Hur påverkas ett ventilpaket av att matningstrycket byter sida?
Postat: 23:57:36, 27-04-2016
Hej!
Jag håller just nu på med lite fix och trix på en griplastarkärra en bekant köpte för ett tag sen, men har lite funderingar kring ventilpaketet. Funktionerna ligger idag helt tvärtom mot "standard" och det vore trevligt att byta plats på sektionerna så att det blir rätt (felkonstruerat från fabrik, 10 år gammal Kellfri-kärra). Dock kommer ventilerna att matas med tryck i en annan ordning så det jag undrar över är om/hur det eventuellt påverkar körbarheten?
Idag ligger sektionerna såhär från hytten sett
Ändblock - Grip - Rotator - Sticka - Bom - Sväng - Stödben - Stödben - Matarblock
Och såhär ligger sektionerna på ett paket som är rätt från fabrik, "standard"
Matarblock - Sväng - Bom - Sticka - Rotator - Grip - Stödben - Stödben - Ändblock
Av flera anledningar så går det inte att byta plats på matarblocket och ändblocket på ventilpaketet jag håller på med så om jag plockar om sektionerna så blir det alltså
Ändblock - Sväng - Bom - Sticka - Rotator - Grip - Stödben - Stödben - Matarblock
Är det någon som vet om detta påverkar körbarheten nämnvärt? Jag som normalt sett skrapar ihop kanske 40 krantimmar på ett år märker kanske viss skillnad i hur grejorna reagerar när man kör flera funktioner samtidigt med det är helt okej eftersom det är bekantens kärra och han har inte kört alls mycket förut. Anledningen till att vi ens funderar på att plocka om sektionerna är att jag sannolikt kommer att köra lite emellanåt också och det blir vääääldigt snurrigt i bollen på mig när jag är van vid rätt ordning. Som om man inte var snurrig nog ändå liksom
Är oerhört tacksam för svar eftersom det drar med sig en del jobb och massa nya o-ringar att plocka isär det, så det är tråkigt att testa och komma fram till att det blir okörbart och måste ändra tillbaka
/Erik
Jag håller just nu på med lite fix och trix på en griplastarkärra en bekant köpte för ett tag sen, men har lite funderingar kring ventilpaketet. Funktionerna ligger idag helt tvärtom mot "standard" och det vore trevligt att byta plats på sektionerna så att det blir rätt (felkonstruerat från fabrik, 10 år gammal Kellfri-kärra). Dock kommer ventilerna att matas med tryck i en annan ordning så det jag undrar över är om/hur det eventuellt påverkar körbarheten?
Idag ligger sektionerna såhär från hytten sett
Ändblock - Grip - Rotator - Sticka - Bom - Sväng - Stödben - Stödben - Matarblock
Och såhär ligger sektionerna på ett paket som är rätt från fabrik, "standard"
Matarblock - Sväng - Bom - Sticka - Rotator - Grip - Stödben - Stödben - Ändblock
Av flera anledningar så går det inte att byta plats på matarblocket och ändblocket på ventilpaketet jag håller på med så om jag plockar om sektionerna så blir det alltså
Ändblock - Sväng - Bom - Sticka - Rotator - Grip - Stödben - Stödben - Matarblock
Är det någon som vet om detta påverkar körbarheten nämnvärt? Jag som normalt sett skrapar ihop kanske 40 krantimmar på ett år märker kanske viss skillnad i hur grejorna reagerar när man kör flera funktioner samtidigt med det är helt okej eftersom det är bekantens kärra och han har inte kört alls mycket förut. Anledningen till att vi ens funderar på att plocka om sektionerna är att jag sannolikt kommer att köra lite emellanåt också och det blir vääääldigt snurrigt i bollen på mig när jag är van vid rätt ordning. Som om man inte var snurrig nog ändå liksom
Är oerhört tacksam för svar eftersom det drar med sig en del jobb och massa nya o-ringar att plocka isär det, så det är tråkigt att testa och komma fram till att det blir okörbart och måste ändra tillbaka
/Erik