Sida 2 av 3

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 23:05:12, 27-06-2016
av joachim.nordenstrom
Slangen från lastaren till främre anslutningen ska kopplas till retur på bakaxeln där kopplingen med hanen är och anslutningen ska nog pluggas sen.

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 23:08:31, 27-06-2016
av joachim.nordenstrom
Slangen från din dubbelverkande orginalventil är den andra utgången till en dubbelverkande kolv. Kolla också vilken anslutning ovanpå locket som har konstantflöde genom att lätta på dom en i taget med motorn igång.

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 23:09:06, 27-06-2016
av joachim.nordenstrom
Den blir matning till ladtarventilen.

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 23:09:53, 27-06-2016
av bonnen513
med tanke på vad joakim skriver så ska du nog bortse från mina råd förutom det som gäller lastarens ventilpaket

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 23:12:11, 27-06-2016
av joachim.nordenstrom
bonnen513 skrev:med tanke på vad joakim skriver så ska du nog bortse från mina råd förutom det som gäller lastarens ventilpaket

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 23:13:09, 27-06-2016
av joachim.nordenstrom
Du har inte sagt nåt konstigt bonnen. Jag kanske uttrycker mig oklart

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 23:23:45, 27-06-2016
av bonnen513
jag tror du krånglar till det men jag kan inte DB. Jag tror att det räcker att han kopplar loss den andra slangen där den är ansluten till returen och sen använder den till det dubbelverkande

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 23:27:24, 27-06-2016
av bonnen513
jag tror det svarta lockets anslutningar ska vara som dom är och vill du ha fler ventiler så stoppar du in dom under det svarta locket och skaffar längre skruvar

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 08:24:59, 28-06-2016
av anma47
joachim.nordenstrom skrev:Slangen från lastaren till främre anslutningen ska kopplas till retur på bakaxeln där kopplingen med hanen är och anslutningen ska nog pluggas sen.


Ok, förstår delvis. Lite osäker på vilken slang du menar så är det returslangen märkt med 59 eller 60 i bilden i inlägg #6?

joachim.nordenstrom skrev:Slangen från din dubbelverkande orginalventil är den andra utgången till en dubbelverkande kolv. Kolla också vilken anslutning ovanpå locket som har konstantflöde genom att lätta på dom en i taget med motorn igång.

joachim.nordenstrom skrev:Den blir matning till ladtarventilen.


Ok, lastarpaketet sitter förmodligen redan på konstantflöde som jag förstår det eftersom både lastare och trepunkt fungerar som dom ska men jag kan ju givetvis kolla det.

Så om jag nu kopplar om den slangen till bakaxeluttaget och pluggar det i ventilpaketet, vad kan jag sen göra? Det jag ju vill uppnå är att få tillbaks mitt dubbelverkande uttag men jag begriper inte tillräckligt för att förstå om du beskrivit hur jag ska göra det?

Ber om ursäkt för att jag ställer korkade frågor.

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 08:30:33, 28-06-2016
av anma47
bonnen513 skrev:då borde du kunna koppla loss slangen som går direkt till retur och använda den till dubbelverkande


bonnen513 skrev:jag tror du krånglar till det men jag kan inte DB. Jag tror att det räcker att han kopplar loss den andra slangen där den är ansluten till returen och sen använder den till det dubbelverkande


Ok, så en av returerna ska direkt till tank och den andra kan jag använda till dubbelverkande? är det korrekt uppfattat?

Går det att lista ut vilken av returerna det är?

Sen undrar jag om du då menar att jag ska skarva på ett till ventilpaket för att få till ett dubbelverkande eller om du menar att jag kan få till det med befintligt ventilpaket? Ser ju vad du skriver nedan:

bonnen513 skrev:jag tror det svarta lockets anslutningar ska vara som dom är och vill du ha fler ventiler så stoppar du in dom under det svarta locket och skaffar längre skruvar


Men jag gissar att det inte bara är att åka förbi på swedol och köpa valfri ventil och klämma in där :klia: . Vet du vart jag kan vända mig för att få tag på sånt?

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 08:30:38, 28-06-2016
av joachim.nordenstrom
Koppla bort slangen från bakaxeluttaget (den med en hane) och sätt en snabbkopplingshona på den slangen. Denna tillsammans med den du har blir dina två kopplingspunkter till en extern kolv.

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 08:36:26, 28-06-2016
av joachim.nordenstrom
Jämför bild 6 med bild 7.

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 09:16:19, 28-06-2016
av anma47
joachim.nordenstrom skrev:Koppla bort slangen från bakaxeluttaget (den med en hane) och sätt en snabbkopplingshona på den slangen. Denna tillsammans med den du har blir dina två kopplingspunkter till en extern kolv.


Nu börjar jag känna det som att jag börjar förstå, hoppas det i alla fall. Så jag kopplar om den slangen att den istället för att gå direkt ned i tanken så går jag ut med den där bak och sätter på en hona. Då får jag ett dubbelverkande uttag där.

Måste jag då också koppla om returen från lastarens ventilpaket så den går rätt ned i tanken eller kan jag lämna den precis som den är kopplad idag?

Tack för att du/ni har sånt tålamod med mig, känner mig verkligen korkad när jag ställer alla dessa frågor men det skulle vara trist att bara koppla på chans och sen spränga ett ventilpaket eller liknande.

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 09:29:50, 28-06-2016
av joachim.nordenstrom
Börja med att koppla om slangen. Glöm inte att plugga där slangen sitter nu.

Re: Saknade hydraulikuttag Case (DB) 1390

InläggPostat: 13:49:45, 28-06-2016
av anma47
joachim.nordenstrom skrev:Börja med att koppla om slangen. Glöm inte att plugga där slangen sitter nu.


Ok, ska ta och beställa uttag och plugg till befintlig så får jag förhoppningsvis koppla om till helgen. Hittade ingen lämplig snabbkoppling på swedol så beställer på OIE om jag inte hinner förbi lantmännen någon dag.

Men känner mig fortfarande orolig för att ta en slang som så uppenbart används som retur och sen bara skruva på ett uttag där, finns det verkligen ingen risk att jag skadar något i systemet om jag gör så? Kan ju inte mycket om hydraulik men jag vet ju att trycket som byggs upp där inte är att leka med än fast det nu råkar vara en gammal engelsk traktor :-)