Tack Lelle för ditt mail.
Har inte skrivit något då jag inte har testat pumpen än.
När jag sist skrev gick det bra att ta loss pumpen och jag limmade ihop nya oringar. De som satt i va hårda men inte nedslitna(material som försvunnit) som det va på min bm320(den spottade ut olja genom en skarv). Två av de större ringarna som ligger mellan "halvorna" va inte ringar utan bara snören. De satt inte ihop. Antar att någon bytt ringar förut och gjort på det viset. Kan ju läcka lite då kanske. Är osäker.
För övrigt tyckte jag det va en dålig konstruktion hela pumpen. Fast jag har ingen egentlig erfarenhet. Kuggen såg väl fina ut men problemet ligger nog i själva "huset" där kuggen snurrar. Och hur huset hålls tätt med oringarna. Kuggen ligger i mitten och halvorna innesluter kuggen. Ju grövre ringar och ju hårdare halvorna dras åt, ju mer pressas aluminium ytorna mot kuggen och pumpen går mer trögt. Aluminiumet slits och det är svårt att avgöra om slitaget är för stort. Antagligen fanns nog slitytorna som reservdelar.
Tog en del bilder och ska försöka förklara vad som va knepigt när jag testat och så.
Ett avslut på tråden liksom.
Gissar idag att en slitet/otät pump och kall olja va problemet. Får väl se.
Annars har jag gått och tittat på zetorn hela vintern och sommaren och tänkt att ja nu är det nog dags att testa om nya ringar löst problemet. Fast jag har inte haft någon lust alls! Va det har tagit emot. Typiskt mig också. Tvärtom hade det varit bättre att montera pumpen direkt och se om det behövdes en ny. Som att snabbt dra av ett plåster.
Har precis börjat gå med röjsåg och är helt slut när jag kommer hem. Ändå köra jag bara typ 5 timmar. Ska se om det är något jag orkar med. Väntar på att kroppen liksom ska anpassa sig så jag får någon energi över.
När pumpen monteras vet jag inte men den blir monterad.
Tack igen för all hjälp. Vänligt av er.