligt nog så finns det bara ett enkelverkande uttag förutom dessa två så man blir ju lite handikappad. För att få olja ur uttagen bak måste man alltså dra ur motsvarande slang framme till lastaren. Jag förstår inte hur det är kopplat riktigt, men det skulle förstås gå att lösa genom att sätta på en kran på slangarna till lastaren, men det slutar nog ändå med att jag får sätta dit ett ordentligt ventilpaket till lastaren. Förhoppningsvis hinner jag med det i nästa år så det är ju inte så aktuellt just nu. Men om du har koll på hur ventilpaketet till din lastare är inkopplat får du gärna förklara lite och om det går att komma åt att ta nån bild så hade det varit ännu bättre.

Låter spännande det här med större hydraulpump, hur mycket kostade den som du köpt nu?
Jag antar att du bytt returoljefiltret och rensat silarna som sitter på de utgående ledningarna från hydraultanken?

Jag måste läsa en gång till i instruktionsboken, men du menar alltså att det läget som eventuellt ger mer olja till hydraulsystemet ska man bara använda sig av om traktorn står still? Det enda jag kommer ihåg var att man inte skulle använda det vid kontinuerlig drift av hydraulmotororer?

Kan du inte berätta lite mer om din traktor i övrigt också? Är det 40-låda i t.ex. Hur långt har den gått? Om jag förstod ditt inlägg i min tråd om oljekylaren så renoverade du motorn vid 16000 timmar? Vad fick dig att göra detta? Hur ser bränsleförbrukningen ut på din traktor?
Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

David.Mattsson (trådstartaren)

#3 » 14:58:12, 22-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först en bild på hela Traktorn

Bild

Ang Lastarmonteringen så tror jag dom gjorde så på dom flesta vid den tiden min var lika dan men jag behöved hyd uttagen till rundbalspressen.
pluss att jag ville ha en separat spak o 3dje funktion i den så jag köpte ett komplett hydraul lastarpaket på oie.
Sedan mejlade jag Ålö o frågade om dom hadde något monteringsanvisning från tiden då det begav sig så dom mejlade både på lastare och hydraulik kan nog ordna fram o mejla det till dig.
här är ett par bilder på ventilpaketet o spakmontering inne i hytt
Min lastare sjönk kraftigt med så jag misstänkte i förstahand ventilpaketet men det var packningarna i kolvarna som va slut så dom bytte jag med.
Bild

Bild

Hydraulpumpen Kostar 399€ inkl tysk moms kan man lyfta den blir det lite billigare + frakt 20€ jag fick nog ÅF rabatt för jag gav 2600:- inkl frakt men utan moms som man får betala i sverige. Värkar vara samma pump som sitter i 600serien enligt gammla brochyrer jag har liggande. Returfiltret byts och även det lilla centralhydraulikfiltret samt olja var 1000 tim. dvs det är dags nu så det blir i samband med pumpen
Brukar dock vara väldigt rent har bara hittat lite delar av tätningar i returfiltret för något år sedan.
Ang Silarna så är dom rengjorda när jag hadde sumpen av.

Kan nog stämma det där om Kontinuerlig drift av hyd-motor men förstår inte probematiken riktigt .... förutom värmen ...

Motorn Gick varm (nästan uppe på rött) när jag harvade förra våren o då tändes oljelampan på tomgång så så jag blev lite orolig.
Det visade sig att kylaren behövde tvättas då den va full av damm o bös så den klarade inte o kyla.
Men jag var lite nojig efter att lampan tänts så jag rev av sumpen får o kolla o lagrena var inte nya längre men inte på något vis slut så jag kände att jag ville inte skruva ihop det med gamla lager så jag kollade runt o hittade billiga från Vapomatic men dom såg ut som dom hadde släat dom i grus så jag klagade och fick nya men dom var marginelt bättre pluss att tryckbrickorna var utanför slitagegränsen redan när jag tog ur dom ur förpackningen så allt returerades o lantmännen fick lverera dito orginal ca 30% dyrare men dom var 100% iga. det ska vara tricote lager enligt MWM verkstadsböcker och dom som vap sålde var en annan typ ja lång historia het enkelt så .....

Det är Tyvär bara en 30kmh men 88 kom dom med spärad 40 men min saknar dreven o det är rätt mycket jobb för o bygga om tyvär men om jag hittar delar till rätt pris bir det nog ombygge. nu sitter där 28 38 på den så rullomkretsen hjälper lite pluss att den varvar 2500 så runt 34kmh gör den. man får passa sig för o varva för mycket för då kroknar stötstängerna.

Jag kör med lite extra olja i turbinen pluss vridet på pumpen lite så den stallar på ca 1200 och laddar ca 1.4 vid full last med exvis harv efter
den drar vid körning me rundbalspress och diversekörning mellan 3.8-4.4l/h men med lillaharrie 4.30 harv vill hon ha 7.5l/h
Har gått runt 16 har inte hundra koll dock jag kör ca 800 om året med den lite mindre i år på grund av skada o att jag inte varigt i skogen alls.

här är någon bild där man ser lita av hydraul inkopplingen

Bild

här är en bild på orginal hydraulpump och placering den nya är ca 3cm längre hoppas det ska gå o få till tryckledningarna

Bild

sen ett litet el fix läste i land om alla bränder så jag köpte en ny huvudbrytar någon som vet hur man kopplar in den den ska iaf sitta på pluss sidan och sedan ska den lilla anslutningen jordas men vet inte om det räcker med ett klick o sedan håller den eller det är vippbrytare som gäller eller hur man ska koppla.
Grannen har nåt liknande i sin NH TD80 men han slår på tändningen o trycker på en knapp sen är den på tills han stänger av men vet inte hur jag ska koppla för o få det så.

bild på nya huvudbrytaren

Bild

Adam du undrade någon gång över koplingshandtaget till PTO den ska vara frammåt annars eldar du upp lagret till slut

Lite oftoppic plev det nog allt
Mvh David
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Trigon

#4 » 09:52:10, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic: :vissla:
Jag hoppas att du inte har nåt emot att jag fortsätter lite OT till?
Tackar så mycket för bilderna! Det är alltid spännande att se hur saker och ting ser ut.

Det låter som om 310an är rätt snål på diesel, jag har inte haft 311an så länge och vi har inte så mycket verksamhet hemma just nu så att jag haft tillfälle att testa den i riktigt arbete. Men jag hoppas på att den också ligger någorlunda bra till vad gäller bränsleförbrukningen...

Av någon anledning är det bara 24-34 hjul på min traktor. Vet inte vad som kan vara så bra med det? Visserligen borde den väl bli 5 cm lägre och kanske få lite bättre vändradie, men annars kan det väl inte finnas nån fördel med det?
Jag tror att den ska varva 2300 rpm som standard, men den här gör ungefär 2400 rpm så den är väl uppskruvad en aning. Vid 2400 rpm gör den dock ca 42 km/h trots de små hjulen, så hade det varit 28-38 hjul på hade den nog pinnat på rätt bra...
Jag antar att om stötstängerna kroknar så havererar motorn? Tror du 2400 rpm är nån fara att varva med 311an? Om jag inte minns fel så är maxvarvet på 312an 2400 rpm.

Hur mycket extra olja har du i turbinen? Jag har för mig att min stallar vid 1200 också och då har jag inte hällt i något direkt extra.

Hur gör du när du kör i skogen? Funkar det bra att vända stolen? Eller sitter du på snedden på nåt sätt?

Ja det låter som att man nog ska hålla sig till originaldelar så långt det går. Hittills är jag rätt nöjd med priserna på Lantmännen, speciellt nu när de bytt oljekylare i reservdelslistan och den nya varianten hade ett så skapligt pris...

:back_to:
Tyvärr har jag ingen hjälp att ge angående hydraulpumpen, men jag hoppas någon annan kan ge några råd. Ska bli intressant att följa detta, om det blir lyckat kan det ju hända att jag får för mig att byta nån gång i framtiden också... Har du möjlighet får du gärna göra nåt test och t.ex. ta tid på hur snabbt man kan lyfta lastaren från botten till topp med respektive pump. Kan ju vara bra att veta hur stor skillnad pumpen gör i praktiken.

Hälsningar från Adam
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

Benz

#5 » 12:41:48, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej, har exakt samma singel-pump på min mf35 som din gamla pump, i somras haverade kuggdrevhjul, jag undrar över hur såg dina? antal kuggtänder?

skulle vara intresserant och jämför men din dubbelpump bör fresta en del på drivning.

sen har jag exakt samma ventilbord som din Nimco och joystick med 2 tryckknappar under.
Benz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:54, 25-08-2009
Ort: Norra Östra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

David.Mattsson (trådstartaren)

#6 » 13:13:00, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

enligt Östra Sönnaslöv så skulle man hålla sig under 2500 o där ligger min o har legat dom senaste 5000tim så det är nog lungt.
tror bara det är o stoppa i nya om dom gamla kroknar men det beror normalt på att ventilfjädrarna börjar självsvänga (resonans)

När jag kör i skogen Så sitter jag på knä men det är drygt så jag ska nog spara ihop till en riktig stol som går o snurra men får se hur det blir.
Drömmer lite om en 309C med men dom är för dyra egentligen o nu har man kostat på denna rejält så blir nog inget byte på länge.

Benz:
Jag har inte rivigt mitt ännu eftersom det inte är nåt fel på den Bytet gör jag mest för o modernisera lite o höja prestandan.
Singel pump ? jag har dubbel orginal
Det finns en uppsjö av Bosch pumpar som ser lika dana ut på utsidan ...

Drivningen ser likadan ut på dom flesta Fendt MWM så det käns inte som det ska bli något problem då denna pump är samma som på 612-615 Favorit
Senast redigerad av David.Mattsson 13:15:54, 23-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

Benz

#7 » 13:31:05, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja ok länka gärna bilder när du har bytat på dom.
jag vet själv inte vad det var för pump jag har men står 10cc

min singelpump såg som här när den haverade

Bild

efter med ny kugghjul

Bild

hoppas på smidig bytet på din fendt!
Benz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:54, 25-08-2009
Ort: Norra Östra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

dimorep

#8 » 14:54:08, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

David.Mattsson skrev:enligt Östra Sönnaslöv så skulle man hålla sig under 2500
-------
tror bara det är o stoppa i nya om dom gamla kroknar men det beror normalt på att ventilfjädrarna börjar självsvänga (resonans)
------
Bytet gör jag mest för o modernisera lite o höja prestandan.
------
Det finns en uppsjö av Bosch pumpar som ser lika dana ut på utsidan ...

Beroende på modell så har jag för mig att de har 2300 - 2500 rpm som maxvarv och bör nog inte varvas högre än så heller.

Om inte ventilfjärdarna orkar med (hinner) trycka upp ventilerna pga för högt varvtal så trycks de upp av kolvarna.
Krökta stötstänger är ALDRIG bra och är ett bevis på att det förekommit felaktig belastning på de!

Är resten av hyd.systemet dimensionerat så det klarar det ökade oljeflödet? Risken är annars varmgång vid fullvarvskörning.

Att se skillnaden på olika hyd.pumpar (av samma typ / familj) är riktigt svårt. -Inf.fläns, typ & storlek på drivaxel, rotationsriktning, in & utlopp...
Sen finns det (som tur är..) en del pumptillv. som har pumpar som är helt komplatibla med varandra.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

bert

#9 » 18:03:58, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

David.Mattsson skrev:Efter att en kompis här på forumet kört min traktor lite under tredjeskörden (jag har opererat benet igen) så har han klagat på
hastiheten på lastaren så jag letade lite o hittade en pump i tyskland
som jag köpt o fått hem
Orginal så ska den leverera 30+35 minutliter och det beteknas 14+16ccm någontin.
Den nya pumpen ska enligt spec läman 22+16ccm
Någon som vet hur det här kommer o bli lite osäker på hur Hydraulsystemet är uppbygt.
Men 1 steg går till styrning och trepunkt och ett går till lastare och sedan hyd-uttag men man kan koppla samman pumarna med en kulventil under hytten o på så vis få mer flöde men detta hjälper bara på hyd-uttagen o inte på lastaren ....
Står även i manualen att man inte ska använda det annat än vid stillatående antagligen för att det tar olja från orbitrolen

Bild


Bild


haha låter som min hjälp blev dyr i slutänden :)
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

David.Mattsson (trådstartaren)

#10 » 19:29:41, 23-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dubbel kollade o orginal ska va 35+40min/L den nya ska ge 40+54min/L
Tror jag det ska va

Har kollat o grovleken på ledningarna ska räcka till ca 60min/l med marginal däremot kan det vara så att "överströmningen" i EHR enheten inte klarar flödet men då märks det på att rycket skenar på varv o då får jag försöka modda den alt sätta en extra.

Bert
Det är bra o få lite objektiv syn på saker o ting med man blir lätt hemmablind men lamborghinin är ju rätt mycet snabbare det märks.
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

David.Mattsson (trådstartaren)

#11 » 23:27:53, 26-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jaha då har jag plockat isär nya pumpen
Bild

Bild

Bild
Som den biltrimmare / Filare jag är kan jag inte förstå hur flödet kan bli bra på det här viset.
Vist jag har bara portat toppar och sånt tidigare o dä är det ju luft men borde man inte kunna tjäna lite på o slipa ur lite här så det kommer olja jämnare hela vägen o konar upp till hålet. man kan tycka att värmeutvecklingen borde bli lägre likaså effektåtgång eller är jag på månen o cyklar nu ?

Bild
Här är en bild på det lilla steget 27mm långt och en diameter på 37mm
Bild
och det större 37mm långt och diameter 37mm.
ska bli intressant o riva den pumpen som sitter där nu o mäta upp den
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

David.Mattsson (trådstartaren)

#12 » 19:28:52, 02-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Händer inte så mycket just nu
Traktorn står i på arrende stället i Ryd
o jag är sjuksriven för foten igen så ska börja på o byta lite prylar så fort doktorn säger att jag får börja jobba igen men man börjar tappa hoppet lite snart 6 månader sen oprationen nu :( o läkningen går långsamt.
men passade på o ta ett kort på den blivande Fendt föraren i familjen när hon provsitter pappas nya grammer MSG85/731 med elvärme och snurrplatta och bälte ska man ju altid ha hälsar Astrid Mattsson
Bild
Jag vet varför engelsmän dricker varm öl
Användarvisningsbild
David.Mattsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:26, 19-09-2009
Ort: Ryd
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB

MBtrac

#13 » 12:41:59, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei,

Den ene pumpen gir olje til hydraulikken 40 l. og den andre er til servoen 35 l. Du får kjøpt et ombyggingssett for å koble begge pumpene sammen. Da får du opp til 75 l/min. Det er da en prioriteringsventil som sørger for olje til servoen. :D
Mercedes-Benz, Das Beste Oder Nichts.
MBtrac 800 81`
MBtrac 1000 86`
MBtrac 1500 84`
Användarvisningsbild
MBtrac
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:33:20, 28-05-2012
Maskintyp: Traktor
Maskin: Mercedes-Benz.
WDB 440.161
WDB 441.161
WDB 443.162
W123.193
W123.123

Jars

#14 » 19:29:22, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ärju såklart att vinner mera flöde
borde man inte kunna tjäna lite på o slipa ur lite här så det kommer olja jämnare hela vägen o konar upp till hålet.

och du skulle även byta ut insugsröretsamt borra borra upp ingången, då blir det annat !
Bild
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Robban_C

#15 » 22:44:45, 11-08-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

David.Mattsson skrev:... Som den biltrimmare / Filare jag är kan jag inte förstå hur flödet kan bli bra på det här viset. ...

Jag tror inte att flödet ökar bara för att du "portar" pumpen.
Däremot kan jag tänka mig att verkningsgraden ökar, dvs att effektförbrukningen och värmeutvecklingen minskar.

Du kan inte jämföra med portning av topplock eftersom det då handlar om ett "flexibelt" medium. Dvs luften är kompressibel men det är inte hydrauloljan.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se