Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Lämpligt ventilpaket till ryck o slit-konvertering

133 inlägg • Sida 6 av 9
Hydraulik i traktorer

qsecofr

#76 » 15:32:49, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har låtit det sjunka in lite nu :)
Om jag vill kunna kontrollera enkelverkande lastare utan tilt och hydrauluttag bak samt hydraularmarna (dock inte samtidigt) behöver jag P625.

Jag har sett bilder där väljarspaken är i olika lägen, den fjädrar inte tillbaka till mitten. Detent-typ :)

Funderar vad som blir enklast/billigast att göra, detta ovan.
Eller alternativt ett monoblock med två ventiler, en dubbelverkande för framtida tilt och ett enkelverkande till lastaren. Kopplar in det via multipowerpumpen, på så vis kan jag köra hydraularmar samtidigt för tex motvikt.

Lutar åt det senare då det verkar billigare och bättre pga att kunna köra armarna samtidigt.
Man kan iofs köra upp armarna och sedan använda lastaren med P625 också. Jag har läst att MF har en stålkolvring i lyftcylindern som inte tätar så bra så har man inget tryck från pumpen så sjunker armarna ganska fort, vet inte om det stämmer.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972



MF35

#77 » 16:54:28, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

P625 ser ju riktigt fint ut. Vore fint med en extra spak om man skulle vilja fixa tilt på lastaren. Finns för 135 euro här kanske finns billigare https://www.gohydraulic.com/3508_u-hydr ... -p625.aspx

Bild
Bild

Agriline har ett kit för £115.26
https://www.agrilineproducts.com/hydrau ... embly.html
Bild

Behöver man inte 3 spakar om man skulle vilja ha tilt på lastaren med?
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

Jac

#78 » 17:22:06, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF35 skrev:P625 ser ju riktigt fint ut. Vore fint med en extra spak om man skulle vilja fixa tilt på lastaren.
Behöver man inte 3 spakar om man skulle vilja ha tilt på lastaren med?


Jo 3 spakar (P625) behövs för en lastare med tilt eftersom en av spakarna bara är omkastarventil.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#79 » 17:47:25, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Samlar lite info här så man inte behöver läsa 20 inlägg bakåt för att få ihop det.

Den lilla varianten med bara en funktion (höger spak är omkastarventil, de pluggade portarna kan inte användas).
Bild
Bild




Större variant med två funktioner (spaken i mitten är omkastarventil, de pluggade portarna kan inte användas).
Bild
Bild
Senast redigerad av Jac 18:58:43, 09-10-2018, redigerad totalt 1 gång.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MF35

#80 » 18:39:10, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Samlar lite info här så man inte behöver läsa 20 inlägg bakåt...


Tack för tålamod och pedagogiska bilder, och ursäkta att jag är lite trög :) Så med p625 så kan jag tex ha lastare med tilt och en griplastarvagn efter min MF 35?
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

Jac

#81 » 18:56:36, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med en serienippel i P625? Tja, det är frågan om det finns, det nämns inte nånstans men å andra sidan verkar inte dokumentation vara en stor grej på dom här ventilerna.

Du kan ju såklar ha en extra omkastarventil på en av utgångarna, ingen toppenlösning men det funkar väl.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Jac

#82 » 22:51:03, 09-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

qsecofr skrev:Jag har låtit det sjunka in lite nu :)
Om jag vill kunna kontrollera enkelverkande lastare utan tilt och hydrauluttag bak samt hydraularmarna (dock inte samtidigt) behöver jag P625.

Jag har sett bilder där väljarspaken är i olika lägen, den fjädrar inte tillbaka till mitten. Detent-typ :)

Funderar vad som blir enklast/billigast att göra, detta ovan.
Eller alternativt ett monoblock med två ventiler, en dubbelverkande för framtida tilt och ett enkelverkande till lastaren. Kopplar in det via multipowerpumpen, på så vis kan jag köra hydraularmar samtidigt för tex motvikt.

Lutar åt det senare då det verkar billigare och bättre pga att kunna köra armarna samtidigt.
Man kan iofs köra upp armarna och sedan använda lastaren med P625 också. Jag har läst att MF har en stålkolvring i lyftcylindern som inte tätar så bra så har man inget tryck från pumpen så sjunker armarna ganska fort, vet inte om det stämmer.


Den stora fördelen med dom här ventilerna är att dom är lätta att montera, i övrigt är det inte nåt att skryta över.
Jämför man den med en riktig lastarventil så fattas en del:
- På P625 så är sliderna kopplade i tandem och inte i parallell som är vanligt. Det betyder att vänster spak stjäl all olja från höger spak. Inget man märker av om man inte försöker köra båda spakarna samtidigt.
- Det finns inga lastbackventiler som hindrar lasten från att sjunka i början av spakrörelsen (enligt schema, sen om det är helt rätt vet man inte). Skulle nästan tro att det märks men jag vet inte.
- Ergonomin är väl inte helt på topp, en extern lastarventil kan nog plasseras bättre.

En extern monoblockventil låter bra, MP pumpen passar väl bättre till en lastare storleksmässigt.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Michael Meier

#83 » 08:42:21, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

qsecofr skrev: .... Man kan iofs köra upp armarna och sedan använda lastaren med P625 också. Jag har läst att MF har en stålkolvring i lyftcylindern som inte tätar så bra så har man inget tryck från pumpen så sjunker armarna ganska fort, vet inte om det stämmer.


Generellt används lägeskontroll via on/off med en marginal på xx millimeter.

Ett exempel på hur det fungerar i verkligheten, du ställer lyftarmsspaken i lämpligt läge, går pumpen och intern oljeförsörjning är vald med motor på tomgång:

ingen extra vikt förutom armarna, den reglerar höjden kanske en gång i minuten..

200 kg i armarna: den reglerar höjden var femte sekund.

fullast, pumpen är ständigt inkopplad till lyftcylindern, internläck är lika stort som pumpflöde :)

vid sextonhundra rpm på motorn och fullast hinner pumpen med att leverera mer än internläckaget, höjdregleringen hinner slå ifrån innan den slår till vilket betyder att traktorn kommer i självsvängning, dvs när lyftarmarna rycker uppåt med en frekvens av en gång i sekunden lättar framvagnen.

För att lugna den oönskade effekten sätts två kedjor mellan toppstag och lyftarmstapparna på redskapet.
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

MF35

#84 » 10:01:03, 10-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Med en serienippel i P625? Tja, det är frågan om det finns, det nämns inte nånstans men å andra sidan verkar inte dokumentation vara en stor grej på dom här ventilerna.

Du kan ju såklar ha en extra omkastarventil på en av utgångarna, ingen toppenlösning men det funkar väl.

Enligt tillverkaren så kunde man inte installera serienippel. Kanske skulle kika på nåt annat alternativ dock så är ju p625 billigt
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl

1 person gillar det här inlägget.
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

Bengt Erik Eriksson

#85 » 23:24:38, 11-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

med ett externt ventilpaket med en extra enkelverkande spak kan den dedikeras att ge olja till trepunkten genom tippoljeuttaget på vänster sida av hydraullocket. dock får man ingen lägesreglering med kompensation för internläckage utan sjunker det så får du dra i spaken själv för att höja.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

MF35

#86 » 08:24:21, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror ni jag kan köra min nuvarnade omkastarventil eller ska jag skaffa en ny? Vet inte om jag har 3 lägen ska kolla. Kör ju bara lastare och hydraul idag men vill skaffa uttag bak med för griplastarvagn. Funderar på detta block med en serienippel
http://m.gohydraulic.com/1984_u-2p40-12 ... alve.aspx# och sedan ev ny omkastarventil
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

Bengt Erik Eriksson

#87 » 18:48:38, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skriver om serie nippel. Vad är ditt syfte med den? Den känns inte tillämplig på en MF med väljarventil.
Serie nippel används när man vill låta ett flöde passera två eller flera ventil paket. Rent krasst innebär det att returflödet från en kolv särskills från rundpumpningskretsen och går till tank medan rundpumpningskretsen kan belastas med tryck från nästa ventiuppsättning.. Utan serienippel går all olja till tank från EN utgång på ventilen.
Det är väldigt praktiskt med serieventil till lastare på en traktor med hydraulpumpen sittande på motorn och med en ledning bak till trepunkten. Vill man ha en lastare på så kopplar man med serienippel in sig på den ledningen och får en fullgod funktion på lastaren.
Med detta sagt så ser jag inte nyttan med serienippel på en MF. Möjligen om man på MP pumpen vill ansluta en lastare PLUS ett ventilpaket för tipputtag oberoende av trepuntslyften.

Själv skulle jag nog överväga att köpa en lastarventil med fler funtioner, 3-5 spakar.
Tredjefunktion på lastare är ju väldigt användbart. Fjärde är ett plus ev användbart till tipp bak också. Och sen en femte till tipp. Men det är ju en platsfråga. Om det går att montera och om man vill ha tippspakarna där lastarventilen hamnar.

En skogsvagns ventilpaket kopplas sällan in direkt i traktorns rubdpumpningskrets, det är olämpligt. Man kör det över ett tipputtag och på så vis behövs ingen serienippen för det heller
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

qsecofr

#88 » 19:06:32, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns det bra beskrivet med bilder om serienipplar.
Inte för att det var dåligt här ovan, tvärtom. Men bilder är alltid bra för tröga människor, jag alltså :)

[Allmänt] Serienippel till ventilbordsinkoppling

1 person gillar det här inlägget.
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972

MF35

#89 » 19:50:37, 12-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Du skriver om serie nippel. Vad är ditt syfte med den? Den känns inte tillämplig på en MF med väljarventil.
Serie nippel används när man vill låta ett flöde passera två eller flera ventil paket. Rent krasst innebär det att returflödet från en kolv särskills från rundpumpningskretsen och går till tank medan rundpumpningskretsen kan belastas med tryck från nästa ventiuppsättning.. Utan serienippel går all olja till tank från EN utgång på ventilen.
Det är väldigt praktiskt med serieventil till lastare på en traktor med hydraulpumpen sittande på motorn och med en ledning bak till trepunkten. Vill man ha en lastare på så kopplar man med serienippel in sig på den ledningen och får en fullgod funktion på lastaren.
Med detta sagt så ser jag inte nyttan med serienippel på en MF. Möjligen om man på MP pumpen vill ansluta en lastare PLUS ett ventilpaket för tipputtag oberoende av trepuntslyften.

Själv skulle jag nog överväga att köpa en lastarventil med fler funtioner, 3-5 spakar.
Tredjefunktion på lastare är ju väldigt användbart. Fjärde är ett plus ev användbart till tipp bak också. Och sen en femte till tipp. Men det är ju en platsfråga. Om det går att montera och om man vill ha tippspakarna där lastarventilen hamnar.

En skogsvagns ventilpaket kopplas sällan in direkt i traktorns rubdpumpningskrets, det är olämpligt. Man kör det över ett tipputtag och på så vis behövs ingen serienippen för det heller


Så om jag skulle göra det rätt så enkelt så skulle det funka med tryck och returslangar som jag sätter direkt i traktorn? Eller ska man koppla tryckslangen på omkastarventilen?
Bild
Och sedan monoblock för att styra lastaren?
Traktorer: FE35 -59, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
Åkgräsklippare:Toro Wheel Horse 14-38 hxl
MF35
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:36:46, 24-10-2006
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer:MF50A, FE35 -59 diesel, FE35 bensinare -58, Göta truck -66
MF50A
Youtube: https://www.youtube.com/@TractorSwede/videos

qsecofr

#90 » 17:35:49, 13-10-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Istället för att starta en ny tråd ställer jag lite hydraulikfrågor här.
Min väljarventil läcker lite, kan man dra ut spakens axel om man lossar på insexskruven tro? Förmodar att det sitter en eller flera o-ringar på axeln?

Funderar på varför hydraulröret till bakre uttaget ser ut på detta viset, ser lite ut som vattenrörsmockeri?
Brukar inte det bakre uttaget komma från sidan av hydraullocket?

Slangen ner i påfyllningslocket till lådan antar jag är sk fri retur?
I vilka lägen använder man en sådan?

tack.


Bild
Bild
qsecofr
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:32:39, 23-08-2012
Ort: Onsala, Halland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T21-47, Chassinummer 539.
Honda Foreman 400.
MF 165 1972


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se