Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Zetor 8011 utan hydraulik. Is?

76 inlägg • Sida 5 av 6
Hydraulik i traktorer

MarkusD

#61 » 22:14:37, 22-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Efter ett mycket fint inlägg av matsellij, så har jag haft svårt att formulera ett svar.
Det som har hänt är att jag har beställt en hel del saker, bland annat en ny hydraul-pump.

Beställde ifrån https://shop.marting.sk/. Jag är mycket nöjd men servicen ifrån dem, ca 5- dagars leverans ifrån att de fått betalt. Dock var det strul med transport p.g.a. covid-19 så det tog 2-3 dagar längre denna gång.

Hämtade ut grejerna idag, en bild är alltid roligt.
Bild
Det orange/bruna röret har jag ingen aning om vart jag ska ha. Kontakten i Slovakien fick plocka ihop lite "bra och ha" delar så den kom med då.

Nu vet jag inte när operationen kommer starta, men känner jag mig rätt så blir det imorgon. :ohnej:

Jag ska göra mitt bästa att ta bilder och uppdatera, dock är inte sociala medier/"bloggande" min starka sida. Mycket roligare att skruva.

5 personer gillar det här inlägget.
MarkusD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:30, 21-04-2020
Ort: Sundsvall/Timrå
Sverige
Maskintyp: Traktor



MarkusD

#62 » 08:27:56, 02-06-2021
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej... URSÄKTA sen uppdatering.

Innan jul, tömde jag hydraul-tanken och plockade bort både filter och pump.
Bild på filtret:
Bild

I det sitter det 2 magnetiska "filter"/bultar, på dessa var det mycket! skit, jag hoppas att det var väldigt länge sedan den blev rengjord så inte något håller på att ge upp..

Pumpen, lyckades jag inte byta då jag inte fick loss rören som var skruvad direkt i pumpen. Hade inte tillgång till riktigt skruvstäd m.m. vid tillfället.

Bytte i allafall O-ringarna på det lilla röret mellan tank-pump som tidigare nämnts och sedan återmonterade jag allt med nya packningar överallt.

Efter detta fungera hydrauliken mycket bra.

Min gissning till varför jag har haft problem:
* Magnetfiltren var så skitiga att den begränsade flödet (rengjorde).
* Filterhållaren läckte via locket och/eller botten (bytte packningar) - vilket resulterade i att pumpen drog luft den vägen då oljan inte kunde rinna till.

Tyvärr, så är jag dålig på att fotografera... blev bara 1 bild..

Tack för all hjälp/tips/idéer kring detta !

Mvh Markus Dahlgren

5 personer gillar det här inlägget.
MarkusD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:30, 21-04-2020
Ort: Sundsvall/Timrå
Sverige
Maskintyp: Traktor

Pitemagnus

#63 » 15:33:44, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vart fyller man oljan för hydrauliken och växellådan på en Zetor 8011?
Användarvisningsbild
Pitemagnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:01, 13-01-2022
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011

Pitemagnus

#64 » 15:35:43, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har tappat trycket efter ett hydralslang läckage då trycket tappades och jag fick luft i systemet.
Användarvisningsbild
Pitemagnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:01, 13-01-2022
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011

Tracdoc

#65 » 16:46:15, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bakom pedalen till diffspärren mellan växelspakarna har du påfyllning/ nivåsticka.

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Pitemagnus

#66 » 17:29:30, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, då måste jag ut och titta om jag måste riva bort någon plåt för jag tittade på golvet i hytten och tryckte mig inte se något. Har inte traktorn nära blir att kika till veckan.
Där jag köpte slangarna så köpta jag olja också då de sa att det var samma olja till allt.
Användarvisningsbild
Pitemagnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:01, 13-01-2022
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011

akkamaan

#67 » 17:40:53, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

MarkusD skrev:Min gissning till varför jag har haft problem:
* Magnetfiltren var så skitiga att den begränsade flödet (rengjorde).
* Filterhållaren läckte via locket och/eller botten (bytte packningar) - vilket resulterade i att pumpen drog luft den vägen då oljan inte kunde rinna till.

Låter som filtret var monterat på sugsidan, vilket i moderna system visat sig vara ett "no-no". Det ställer till med många problem och kavitations-skador på pumpen inte minst. Sugsilar och sugfilter förekommer idag bara på system som är byggda av "okunniga"...
Däremot kan jag rekommendera en sil i påfyllingshåöet, och naturligtvis ett returfilter...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Pitemagnus

#68 » 19:04:16, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tracdoc skrev:Bakom pedalen till diffspärren mellan växelspakarna har du påfyllning/ nivåsticka.


Kan det vara någon som har en bild på vart i hytten man fyller växel och hydralolja på en Zetor 8011 -76? Trodde först att det var motoroljans påfyllnings plugg höger fram på motorn som gällde med kombiolja. Vi finner ingen plugg med mätsticka inne i hytten.. :(
Användarvisningsbild
Pitemagnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:01, 13-01-2022
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011

magloman

#69 » 19:16:37, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mätstickan är påfyllningshålet. Sitter ett lock med två stycken M6 sen är stickan en 17mm skalle. En långhylsa 1/2” funkar fint
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Tracdoc

#70 » 19:19:49, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter om jag minns rätt en liten oval täckplåt över hålet skruvad med 2 M6 . Du måste kanske lyfta på golvmattan för att se om det är bytt någon gång o inget hål utskuret.

1 person gillar det här inlägget.
Tracdoc
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:15:53, 23-02-2020
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Pitemagnus

#71 » 21:31:05, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tracdoc skrev:Det sitter om jag minns rätt en liten oval täckplåt över hålet skruvad med 2 M6 . Du måste kanske lyfta på golvmattan för att se om det är bytt någon gång o inget hål utskuret.
Hittade bild på nätet, hoppas det är samma på min. Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230402/b65dfc547d89a89d91a475f40cfd8baa.jpg


Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
Användarvisningsbild
Pitemagnus
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:23:01, 13-01-2022
Ort: Piteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011

bonnen513

#72 » 22:20:10, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
MarkusD skrev:Min gissning till varför jag har haft problem:
* Magnetfiltren var så skitiga att den begränsade flödet (rengjorde).
* Filterhållaren läckte via locket och/eller botten (bytte packningar) - vilket resulterade i att pumpen drog luft den vägen då oljan inte kunde rinna till.

Låter som filtret var monterat på sugsidan, vilket i moderna system visat sig vara ett "no-no". Det ställer till med många problem och kavitations-skador på pumpen inte minst. Sugsilar och sugfilter förekommer idag bara på system som är byggda av "okunniga"...
Däremot kan jag rekommendera en sil i påfyllingshåöet, och naturligtvis ett returfilter...


Hur hjälper sil i påfyllningshålet och returfilter när det är våta bromsar och våta lamellpaket i snabbväxlar och kraftuttagskopplingar o diffspärr o inkoppling av fyrhjulsdrift som ger mycket skräp i oljan när det är kombinerat
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

akkamaan

#73 » 22:33:49, 02-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:
akkamaan skrev:
MarkusD skrev:Min gissning till varför jag har haft problem:
* Magnetfiltren var så skitiga att den begränsade flödet (rengjorde).
* Filterhållaren läckte via locket och/eller botten (bytte packningar) - vilket resulterade i att pumpen drog luft den vägen då oljan inte kunde rinna till.

Låter som filtret var monterat på sugsidan, vilket i moderna system visat sig vara ett "no-no". Det ställer till med många problem och kavitations-skador på pumpen inte minst. Sugsilar och sugfilter förekommer idag bara på system som är byggda av "okunniga"...
Däremot kan jag rekommendera en sil i påfyllingshåöet, och naturligtvis ett returfilter...


Hur hjälper sil i påfyllningshålet och returfilter när det är våta bromsar och våta lamellpaket i snabbväxlar och kraftuttagskopplingar o diffspärr o inkoppling av fyrhjulsdrift som ger mycket skräp i oljan när det är kombinerat

good point, men problemet med sugsil och sugfilter i ett hdraulsystem kvarstår. Det är så kalrt svårt när man köper en bagagnad maskin som "grisen i säcken" att veta statusen innan ett haveri uppstår. Slitagepartiklar från våta bromsar är ofrånkomligt och dessutom kommer de från omagnetiska material. Det kräver enkelt mycket mera förebyggande underhåll och övervakning av hydraulsystem med filtrering på sugsidan oasett om det är ett rent hydraulsystem eller ett hydraulsystem integrerat i en bakaxel med våta bromsar. Dessutom om det ska fyllas olja i ett litet hål för en nivåsticka unde ett golv så kan nog en påfyllningssil vara på sin plats ändå. Speciellt om oljan kommer ur ett 189 Liters fat...
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

magloman

#74 » 07:21:24, 03-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har traktorn i fråga ej våta bromsar.
Men dess hydraulsystem funkar iaf väldigt bra. Vet ingen som haft problem förutom sliten kugghjulspump efter kanske 30 år. Det är väl rätt ok drifttid på sådan typ.


Fick byta min då den gav för lågt tryck. Kan ha varit runt 2000
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Bengt Erik Eriksson

#75 » 14:24:37, 09-04-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog sitter det sugsil i de nya traktorer vi säljer på jobbet. Med regelbunden service är det där man ser statusen på maskineriet. Spån och partiklar från belägg osv. En väldigt viktig källa till kunskap om maskinen. Dessutom så sparar det ju pumpen. Sedan finns naturligtvis fina tryckfilter och returfilter som håller hygienen uppe. Men en växellåda utan sugsil vore förädiskt. I rena industri hydraulsystem är det en annan sak där tanken bara innehåller olja. Men här och väldigt många om än inte alla traktorer så dubblar växellådans olja även som hydraulolja.

Pitemagnus: Locket fanns väl där? Vore intressant att veta om det inte gjorde det då jag inte sett någon som inte har det så.
Men det är ju ingen bra lösning att slabba med oljepåfyllning inne i hytten på gummimattor som inte alltid tål olja.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se