Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ventilgåta

117 inlägg • Sida 6 av 8
Hydraulik i traktorer

danne mähl

#76 » 23:30:23, 21-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du råkat ut för är snabbtömning eller snabb hastig het på en kolv (den funktion bestäms av vad du har för ventil)
i ena läget så har man tryck på A sidan och B sidan får gå till A också i stället för tank.
Oljan som trycks ut från B sidan använd för att öka på hastigheten ut
Cylindern blir liksom enkelverkande med kraften från kolvstångens diameter. Kraften mindre men hastigheten går upp motsvarande
Väg x Kraft
Hoppas att jag kunde förklara så du förstår
Kan försöka rita annars en bild
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984



MartinF (trådstartaren)

#77 » 11:18:11, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för bra förklaring, tror att jag fattar.
Och skillnaden i kolvarea i respektive kammare, den krävs för att detta ska funka och gör att det inte funkar åt andra hållet.
Kraften blir sämre och problemet med halkiga balar har m.a.o. förvärrats.
- Vilket förstås är o-bra.
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

Jac

#78 » 12:42:33, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja poäng till nixs där som tog denne. :thumme:
Problemet är att tiltcylindrarna "sitter på fel sida" så att säga och använder lilla cylinderarean till bryt och stora till tipp, omvänt mot en vanlig hjullastare och omvänt mot vad som behöver stor och liten kraft. För att kompensera detta har man använt en ventil med regenerative funktion (olja ut på A och B samtidigt) och då blir det som det blev.

Alt.1) Om du kan få tag i en serienippel till Kontakventilen så skulle du kunna seriekoppla en en-sektions monoblockventil. Det blir samma sak som ett 3-sektioners ventilpaket, redskapet får alltså en egen ventilsektion. En enkel spak med wire tillkommer i hytten då. Lite fulmek över det jämfört med en ny 3-sektionsventil men kanske billigare. Kan ju också seriekoppla dom i omvänd ordning, då blir det inga problem att finna serienippel.

Alt.2) Kan du göra som bonnen föreslog, ta det från lyften? Eller är den enkelverkande?

Alt.3) Jag menar det går att lösa så att både riktning och kraft blir rätt med om delarna du har nu plus en 3-2 sekvensventil och en extra returslang, kul att grubbla på men absolut fulmek. :smile: Jag får nog kladda ihop ett schema så det blir begripligt men det är som sagt mest på skoj. :mrgreen:


Edit: Förtydligade lite.
Senast redigerad av Jac 16:02:35, 22-02-2016, redigerad totalt 2 gånger.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bengt Erik Eriksson

#79 » 13:41:08, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bild och typnr på lastarventilen vore bra så man kan kolla hur det är byggt och ev byggas om..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

MartinF (trådstartaren)

#80 » 14:26:45, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Någon typbeteckning kan jag inte finna men det är samma hin-håle-paket som Michael nämner ovan och som jag mekade med 2013. Här är en bild från från den tråden:
Bild

Och här två bilder framifrån och från sidan. Som synes är det återigen otätt. Ventilen är f.ö. inkopplad före styrservot, vilket ju inte heller är helt lyckat.

Bild
Bild

Fann ett ett Kontak-patent på nätet (http://www.google.com/patents/US4049235) med en sprängskiss som åtminstone liknar sektionerna i mitt paket. Det är samma "knopp" på mitten:
Bild

Att koppla till lyften är ett intressant alternativ, även om det blir lite sisådär med spaklogiken.
Frågan är vad som händer med kraft och hastighet på tilten om jag skulle kosta på ett nytt och lite tätare paket?
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

Jac

#81 » 14:54:53, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du köper ett nytt paket så räknar jag med att du väljer ett 3-sektioners. Då kan du fortfarande ha regenerativ slid till tilten så att den funkar som den ska och använda den 3 sektionen till gripen.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MartinF (trådstartaren)

#82 » 15:37:42, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lutar nog åt att först se hur länge jag står ut med svaga redskap för att sedan ev. koppla via lyften. Men ett förslag på lämpligt paket vore bra, så kanske priset gör att jag kan glömma det direkt.

Jag har nu lagt till en sammanfattning av tråden i första inlägget. Kolla gärna så att det blev rätt och begripligt. Det vore fint med ett tillägg om varför redskapet rör sig åt samma håll oavsett spakrörelse, för det fattar jag fortfarande inte!
Senast redigerad av MartinF 16:35:29, 22-02-2016, redigerad totalt 2 gånger.

2 personer gillar det här inlägget.
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

Jac

#83 » 16:05:20, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tar det på PM så det inte blir så trasslig tråd. :thumme:
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Bengt Erik Eriksson

#84 » 16:35:28, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte riktigt heller förklara. det kan vara förhållandet mellan kolvarea och kolvstångsarea som blir fel.. .. Men sätter någon kopek på att detta är något som har med den övre inringade pluggen och dess ev motsvarighet på andra änden sv slidhuset. Den nedre markerade skulle det också kunna vara. Men här gissar jag ganska friskt. Tror TD har mycket kunskap här..

Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Jac

#85 » 16:54:35, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

MartinF skrev: Det vore fint med ett tillägg om varför redskapet rör sig åt samma håll oavsett spakrörelse, för det fattar jag fortfarande inte!

Ok, jag försöker med en förklaring.
Du kan dra spaken till tilten åt ena eller andra hållet. Låt oss kalla det ena hållet för V (som i Vanlig) och det andra hållet för Reg (som i Regenerativ).


Drar man spaken åt V-hållet så öppnar ventilen en port till tryck och en till tank. Beroende på hur man kopplar slangarna mellan ventilen och cylindern så går cylindern då antingen ut eller in när man drar spaken åt V-hållet. Lätt som en plätt!

Drar man spaken åt Reg-hållet så öppnar ventilen bägge portarna till tryck. Cylindern kommer att gå ut oavsett hur man kopplar slangarna. Det blir egentligen samma sak som om du tar bort kolven och bara behåller kolvstången eftersom bägge portarna i ventilen har förbindelse med varandra inne i ventilen. Alltså har bägge kamrarna i cylindern förbindelse med varandra. Naturligtvis kommer kolvstången att pressas ut ur cylindern när man pressar olja in i cylindern. Det blir som en enkelverkande cylinder. Svag men snabb när den går ut såklart, det är ju bara kolvstångens area som oljan trycker på egentligen.




Alltså kopplar du slangarna så att cylindern går in när man drar spaken åt V-hållet så kommer den gå ut när du drar den åt Reg-hållet (för den går ju alltid ut åt Reg-hållet).
Kopplar du slangarna omvänt så att cylindern går ut när man drar spaken åt V-hållet så kommer den gå ut när du drar den åt Reg-hållet (för den går ju alltid ut åt Reg-hållet). Alltså ut åt bägge hållen :ohnej:

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

MartinF (trådstartaren)

#86 » 17:14:42, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det, jag har försökt uppdatera sammanfattningen med egna ord. Hoppas jag fattat rätt.
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

Bengt Erik Eriksson

#87 » 17:38:57, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok jac då är det på själva sliden som detta sitter då och inte i choke eller backventilporten?

Martin. En extra dubbelverkande sektion kan du ju plocka i om du vill i och försöka täta eländet igen.. Är ju bara längre bultar.. Borde inte vara svårt att få tag på skroten..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

MartinF (trådstartaren)

#88 » 18:01:33, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En extra dubbelverkande sektion kan du ju plocka i om du vill i och försöka täta eländet igen.. Är ju bara längre bultar.. Borde inte vara svårt att få tag på skroten...


Har begränsat med lust att lägga pengar att lägga på detta läckande gamla ventilpaket, men idén är god :grin:

Har funderat på det där med att trycket inte släppte i snabbkopplingarna. Det interna trycket i redskapet blir förstås stort i läge B där det är tryck på båda portarna. Och om vi antar att jag, för att släppa trycket, bara drog spaken i riktning B, då släpper kanske inte trycket? Men jag är rätt säker på att jag drog spaken fram och åter flera gånger. :klia:
MartinF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 11-06-2012
Ort: Värmland
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM G612B
Valmet 405

Jac

#89 » 18:08:26, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:Ok jac då är det på själva sliden som detta sitter då och inte i choke eller backventilporten?


Jomenvisst. Kolla på sidan 15 här: http://www.walvoil.com/pdf/prodotti/ENG ... 603725.PDF Eller bara googla "regenerative nordhydraulic" eller nåt annat märke. Det står visserligen att hela huset är annorlunda på Walvoil men andra producenter nämner bara sliden. Jag har svårt att tänka mig hur man kan få till det genom att bara byta slid :klia:
Senast redigerad av Jac 23:05:58, 22-02-2016, redigerad totalt 1 gång.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Turbodiesel

#90 » 18:16:16, 22-02-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Elventilen måste vara aktiverad (i rätt läge) samtidigt som du drar i spaken för att släppa trycket.


Om ventilen är inkopplad före styrservot och med inkopplingen på bilden förklarar det nog minst 90% av läckaget. Ser inte ut som någon korrekt seriekoppling (om det nu är det). Var tar returslangen vägen?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se