Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Mäta hydraulik

42 inlägg • Sida 3 av 3
Hydraulik i traktorer

jörgen.ottosson

#31 » 21:31:35, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rättvist värde för vad? :klia:

Toppkärran: lastar du flaket och tippar så mäter du ju vikten på lasten, inte dragarens hydraultryck.

Sväng på wire kran:samma där.
Deus ex machina

1 person gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B



AN

#32 » 21:33:28, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det här med statiskt och dynamiskt tryck, kan man väl enklast tänka sej fartvinden. Står bilen still, och man sticker handen genom rutan, belastas den med atmosfärstryck.(man mäter med ett T). Kör man 100km/h, och sträcker man ut handen, känner man ett högre tryck, fast atmosfärstrycket ju är samma.
Man kan väl mäta hastigheter med ett rör som i ena änden är ansluten till dynamiskt tryck, och i andra änden statist tryck? :klia:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#33 » 22:12:30, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:En enkel skiss för att försöka förklara vad som kan hända om man mäter på "fel ställe" eller på "fel sätt" ( om det inte är precis det man vill)

Bild


Har du gjort nån sån uppkoppling? Hur stort blev avviket mellan A och C?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Martin.Eriksson

#34 » 22:14:16, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Rättvist värde för vad? :klia:

Toppkärran: lastar du flaket och tippar så mäter du ju vikten på lasten, inte dragarens hydraultryck.

Sväng på wire kran:samma där.


får väl köra tippkolven i topp eller svänga kranen fullt, då ser man väl max trycket..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Andreas.karlsson

#35 » 22:49:29, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Rättvist värde för vad? :klia:

Toppkärran: lastar du flaket och tippar så mäter du ju vikten på lasten, inte dragarens hydraultryck.

Sväng på wire kran:samma där.

Är det inte ett Flöde jag måste få till då? Med en belastning tills t.ex en kolv stannar, för att få reda på maxtryck?
Är säkert jag själv som har krånglat till de nu... :uupps: men vad pumpen ger för tryck, är egentligen lite "ointressant"......Jag vill kunna mäta mig fram till vart läckaget är i traktorn, sen är ja nöjd! :)
Problemet är att armarna går sakta efter att jordbrukslyften fick nya tätningar, men drar jag i hydraulspaken/reglaget (har bara en) åt något håll så går armarna i rätt hastighet....sänker ja ner och höjer, så går de sakta igen....drar jag då i spaken åt Motsatt håll än tidigare, så går armarna fort igen, sen får man hålla på så, bort och fram. Därför tänkte jag mäta mig fram till vart felet sitter, antingen i spak-reglaget, eller i lyftens reglage
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Andreas.karlsson

#36 » 22:52:58, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:
jörgen.ottosson skrev:En enkel skiss för att försöka förklara vad som kan hända om man mäter på "fel ställe" eller på "fel sätt" ( om det inte är precis det man vill)


Har du gjort nån sån uppkoppling? Hur stort blev avviket mellan A och C?

Inga mätningar utförda ännu, då jag behöver mer kunskap...uppenbart är ju att jag får tänka mig för hur jag kopplar in mig på ledningarna :thumme:
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Jac

#37 » 08:11:52, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var mer en fråga till Jörgen. Vad jag kan se är skillnaden liten.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

jörgen.ottosson

#38 » 18:19:05, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej, jag har inte kopplat upp just den uppställningen.

Och ja det kommer inte att skilja 100-tals bar i tryck, men kan för den skull vara värt att tänka på. ( det beror helt och hållet på vad man arbetar med och vilken krets mäter på )

Jag tycker bara att det är god verkstadspraxis att man kopplar in mätning på rätt sätt, om man kan.....och om man inte kan så ska man veta att det kan ge ett mätfel. ( oavsett hur stort eller litet det kan vara)
Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Andreas.karlsson

#39 » 11:31:09, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jörgen, vad säger du när du ser dessa bilder? Bara att "beklaga"?

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Martin.Eriksson

#40 » 13:41:59, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gäller väl john deere de där å då ska man tänka på att dom har konstant trycks system..
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

jörgen.ottosson

#41 » 15:41:08, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara så att man mäter trycket där det inte finns ett flöde innanför mätpunkten.....eller så "vet man" från fabriken att de flöde som finns inte påverkar mätvärdet mer än att det funkar bra. ( eller att "T-et" är inbyggt i huset där man mäter)
Deus ex machina

2 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Andreas.karlsson

#42 » 03:23:45, 14-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Det kan vara så att man mäter trycket där det inte finns ett flöde innanför mätpunkten.....eller så "vet man" från fabriken att de flöde som finns inte påverkar mätvärdet mer än att det funkar bra. ( eller att "T-et" är inbyggt i huset där man mäter)

Kollade sprängskiss på pumpen, och du verkar ha rätt Jörgen :thumme: Mätpunkten på pumpen är ju för prioriteringsventilen till servostyrningen, och således bör det ju inte vara något flöde så länge man inte rör ratten.
Men på traktorn som krånglar, har inte servo original, utan trycket är taget från mätpunkten på bild 2....hur pass rätt eller fel det är att göra så vet inte jag, men servon har alltid fungerat iallafall. Men det borde ju bara vara att lossa slangen, och montera manometern i den.
Frågan är bara om ja verkligen kommer märka något konstigt när jag mäter där, eller på ett utav uttagen bak, när jag för spaken framåt eller bakåt och kör jordbrukslyften samtidigt......känns som att jag inte riktigt kommer åt "problemet", men vi får se vad det ger! Det märkliga är ju att det antingen uppenbarade sig ett fel/skapades ett fel, utav att få bort felet med att armarna sjönk så fort man stängde av motorn. + att armarna sjönk då jag körde med vajerkranen med hydraulsväng (konstant flöde/rundpumpning i reglaget på kranen). Monterade därför en kulventil för att snabbt kunna slå av/på flödet när man inte använde sväng-funktionen. (ej testat än hur det beter sig idag) Men efter reparationen av lyften, så belastades armarna så att framhjulen stod i luften med avstängd motor i ca. 30 min, och det får väl anses som en lyckad reparation så långt.....men med detta irriterande fel så hade jag hellre haft sjunkande armar, även om det ger onödigt arbete från den renoverade pumpen.
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se