Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

John deere 2130 med vibrerande hydralik

37 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

dennis88 (trådstartaren)

#1 » 23:06:05, 30-09-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Jag har precis köpt mig en john deere 2130 -76 års modell. När man ska använda frontlastaren eller höjer 3-punkten hastigt så börjar hela traktorn att vibrera. Jag skulle bli väldigt glad om någon kunnig skulle kunna svara på vad felet är.

Med vänliga hälsningar
Dennis
dennis88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:55, 29-01-2011
Maskintyp: Traktor



Turbodiesel

#2 » 07:10:11, 01-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Troligen har du problem med hydraulpumpen. Är vanligt att ventilerna lossnar i dessa. Tyvärr inget enkelt att fixa då huset blir skadat. En pump från skroten är att rekommendera. Eventuellt kan prioventilen till styrningen orsaka vibrationer även om det inte är lika vanligt. Hur uppför sig styrningen?
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dimorep

#3 » 07:28:22, 01-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan även vara matarpumpen till hyd. (sitter bak i v-lådan) som börjar bli sliten och/eller läckage i rören till den. Kommer där inte fram rätt mängd olja (till den frontmonterade) hyd.pumpen så brukar det resultera i vibrationer när fullt oljeflöde tas ut.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Turbodiesel

#4 » 07:58:16, 01-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Kan även vara matarpumpen till hyd. (sitter bak i v-lådan) som börjar bli sliten och/eller läckage i rören till den. Kommer där inte fram rätt mängd olja (till den frontmonterade) hyd.pumpen så brukar det resultera i vibrationer när fullt oljeflöde tas ut.



Kan bli likadant om returen för tex, lastare inte är ansluten rätt. alt, ventilpaket för öppet system. Matarpumpen ger inte det flöde som huvudpumpen kräver.



TS! har du lastarreturen kopplad till hyd, filterkoppen? höger sida under växellåda/bakaxel.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Åberg

#5 » 09:28:20, 01-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan vara så enkelt att oljenivån är för låg bara. Men det har du kanske redan kontrollerat?
Åberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:17, 29-03-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fm12 Lvx och massa annat kul

LeifAndersson

#6 » 11:17:01, 01-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och en enkel sak som många JD ägare inte har en aning om är sugfiltret som sitter i botten av bakaxelhuset. De flesta byter insatsfiltret åtminstone någon gång, men få tittar till sugfiltret. :???:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dennis88 (trådstartaren)

#7 » 11:33:52, 01-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabba svar!

Styrningen fungerar bra. Även 3-punkten och frontlastaren fungerar bra när man hissar sakta men när man ökar hastigheten uppstår vibrationerna.

Slangarna till frontlastaren är kopplade till uttagen som sitter bak på traktorn.

Jag har funderat på om de är för lite olja men har inte kommit på vart man kontrollerar de. Hur gör jag detta?

Hur kommer jag åt sugfiltret?
dennis88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:55, 29-01-2011
Maskintyp: Traktor

Ralle

#8 » 11:42:21, 01-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det låter som att hydpumpen inte får tillräckligt med olja som dimorep skriver, vilket kan bero på sugsil eller dålig matarpump eller läckande ledningar till den.
Eller annat inre läckage som tar en massa olja.
Men som Turbodiesel skriver, returen lastaren bör sitta på filterkoppen och inte som du har det,
Men det bör inte bli så varje gång för det, och när det är pumpen som inte får olja så brukar det bli bättre om man varvar motorn mer.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Turbodiesel

#9 » 11:53:12, 01-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur är slangarna kopplade? Gärna bild.
Även bild på filterkoppen skulle uppskattas.

Sugsilen finns bakom en plugg som sitter från sidan längst ned på växellådan. tror det är högersidan.


Hur länge har lastaren suttit på traktorn? har problemen alltid funnits där?

Just returen är väldigt viktig på JD. Det blir inte rätt även fast orginaluttagen används. Absolut inte med fel lastarventil (För öppet system). Samma sak gäller om tex vedklyvar används till dessa traktorer.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

dennis88 (trådstartaren)

#10 » 01:02:07, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilderna visar hur slangarna är kopplade. 1:an går till filtekoppen, 2:an och 3:an till skopans tilt och 4:an går till höj/sänk.

Filterkoppen och sugsilen har jag demonterat. Pappersfiltret var helt svart så de ska bytas, oljan var också svart så den blir de nog också till å byta, sugsilen rensas från de lilla skit som fanns på den. Ska se om dessa åtgärder kan göra någon skillnad.

Om man höjer motorvarvet så fungerar 3-punkten som den ska men med frontlastaren kvarstår vibrationerna. Fontlastaren är en gammal ålö så den har nog suttit på ganska länge. Jag har bara ägt traktorn i en vecka så jag vet tyvärr inte hur den fungerade tidigare men jag antar att 3-punkten har gått stabilt på låga varv i alla fall.

Bild

Bild

Bild
dennis88
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 21:30:55, 29-01-2011
Maskintyp: Traktor

LeifAndersson

#11 » 09:11:50, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Flytta returen från reglaget på lastaren till uttag 1 så bör problemen upphöra.
Egentligen borde hela hydraulinstallationen ses över, den är riktigt dålig och faktiskt rent farlig med sina vvs komponenter!

: Stavning ( underliga bokstäver, förstår inte vad de kommer ifrån när man är nyvaken :klia: :grin: )
Senast redigerad av LeifAndersson 10:36:35, 02-10-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#12 » 09:58:47, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif, jag tror inte att han har något ventilpaket till lastaren. :wink:

Utan bara kör lastarfunktionen "lyft" (enkelv.) på hyd.uttag 4 och tilten (dubbelv.) på uttag 2 & 3. Inget bra, men borde ivf fungera rent teoretiskt.

Och dessa j-vla VVS-komponenter (innom hyd.)... :/ :slag:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Ralle

#13 » 10:03:13, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det verkar ju inte finnas nåt lastarpaket, utan han kör med spakarna, och då går det väl inte att göra så mycket annorlunda?
men svart hydraulolja känns väl inte så bra...?
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

LeifAndersson

#14 » 10:15:27, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så är det nog kopplat när jag studerat bilderna lite, men köra Ålö lastaren utan tryckreglering på en JD är ingen höjdare.(om det är en Plus H ska den vara justerad på max 160 bar.) Men det borde funka utan problem med pumpen. Kvarstår då ett rent pumpfel eller problem på sugsidan. Men montaget måste saneras från VVS kopplingar, är faktiskt riktigt farligt :!:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Åberg

#15 » 10:51:18, 02-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

många teorier men ingen kollar det enklaste... Hur är oljenivån???
Åberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 19:03:17, 29-03-2011
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Fm12 Lvx och massa annat kul


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se