Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Drivning Lamborghini 850 DT 1999

6 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

1serious (trådstartaren)

#1 » 16:20:14, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har flera problem min traktor som kan symptom på samma fel.
När traktorn blir varm tänds varninglampor för hydrauloljefilter igensatt och fel på drivning. Dessutom slutar snabbväxlarna att fungera. För att komma någonstans måste varvtalet ökas väsentligt för att drivningen ska fungera. Annars är det som friläge. På maskinhandlarens inrådan bytte jag hydrauloljefilter utan resultat. Om jag stänger av tändningen och startar om så går den en stund innan felet återuppstår.

Någon som har någon idé om vad felet kan vara?

Jag har fått tips om att det skulle kunna vara sugsilen som är igensatt men kan inte hitta, vare sig i instruktionsboken eller verkstadshandboken, var det sitter eller om man rensar eller byter.

Bild
1serious
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:51:10, 16-06-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini 850 DT



bonnen513

#2 » 16:27:28, 16-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

jag vet var sugsilen sitter på min lambo och den går inte att rengöra utan jag rev sönder den med en vass järnpinne och satte dit en extern sugsil med magneter i. det funkar bra
kör inte när lampan för oljetryck börjar lysa för då får du laga snabbväxel
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

1serious (trådstartaren)

#3 » 18:04:25, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var hittade du sugsilen?
Hade du likande problem? Löste det problemet?
1serious
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:51:10, 16-06-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini 850 DT

bonnen513

#4 » 19:38:36, 20-08-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sugsilen sitter inne i bakaxeln på min, under diffen och går ej att rengöra. jag lossade anslutningarna och kom åt att riva hål i det med en vass järnpinne och monterade som sagt var en extern sil då det kommer med mycket skräp som sätter igen ordinarie sugfilter med en gång. detta löste mina problem
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

1serious (trådstartaren)

#5 » 16:45:59, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kom på att jag kanske skulle dela med mig av lösningen på mitt problem. Efter att jag bestämt mig för att plocka ned sugledningar och filter för att försöka lokalisera sugsilen Googlade jag på filterbeteckningen för att se var jag kunde handla dessa. Det visade sig att Roland i Slandrom AB hade utförsäljning av Lamborghinidelar. Jag ringde upp och pratade med Stafan Grandell som hade mekat Lambo i 15 år. När jag beskrev mitt problem för honom sa han att de kört på fel olja och fått kavitationsskador i pumpen. Tidigare ägaren, en bilreservdelsfirma i Köping, hade aldrig haft några problem med drivning eller hydraulik. När Stefan berättade att problemet uppstår på grund av en för klen återledning som gör att tråget töms på olja när det är kallt ute förstod jag att säljaren var en j*vla lögnhals eftersom jag köpte traktorn på hösten och fick problem redan på vägen hem. Oljan som de kört på lär vara den rekommenderade som dock inte funkar i vår vinterklimat OK/Q8 T2200. Stefan rekommenderade Texacos 1000 THF.
Jag hade tidigare fått informationen av en traktormekaniker att modellen hade två hydraulpumpar. Han sa att den ena är jävlig att byta, den andra är värre. Jag tyckte dock att han överdrev rätt rejält. I min hjärna såg jag bilder av att plocka bort hytt och dela motor och låda men med tanken och vänster bakhjul bortplockat så gick det ganska enkelt. Stefan sa också att han brukade hacka hål i sugsilen när tillfälle gavs.

Hoppas att informationen kan vara till hjälp för någon.

Tack Stefan för proffsig hjälp! :shake_hands:

2 personer gillar det här inlägget.
1serious
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:51:10, 16-06-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lamborghini 850 DT

bonnen513

#6 » 18:28:09, 28-11-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde du hål i sugsilen också?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se