Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Zetor 8011 utan hydraulik. Is?

76 inlägg • Sida 4 av 6
Hydraulik i traktorer

matsellij (trådstartaren)

#46 » 19:13:42, 12-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack Lelle för ditt mail.
Har inte skrivit något då jag inte har testat pumpen än.
När jag sist skrev gick det bra att ta loss pumpen och jag limmade ihop nya oringar. De som satt i va hårda men inte nedslitna(material som försvunnit) som det va på min bm320(den spottade ut olja genom en skarv). Två av de större ringarna som ligger mellan "halvorna" va inte ringar utan bara snören. De satt inte ihop. Antar att någon bytt ringar förut och gjort på det viset. Kan ju läcka lite då kanske. Är osäker.
För övrigt tyckte jag det va en dålig konstruktion hela pumpen. Fast jag har ingen egentlig erfarenhet. Kuggen såg väl fina ut men problemet ligger nog i själva "huset" där kuggen snurrar. Och hur huset hålls tätt med oringarna. Kuggen ligger i mitten och halvorna innesluter kuggen. Ju grövre ringar och ju hårdare halvorna dras åt, ju mer pressas aluminium ytorna mot kuggen och pumpen går mer trögt. Aluminiumet slits och det är svårt att avgöra om slitaget är för stort. Antagligen fanns nog slitytorna som reservdelar.
Tog en del bilder och ska försöka förklara vad som va knepigt när jag testat och så.
Ett avslut på tråden liksom.

Gissar idag att en slitet/otät pump och kall olja va problemet. Får väl se.

Annars har jag gått och tittat på zetorn hela vintern och sommaren och tänkt att ja nu är det nog dags att testa om nya ringar löst problemet. Fast jag har inte haft någon lust alls! Va det har tagit emot. Typiskt mig också. Tvärtom hade det varit bättre att montera pumpen direkt och se om det behövdes en ny. Som att snabbt dra av ett plåster.

Har precis börjat gå med röjsåg och är helt slut när jag kommer hem. Ändå köra jag bara typ 5 timmar. Ska se om det är något jag orkar med. Väntar på att kroppen liksom ska anpassa sig så jag får någon energi över.
När pumpen monteras vet jag inte men den blir monterad.

Tack igen för all hjälp. Vänligt av er.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
matsellij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:06, 27-08-2015
Ort: Jämtland
Sverige
Maskin: Stiga Multiklipp -2005



matsellij (trådstartaren)

#47 » 19:24:48, 12-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

backmouse skrev:Fick du fart på traktorn? Du snackade om några oringar när jag träffade dig där upp.
Hälsningar Henrik som bodde nere hos Bettan.


Hej Henrik! :)

Nej jag har inte gjort något alls med traktorn. Fick köra med volvon under vintern sen har jag inte kört något. Volvon står med snöslungan och snökedjorna på. :)
Användarvisningsbild
matsellij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:06, 27-08-2015
Ort: Jämtland
Sverige
Maskin: Stiga Multiklipp -2005

LeifAndersson

#48 » 19:37:45, 12-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte läst igenom hela tråden, men kolla så pumpen snurrar! Vi säljer då och då¨nya pumpar till Ursus /Zetor när splinesen på pumpen försvunnit och pumpen stannat! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

matsellij (trådstartaren)

#49 » 19:51:55, 12-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Har inte läst igenom hela tråden, men kolla så pumpen snurrar! Vi säljer då och då¨nya pumpar till Ursus /Zetor när splinesen på pumpen försvunnit och pumpen stannat! :???:


Tack Leif! :)

Nej splinesen ser oskadade ut.
Jag har dragit runt motorn på startmotorn och då snurrade axeln i växellådan som pumpen ska sitta i.
Användarvisningsbild
matsellij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:06, 27-08-2015
Ort: Jämtland
Sverige
Maskin: Stiga Multiklipp -2005

MarkusD

#50 » 21:36:06, 29-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

@matsellij: Väldigt gammal tråd, men hur löste du ditt problem ? Jag har snarlikt bekymmer också, ibland så fungerar inte min hydraulik.

Jag har nyss bytt filter, efter det fungerade den en stund varpå den slutade fungera. Efter mycket om och men hoppade den igång men väldigt ryckigt. Flyttade traktorn med framåtlut och allt fungerade utan ryck. Körde den till plan yta och den börjar rycka igen.
Jag tycker att jag har bra nivå på stickan (mitt mellan strecken), men har ingen koll på antalet litrar. Kan man fylla på så nivån är över strecken på stickan utan någon fara ? Det står dock i instruktionsboken att man ska ha mer olja om man har yttre "förbrukare" vilket iofs front-lastaren borde räknas som.

Hydrauliken känns stark (kan trycka upp framhjulen i luften med skopan), men ryckig. Slangen ut ur pumpen pulserar även.

Mvh Markus Dahlgren
MarkusD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:30, 21-04-2020
Ort: Sundsvall/Timrå
Sverige
Maskintyp: Traktor

selegra

#51 » 19:48:07, 30-11-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har haft en ursus385 det är samma traktor du kan fylla minst 10l om du har nivå mittemellan nu då blir funktionen bra även om traktorn lutar bakåt.
selegra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:19, 22-03-2017
Ort: luleå kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385
Case ih 844

MarkusD

#52 » 17:43:29, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fyllde på mer olja, ska dubbelkolla nivån igen men innan start var den över alla streck på pinnen + lite till. (-10 grader ute om det spelar någon roll)

Provkörde traktorn nyss, min känsla var att.. Efter jag parkerat i nedlut, slår av traktorn en stund så fungerar hydrauliken felfritt "en stund" (lyfte skopan halvvägs) för att efter jag sänkt den igen så "hackar den" sig upp igen. Provade att köra fulla utslag några gånger så hydrauliken fick jobba men ingen skillnad på "hackadet".

En fundering jag fått, vart tar pumpen sin olja ifrån ? genom detta filter ?
Bild

Det ser inte ut så på min traktor (jag har bara 1 filter och det lutar snett utåt/ner), men jag lyckades inte tömma denna behållare då pluggen satt nåt fruktansvärt, men det såg rent ut då man tittade in där filtret satt.

Finns det sug-sil ? det känns som att tillrinningen av olja till pumpen inte är som den ska.. Någon som har några tankar och förslag ?
MarkusD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:30, 21-04-2020
Ort: Sundsvall/Timrå
Sverige
Maskintyp: Traktor

Ludde eriksson

#53 » 21:56:29, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men den där "filterhållaren" nr 2, som ju bara är silar, har suttit på alla varianter jag sett av den modellserien, däremot det övre filtret som sitter på trycksidan av pumpen, är nog inte alla som har.

Nr 2, med dubbla silar bör väl kunna ge såna symptom om det kan komma in tjuvluft i locken där?
Ludde eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:20:37, 03-06-2013
Ort: Edsbruk, Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM350 Boxer -66
BSA A65 Lightning -70
Caddy 4-m -10
Svarv Batignolles -52
Zetor 5511 -72
Volvo V70 -01 140 hk

MarkusD

#54 » 22:15:38, 02-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

tack för ditt svar, var ut och tog en bild hur det ser ut på min.

Bild

Såg även då att det droppar olja från den, gissningsvis inte riktigt tät. Det droppar kanske 1 droppe var 5:e minut, ungefär.
Locket trycker man bara dit och spänner fast med stål-bygeln. Det sitter en packning på locket, som inte är ny.

Rinner oljan igenom denna sil innan den kommer till pumpen ?

Edit: Hittade svar på min egna frågan om vart hydraul-oljan tar sig till pumpen.

1 person gillar det här inlägget.
MarkusD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:30, 21-04-2020
Ort: Sundsvall/Timrå
Sverige
Maskintyp: Traktor

matsellij (trådstartaren)

#55 » 17:28:14, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

@MarkusD
Jag har ingen lösning tyvärr.
Min pump ligger fortfarande i hallen ihopplockad.
De oringar som fanns va stenhårda och minns inte riktigt kanske trasiga.
Förstod inte helt funktionen på pumpen. Alltså hur den håller tätt.
Kan varit så att min är så sliten/ planad att det blivit otydligt.

Pumpen är lätt att ta loss och lätt att ta isär.
Jag hade tagit isär och kollat om jag va du.
Ta det i sånt fall försiktigt när du drar ihop den igen så inte gängorna går. Aluminium.
Fick byta någon bult på min också. Va nog av. Kommer inte ihåg.
Fingänga och insex skalle. Beställde från England.

Någon sticka finns inte på min tror jag.
Tror det ska vara 45 liter och det finns 2 urtappningspluggar.
Fick ur förvånadsvärt mycket ur den bakre om jag minns rätt. Det efter att jag tömt ur främre.
Jag minns inte hur det såg ut. Om det va som två utrymmen i växellådan. En vägg mellan?

Känner inte alls igen fitret på bilden.
Det kanske sattes dit för din frontlastare?

Min känsla när det begav sig är att det är slitet, för mycket "glapp" eller "spel" när kugghjulen jobbat alla timmar mot aluminiumhuset.
Dåligt sug av glapp och slitage, stenhårda spruckna oringar som kanske tim släpper in luft.

Själv tänker jag inte montera min pump eftersom jag inte känner mig säker på att den är okej.
Gillar inte konstruktionen heller. Känns som det är väldigt viktigt hur hårt den dras ihop.
Min mb 320 har en enkel och begriplig pump

Nedförsbacken hjälper väl en dålig pump, sliten eller otät, att svälja olja. Den suger ju fram på lådan om jag minns rätt. Så ordentlig nedförsbacke från väl olja från bakre utrymmet att rinna fram och höja nivån och trycka på lite mer in i pumpen.
Kall och trög olja gör det nog svårare för en dålig pump också.

Billig pump till dessa.
Användarvisningsbild
matsellij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:06, 27-08-2015
Ort: Jämtland
Sverige
Maskin: Stiga Multiklipp -2005

selegra

#56 » 18:18:13, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.Det kanväl inte vara så att det är vatten i oljan och att det är fruset i botten?
selegra
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:23:19, 22-03-2017
Ort: luleå kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ursus 385
Case ih 844

matsellij (trådstartaren)

#57 » 19:12:33, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Satt i badet och funderade när jag schamponerade skägget.

Ser ut på bilden som huset som håller silenen är annorlunda för att kardan går nära växellådan.
Tror jag la upp bilder tidigare i tråden. Så ser du skillnaden.
Nummer 2 på ritningen högre upp på sidan är för tvåhjulsdrivna.
Din kardan gör att nummer 2 ser annorlunda ut.
Din nummer 2 är nog under det vita filtret. Det som har ett lock som hålls på plats av en "ståltråd".
Blir osäker och ska kolla imorgon.

Hursomhelst fick jag en flashback av ångan från balsamet eller nåt.

Tror silhuset på sidan av växellådan har en öppning in i lådan.
Där tas oljan ut.
Oljan passerar silen och går in i en kanal i växellådans vägg.
Kanalen går till ett kort rör som sitter mellan pumpen och växellådan.
Det korta röret har en oring mot växellådan och en oring mot pumpen.
Där kan det dra in luft. En oring kan hålla tätt för oljan som bara ligger där. Inget tryck där(inget läcker ut eller bara något blött). Men suget håller den inte tätt för. Det går in luft.
Även silhusets anslutning mot växellådan kanske kan läcka. Minns inte hur det ser ut.

Om pumpen är stark så låter det mer som luft som kommer in? Det hackar.
Inget fel på pumpen då ju. Om den är stark.
Om pumpen får den olja den behöver, fungerar den.

Tyvärr hade jag ett hårddiskhaveri så bilderna på isärtagna pumpen försvann.
Hade tänkt att skriva något annars.
Användarvisningsbild
matsellij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:06, 27-08-2015
Ort: Jämtland
Sverige
Maskin: Stiga Multiklipp -2005

MarkusD

#58 » 21:58:43, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

selegra skrev:Hej.Det kanväl inte vara så att det är vatten i oljan och att det är fruset i botten?


Problemen började redan innan det blev kall-grader. Jag har tappat ur främre delen (ca 10 - 15 liter) och inge större mängd vatten i den oljan iallafall.
Silen + SpinOn filtret byttes samtidigt. Det var orsaken till att jag tömde då jag trodde att oljan annars skulle rinna ut.
MarkusD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:30, 21-04-2020
Ort: Sundsvall/Timrå
Sverige
Maskintyp: Traktor

MarkusD

#59 » 22:00:48, 03-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matsellij: Tack för dina svar ! Mycket att ta in och kontrollera. Jag håller er uppdaterad, min nästa tanke är att plocka bort pumpen + hållaren för silen för att komma åt röret mellan dessa (hoppas jag)..

Är detta röret nr.4 du menar med o-ringar nr.13 ? (3st o-ringar isåfall, 25x2 - artikelnummer 97 4507).
Bild

Om jag förstår allt rätt för att leta hål där den suger luft, så är det: "Pump" - "Rör" (enligt ovan) - "Silhållare+lock".

1 person gillar det här inlägget.
MarkusD
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:51:30, 21-04-2020
Ort: Sundsvall/Timrå
Sverige
Maskintyp: Traktor

matsellij (trådstartaren)

#60 » 22:06:08, 04-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Servern hanterar bilder väldigt dåligt.
Den verkar vrida på bilder.
Den står bara och tuggar.
När man väljer infoga alla och stäng, kommer några med andra inte.
Verkar vara när storleken ska fixas till som det blir fel.
Ändrar jag storleken först, fungerar det.
Har blivit några snorkråkor i koden.

Bild
Till vänster om min nummer 2(det vita huset för 2st filter/silar), går det att ta bort plåten med 3 horisontella urtag/avlånga hål.
Där innanför sitter pumpen.


Bild
Du verkar ha ett fäste för frontlastaren i vägen. Eller vad det är.


Bild
Här är min plåt borttagen.
Jag har ju ingen pump där inne. Den ligger i hallen. :)
Tryckröret med den rostiga muttern och "brickan" är trycksidan ut ur pumpen.
Pumpen har ett rör som ansluter till "tryckröret". Det röret sticker ut ur plåten jag tagit bort. Den som döljer pumpen.
Filtret som dinglar tomt längst upp till höger är annmorlunda än ditt. Det är filter/ silbrickor i mitt och en magnet.
Det kanske är returen som filtreras. OBS jag har ju bara hydraulik bak på traktorn.


Bild
Så här ser det ut bakom nummer 2 på min. Det borde väl kunna se likadant ut på din?
Här borde jag ha stoppat in något och kollat om den vänstra kanalen ansluter till pumpen via det korta röret vi skrivit om. Bild på det korta röret längre ner.
Jag antar att oljan kommer från växellådan ur den högra kanalen, passerar silar/filter som sitter i nummer 2 och går in i den vänstra kanalen.


Bild
Så här ser baksidan ut på min nummer 2.
Det är en stor oring som tätar runt båda kanalerna.
Bra att få tag i original här tror jag. En för tjock oring ger nog läckage mellan kanalerna. Alltså det filtreras inte.
Känns inte så bra. Kunde väl varit en oring runt varje kanal istället?


Bild
Mina lock på min nummer 2 har oringar som tätar när de trycks fast. Tror jag har någon liknande din "ståltråd" som håller fast locken.
Locken syns på 3e bilden ovanifrån. Var "ståltråden" är har jag just ingen koll på. I hallen antagligen. :)


Bild
Här är pumpen.
Axeln sitter i en axel i växellådan.
Den större runda "klacken" runt axeln har en oring. Den är bara för läckage från växellådan in i utrymmet framför lådan där pumpen sitter.
Uppe till vänster i bilden, ej i fokus, syns röret som ansluter till tryckröret ut genom den borttagna plåten(bakom ditt lastarfäste eller vad det är).
Jag la det korta röret ovanpå pumpen. Det är det röret som pumpen suger genom. Det är bara 2 oringar. En på var ända.
Röret sitter i hålet på pumpen längst ner till höger i bild. Sitter bara nerstucket och tätar med ena oringen.
Andra ändan av röret sticker in i väggen mot växellådan. När du skruvar fast pumpen mot väggen på växellådan så sitter röret fast.
3 oringar är nog för att du såg någon ritning och just den oringen används 3 gånger på ritningen. Den passar på något mer som jag inte minns nu. Måste vara så.


Min pump är märkt : TYP ZCI 25-L
Röret nummer 5 på pumpritningen nämns när man ska köpa ny pump.
Tror det står att detta rört krävs för att det den nya pumpen ska passa.
Mitt rör nummer 5 tror jag är hemmafixat.
Så jag antar att det röret som sitter på nu, även passar en eventuell ny pump.



Så oringarna på det korta röret, den stora oringen på baksidan av min nummer 2 och oringarna på locken(som Ludde nämner) på min nummer 2.
De är på sugsidan och skulle kunna dra in luft.
Kanske du skulle hoppa över oringarna på det korta röret och byta de andra? Om det är bökigt att ta bort lastarfästet. Eller vad det nu är.

Bultarna som va av på min tror jag nog va på en volvo 320. Blandar ihop dem.

Men ta det försiktigt med pumpens aluminiumgängor om du tar isär den. Tror jag drog sönder en.

Jag är väldigt amatörig så ta inte för hårt på det jag skrivit. Det är hur jag tror oljan går.

Hoppas det går bra! :)

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
matsellij
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:18:06, 27-08-2015
Ort: Jämtland
Sverige
Maskin: Stiga Multiklipp -2005


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se