Kom på att jag kanske skulle dela med mig av lösningen på mitt problem. Efter att jag bestämt mig för att plocka ned sugledningar och filter för att försöka lokalisera sugsilen Googlade jag på filterbeteckningen för att se var jag kunde handla dessa. Det visade sig att Roland i Slandrom AB hade utförsäljning av Lamborghinidelar. Jag ringde upp och pratade med Stafan Grandell som hade mekat Lambo i 15 år. När jag beskrev mitt problem för honom sa han att de kört på fel
olja och fått kavitationsskador i pumpen. Tidigare ägaren, en bilreservdelsfirma i Köping, hade aldrig haft några problem med drivning eller hydraulik. När Stefan berättade att problemet uppstår på grund av en för klen återledning som gör att tråget töms på olja när det är kallt ute förstod jag att säljaren var en j*vla lögnhals eftersom jag köpte traktorn på hösten och fick problem redan på vägen hem. Oljan som de kört på lär vara den rekommenderade som dock inte funkar i vår vinterklimat OK/Q8 T2200. Stefan rekommenderade Texacos 1000 THF.
Jag hade tidigare fått informationen av en traktormekaniker att modellen hade två hydraulpumpar. Han sa att den ena är jävlig att byta, den andra är värre. Jag tyckte dock att han överdrev rätt rejält. I min hjärna såg jag bilder av att plocka bort
hytt och dela motor och låda men med tanken och vänster bakhjul bortplockat så gick det ganska enkelt. Stefan sa också att han brukade hacka hål i sugsilen när tillfälle gavs.
Hoppas att informationen kan vara till hjälp för någon.
Tack Stefan för proffsig hjälp!