Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

40 inlägg • Sida 1 av 3
Hydraulik i traktorer

anma47 (trådstartaren)

#1 » 12:10:22, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har en Case 1390 som det sitter en frontlastare på och vad jag förstår det så har dom kopplat bort uttagen för extern hydraulik bak för att koppla in ventilpaketet till lastaren. Kan ha helt fel dock, jag har väldigt begränsad kunskap av just hydraulik.

För mig är hydraulik lite svartkonst då jag inte begriper hur det kan behövas så mycket kopplingar och slangar så jag skulle tacksamt ta emot hjälp hur jag kan få tillbaks mina uttag bak på traktorn, ska ju vara ett dubbelverkande och ett enkelverkande (plus retur då). Någon som har koll på hur det såg ut orginal och om det ens är möjligt för mig att få till det så jag kan använda den externa hydrauliken?

Tog ett par bilder nedan som kanske kan ge någon ledtråd.

Tack på förhand! /Andreas


Bild
Bild


Tråd löst

anma47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:12, 08-02-2016
Ort: Västerbotten
Maskin: David Brown (case) 1390



johaniskogen

#2 » 12:42:27, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Till höger i bilden på sista bilden syns väl traktorns orginalhydral paket, de till dom yttre uttagen. 3st slangar som kommer upp i 90grader.. Gissningsvis är den ena de enkelverkande som du har bak på traktorn, dom 2andra lär vara dvuttaget, följ slagarna se vart dom tar vägen.

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

anma47 (trådstartaren)

#3 » 13:01:11, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ja det var ju klantigt av mig att inte skriva in det, det är mycket riktigt dom tre slangarna som går upp i 90 grader framåt som går till ventilpaketet för lastaren. Korkad som jag är förstår jag inte ens varför det behövs tre men det finns säkert någon logisk förklaring. I min värld skulle det bara behövas en tryck och sen en retur.

Det uttag som sitter kvar bak på traktorn, är det månne en retur då? Den går ju in i ventilpaketet från sidan, kanske lite svårt att se på bilderna.

Och sen sitter det ju en mystisk hane på vänster sida en bit in som ser lite övergiven ut, lurade på att det var rester av min retur men det kanske är något annat.

Så många frågor, ber om ursäkt att jag är lite ostrukturerad.
anma47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:12, 08-02-2016
Ort: Västerbotten
Maskin: David Brown (case) 1390

johaniskogen

#4 » 13:06:36, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släng upp en bild på ventilpaketet till lastaren också

1 person gillar det här inlägget.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

joachim.nordenstrom

#5 » 14:14:18, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hanen till vänster är nog fri retur. Det verkar som om de gjort någon slags "power beyond" platta på ovansidan ventilpaketet (ej original) och den har ett uttag för mycket. Ventilpaketet till lastaren ska vara med power beyond ett med rundpumpning. Svårt att se vart slangarna från DB's ventilpaket går, de två vinklade anslutningarna som syns på sidan av ventilpaketet.

1 person gillar det här inlägget.
joachim.nordenstrom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:29:28, 18-02-2010
Ort: Trollhättan
Maskintyp: Traktor

anma47 (trådstartaren)

#6 » 14:37:16, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Tack för svar!

När det gäller de två slangarna som går till vänster ut ur ventilpaketet så går ena (främre) till det kvarvarande uttaget jag har bak i traktorn och andra slangen går in till samma punkt som hanen (fria returen). Men betyder ombyggnationen av mitt ventilpaket att det inte går att koppla in dom bakre uttagen igen?

Begriper inte riktigt varför det är gjort som det är gjort, borde väl ha gått fint att koppla in det externa ventilpaketet utan att demolera befintlig hydraulik kan jag tycka. Har tyvärr inga fler bilder just nu men ska ta någon fler ikväll om vädret tillåter men hittade en bild i manualen för min lastare angående ventilpaketet, hittade ingen beskrivande text men ni kanske blir klokare av bilden?


Bild
anma47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:12, 08-02-2016
Ort: Västerbotten
Maskin: David Brown (case) 1390

joachim.nordenstrom

#7 » 14:43:29, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får inget tryck i det bakre snabbkopplingen ( med plastplugg i )? Blocket under det svarta locket är en dubbelverkande ventil. Bägge slangarna från detta ska gå till snabbkopplingar bak. Har du inte ett ventilpaket till lastaren med rundpumpning så funkar det inte.

1 person gillar det här inlägget.
joachim.nordenstrom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:29:28, 18-02-2010
Ort: Trollhättan
Maskintyp: Traktor

anma47 (trådstartaren)

#8 » 22:27:23, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Har inte provat det uttaget ännu, det enda jag har skaffat nu som ska kopplas in är dubbelverkande så jag blev lite förvirrad (hade inte riktigt noterat att uttagen var snodda). Så ikväll har jag saknat uttagen väldigt då jag varit ute och kört en del. Kan jag koppla in en av slangarna till min dubbelverkande tub här och testa eller gör jag mig olycklig?

Tog ett par bilder till, den första på ventilpaketet till lastaren (hur vet jag om det är rundpumpande eller inte?). Den andra hoppas jag visar förhoppningsvis hur mitt enda uttag är inkopplat och det sista är en närbild på ventilpaketet som jag trodde var orginal, jag hade hoppats kunna koppla in ett dubbelverkande uttag här igen men är det omöjligt?

Går det att bygga om på något vettigt sätt så jag kan få ett dubbelverkande? Tacksam för hjälp då jag bara blir mer förvirrad ju mer jag försöker förstå, hade ju inbillat mig att detta med hydraulik var förhållandevis enkelt men det var ju fel.


Bild
Bild
Bild
anma47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:12, 08-02-2016
Ort: Västerbotten
Maskin: David Brown (case) 1390

joachim.nordenstrom

#9 » 22:35:38, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ventilen under det svart locket är dubbelverkande men där ens slangen returnerar oljan till bakaxeln. Lastarventilen får du försöka kolla med tillverkaren om den är rundpumpande. Bifogar bild på en äldre David Brown med ombyggt lock till power beyond och där uttagen på sidan är dubbelverkande.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
joachim.nordenstrom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:29:28, 18-02-2010
Ort: Trollhättan
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#10 » 22:41:36, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

[Traktorer] Varför 7 slangar till lastaren?
här förklaras varför det går 3 slangar till lastarens ventilpaket och det är för att det är rundpumpning.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#11 » 22:46:56, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

då borde du kunna koppla loss slangen som går direkt till retur och använda den till dubbelverkande

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

joachim.nordenstrom

#12 » 22:47:14, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den ena anslutningen på toppen an locket ger konstantflöde och leds tillbaka i den andra. Om du som på bilden bryggar de bägge så kommer övriga hydraulfunktioner att fungera. Så därför måste oljan flöda fritt genom ladtarventilen när du inte använder lastaren. Förresten funkar lyftarmarna?

1 person gillar det här inlägget.
joachim.nordenstrom
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:29:28, 18-02-2010
Ort: Trollhättan
Maskintyp: Traktor

bonnen513

#13 » 22:56:42, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja du kan testa med din dubbelverkande kolv utan att göra sönder nåt. och om du kopplar den andra slangen på hanen som sitter där kommer den även att röra sig åt ena hållet

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

anma47 (trådstartaren)

#14 » 23:01:07, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tack för svar och länken, nu tror jag att jag begriper varför det är tre slangar till lastarpaketet, förstår dock inte riktigt varför dom kopplat bort original dubbelverkande då såvitt jag förstår dom istället borde ha kunnat koppla in dig antingen före eller efter original ventilpaket och då kunnat behålla övrig funktionalitet. Men det beror väl på nått annat jag inte förstår.

Och jo, trepunkten och lastaren fungerar båda bara fint.

Har jag något lämpligt alternativ nu, kan jag bygga om så att original reglage fungerar eller bör jag köpa ännu ett ventilpaket och koppla in så jag får ett (eller flera) dubbelverkande uttag bak? Vad rekommenderar ni att jag gör?
anma47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:12, 08-02-2016
Ort: Västerbotten
Maskin: David Brown (case) 1390

anma47 (trådstartaren)

#15 » 23:05:03, 27-06-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack, då ska jag prova mitt enda uttag imorgon och se vad som händer. Vågar inte gå ut ikväll och störa frun än fast jag e bra sugen utan det får bli imorgon kväll.

Men även om det fungerar så är det ju inte så roligt då det är en dubbelverkande kolv till ett schaktblad jag skulle vilja styra.
anma47
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:33:12, 08-02-2016
Ort: Västerbotten
Maskin: David Brown (case) 1390


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: lesse, nogge och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se