Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Bytte jag ventilpaket i onödan?

29 inlägg • Sida 1 av 2
Hydraulik i traktorer

Henrik C (trådstartaren)

#1 » 22:22:06, 13-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har haft problem med lastaren på min 165:a med Bergsjö 112 lastare och Cessna ventilpaket.
När oljan är varm behövde jag varva motorn till max för att få lastaren att lyfta om jag hade lite snö i skopan.
Lastaren sjönk även ganska snabbt när spaken var opåverkad.

Provade att lyfta lastaren, koppla bort snabbkopplingarna på ventilpaketet och lastaren sjönk då inte.

Måste vara ventilpaketet tänkte jag och bytte detta.
Fortfarande samma problem, men precis i läget mellan "neutral" och lyft så kan man hitta ett läge där den fungerar ungefär som den ska, är snabb och ganska stark. Men nästan omöjligt att hitta.

Åt tryckhållet finns inget sådant läge och där är den alltid svag, kan inte lyfta framhjulen eller ens i närheten.

Vad kan vara fel? Det "nya" begagnade ventilpaketet var likadant som det gammla, ska det vara fel på detta också?

Har ytterligare ett ventilpaket som är helt nytt, är ett Walvoil 143/2 men det är ju en hel del jobb att byta till detta eftersom även spak och fäste måste bytas.
Senast redigerad av Henrik C 22:24:01, 13-03-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Varför laga något som redan är trasigt?
Henrik C
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:24, 01-12-2009
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-43 1947
MF165 Allmatic 1972



dogen

#2 » 22:57:45, 13-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har samma problem. Stark och fin, speciellt när det är kallt. Oljan är väl trög då. Jag har tänkt att det är överströmningsventilen, men aldrig orkat rota i det eftersom jag brukar ha gett upp snöskottning med härken innan den börjat bli svag :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

akkamaan

#3 » 02:21:46, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till att börja med så bör ni kolla så att inte kolvtätningen i nån av cylindrarna läker......koppla lös plussidans snabbkoppling från paketet...skruva av honan från den lösa slangen och stoppa den i ett rent kärl alt hydraultanken......starta och gör fullt utslag på lyftarm neråt (försök lyfta framhjulen).....om det endast droppar(tex nån dl per minut) olja så är det knappast kolv tätningen, men om det rinner nån eller några liter per minut, så kan det vara felet....det här testet brukar vara ganska enkelt...det är vanligen "antingen eller".....

I övrigt behövs mera info om vad som verkligen händer.....samt hur paketet är utformat, vilket flödet det är designat för, pump storlek (flöde vid vilket varvtal)

Orkar lyften vid FULLT spakutslag?
Om inte så bör ni ansluta en tryckmätare för att kontrollera vilket max arbetstryck som kan uppnås....gör detta test individuellt på alla funtioner i paketet...
Sedan undrar jag om det finns inbyggda chockventiler i paketet? om de är inställda på lägre tryck, eller om det är nåt skräp som håller den öppen lite grann...då kan inte max tryck byggas upp i paketet...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Henrik C (trådstartaren)

#4 » 09:08:27, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns inga chockventiler, det är paketet som följer med lastaren som sitter där.

Någon data på paketet vet jag inte, med har det någon betydelse?
Det jag inbillar mig händer om man har fel storlek på paketet är att den kan bli långsam eller bara av/på funktion.

Ska prova att loss ena kopplingen och göra som akkamaan föreslog.

Nu efter ventilpaketsbutet så sjunker inte lastaren när den bara står.
Lämnade skopan uppe igår och den är på ungefär samma höjd idag.

Om det skulle vara packningarna i lyftcylindern borde det inte funka när jag hittar det där mellanläget, och det funkar nästan inte alls vid max spakutslag.

Får sätta en kylare som håller oljan konstant vod -20 grader, för då funkar det hyffsat. Nu när det är kring 0 grader går den inte så bra.


Tillägg:
Det där mellanläget, kan det vara så att ventilpaketet öppnr trycksidan då men inte retur, om jag då har ett stort läckage i packboxarna så borde den ju lyfta, men inte med full kraft, men med bra fart.
Senast redigerad av Henrik C 10:35:06, 14-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Varför laga något som redan är trasigt?
Henrik C
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:24, 01-12-2009
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-43 1947
MF165 Allmatic 1972

Jars

#5 » 12:57:42, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur som helst mäter man ej trycket på systemet då kan man ej heller
komma fram till vad som felar men det är fråga om MF hydraulik där ni kör med sammankopplade pumpar av olika typer med olika tryck och ingen backventil mellan dessa då får man räkna med kostiga fenomen. :!:
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

akkamaan

#6 » 13:40:27, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

här är en reservdelskatalog för din Bergsjö 112..
PDF

Finns lite bilder på riktningsventilen....lite olika varianter på slid beroende på om du har enkelverkande eller dubbelverkande lyft cyl, du har dubbelverkande har jag förstått....
Senast redigerad av akkamaan 13:41:29, 14-03-2011, redigerad totalt 2 gånger.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Henrik C (trådstartaren)

#7 » 13:51:03, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:Hur som helst mäter man ej trycket på systemet då kan man ej heller komma fram till vad som felar


Har 180 bar när jag sätter manometern till ventilpaketet, har tyvärr ingen T koppling så jag kan mäta med lastaren inkopplad.

Jars skrev:men det är fråga om MF hydraulik där ni kör med sammankopplade pumpar av olika typer med olika tryck och ingen backventil mellan dessa då får man räkna med kostiga fenomen. :!:


Har visst backventil mellan pumparna, och kör för övrigt bara med kugghjulspumpen till lastaren. (Har även provat med båda, men ingen större skillnad)
Varför laga något som redan är trasigt?
Henrik C
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:24, 01-12-2009
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-43 1947
MF165 Allmatic 1972

mccormic

#8 » 19:33:57, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är inte riktigt säker men är inte den lastaren på lyft enkelverkande?
en sak till som brukar fela på dom lastarpaketen är att det sitter förmodar jag en kordinat spak då du prater om cessna och länkagen brukar bli slitna bussningarna så fast man rör spaken fulla utslag så glappar det för mycket så sliden rör sig inte i verkligheten och då får man inte sliden att öppna sig fullt.
har det på min 1000 lastare på tilten så jag får söka tilt läget ibland.
mccormic
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:59:44, 22-08-2009
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 185 S -75
Mc Cormick Farmall D430 -56
Oliver OC-3 -55

akkamaan

#9 » 21:10:39, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

mccormic skrev:Är inte riktigt säker men är inte den lastaren på lyft enkelverkande?
en sak till som brukar fela på dom lastarpaketen är att det sitter förmodar jag en kordinat spak då du prater om cessna och länkagen brukar bli slitna bussningarna så fast man rör spaken fulla utslag så glappar det för mycket så sliden rör sig inte i verkligheten och då får man inte sliden att öppna sig fullt.
har det på min 1000 lastare på tilten så jag får söka tilt läget ibland.

Ser ut på reservdelslistan som att lastaren finns med både enkelverkande och dubbelverkande lyft.

Angående ditt påpekande on "joystick"-reglage och glappande leder, så är det bara att hålla med.....väldigt viktigt att sliden får göra fullt utslag så att alla portar är fullt öppna samt a centrum är fullt stängt. Slidutslaget är vanligen typ 6-8mm...

Jag ser också i resrvdelskatalogen att lastaren kan fås med flytläge....det kan också spöka lite om det blir slitet...kan vara en bra ide att ta isär och kontrollera att kulor, säten och retur fjädrar är i gott skick....

tog och kikade på Cessna ventilen i reservdelskatalogen....finns för både enkel- och dubbelverkand lyft
Bild

Om cyldrarna inte visar dåliga kolvtätningar så bör pumpens slitage kollas upp....kanske inte effekktiv längre pga inre läckage...

Ett bra knep att kolla för inre läckage i pump eller cylinderns kolvtätning, är att använda en laser temp mätare, eller bara vanlig kall snö, visar snabbt var värme utvecklas....vid ett sådant test så är det endast överströmmaren som skall bli varm....bör göras med sval till driftvarm hydraulolja, inte het...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Henrik C (trådstartaren)

#10 » 21:29:07, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är dubbelverkande lyft/ventilpaket.

På det gammla paketet hade jag mycket glapp i länkaget och flytläget var slitet så den fastnade inte där och det var svårt att känna vart gränsen var.

På det nya ventilpaketet är det destinktare lägen, har nu inget glapp heller och den fastnar i flytläget som den ska.

Känns långsökt att det skulle vara samma fel på båda paketen, det nya är bara provat tidigare, knappt använt.

Om det skulle vara fel på pumpen, hur kan jag då få 180 bar samt att lastaren är snabb när jag hittar det där mellanläget?

Ska skruva loss slangen och kolla läckage på kolven så fort jag får tid.
Varför laga något som redan är trasigt?
Henrik C
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:24, 01-12-2009
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-43 1947
MF165 Allmatic 1972

Jars

#11 » 21:51:07, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Max tryck 210 kp vid 2000varv/min
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

akkamaan

#12 » 22:06:15, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik C skrev:
Om det skulle vara fel på pumpen, hur kan jag då få 180 bar samt att lastaren är snabb när jag hittar det där mellanläget?

woops....varning....

Låter som "det där mellanläget" för max lyft är alldeles innnan sliden går över till flytläge........skulle tro det är där det felar....sliden kopplar i flytläge både plus och minus sidan till returen....strax innan detta händer så passerar sliden läget för max lyfthastighet/tryck......hmmm det ska bara kunna ske på sänk....flytläge skall vara "bortom" sänk på spaken....om du har det på motsatt vis, dvs flytläge "bortom" lyft....
Kontrollera att sliden verkligen rör sig IN i paketet vid sänkrörelse, om inte så är slangarna felkopplade....då tror du behöver kasta on slangarna på paketet för lyften, så att plus och minussidan byter plats....prova detta innan du gör nåt annat....
Senast redigerad av akkamaan 22:09:57, 14-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Henrik C (trådstartaren)

#13 » 23:03:01, 14-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Läget där den lyfter är på lyft sida, och jag det är rättkopplat, flytläget fungerar som det ska. Tror att det är som jag misstänkte att den öppnar på trycksidan men inte på retur i det läget.
Lastaren fungerar som den ska men är långsam och svag och kräver mycket varav.

Har nu äntligen kopplat loss sänksidans slang från ventilpaketet och förde spaken uppåt.

OJOJ vad det sprutade olja ur den slangen :slag2:

Var köper man nya packningar? Finns artnr både på lösa packningar och komplett sats i reservdelslistan. Men var köper man dessa?

Man kan ju alltid plocka loss de gammla och ta dem till tex. Specma. Men om man vill ha de nya innan man plockar isär grejorna......
Varför laga något som redan är trasigt?
Henrik C
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:24, 01-12-2009
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-43 1947
MF165 Allmatic 1972

akkamaan

#14 » 00:39:17, 15-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Henrik C skrev:
OJOJ vad det sprutade olja ur den slangen :slag2:

Var köper man nya packningar? Finns artnr både på lösa packningar och komplett sats i reservdelslistan. Men var köper man dessa?

Ålö har säkert en packningssats, ange typ av lastare, tillverkningsnummer samt att det ät dubbelverkande cylinder.....
I annat fall så har kanske en hydralikverkstad en packningssats på hyllan, om det är en vanligt förekommande cylinder/dimension....åtminstonde kan de eller du riva isär och ta måtten...sedan beställa på nätet...

Men du vet väl fortfarande inte vilken av de två som är felande, det behöver bara vara en av dem...så du kan isolera en cylinder medan du testar den andra....men du kanske vill byta packningar på båda så du vet vad du har sedan....
Gr8 att det var så enkelt....det var min första tanke också....

EDIT:

Reservdelar på Ålö....
Ålö Sverige hemsida

Bild
Originalets URL: http://akkamaan.com/hydraulic/pictures/trima.jpg
Här är länken till Trima/Bergsjö lastarnas
reserdelskataloger etc

Bergsjö ser du vid pilen på bilden....
Senast redigerad av akkamaan 00:58:48, 15-03-2011, redigerad totalt 2 gånger.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Henrik C (trådstartaren)

#15 » 10:16:24, 15-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja jag byter på båda när jag ändå håller på!
Min förre detta granne hade en likadan lastare, och han bytte alla packningarna, gick på ca 1000:- till alla fyra kolvarna på Specma.

Som jag skrev i förra inlägget så har jag hittat artnr på både komplett packningssats och på lösa packningar. Men var kan man köpa Bergsjö/Trima "orginal" prylar?
Varför laga något som redan är trasigt?
Henrik C
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:58:24, 01-12-2009
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T-43 1947
MF165 Allmatic 1972


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se