Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Ompackning Hydraulpump BM 320 Buster

4 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

badhabits (trådstartaren)

#1 » 02:23:06, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller på och renovera ell rättare sagt packa om en Bm 320 hydraulpump. Hitta inget om detta på nåt forum om just packa om 320 hydraulpump så tänkte bara dela med mej om detta, samt mått på packningar/ lager mm.

Ok detta är sista hjälpen innan man e tvungen å vrida lädret ut å in å pröjsa en ny på OIE, varför Ja packa om? i mitt fall så börja den läcka i delningen sug/tryck locket samt lager börja väsnas. Så det va bara kavla upp ärmar å lossa pumpen å sätta i skruvstycket,
tog bort kuggdreven mm se sprängskiss http://www.traktordelar.nu/bm4/bm320-hydrpump.htm sen var det bara att pilla ut packbox å kolla om pumphus var ok, pumphus såg väl ok ut,
har väl inget annat val än att säga det ser ok ut :sad: så dit med nya o-ringar, den stora o-ringen inne i pumpen fick jag tänja ut mellan olje/tanklock 6 timmar sen så passa den bra se bild nedan, å inte glömma ventil innan sätter på lock, sen i med packbox,å dom nya lagren i drevet, (om man måste köpa ny pump så är det inte bortkastad kosing, för måste väl flytta över kugg dreven på nya pumpen i så fall ändå?)
Slutligen pump på plats å inget läckage å inga lager som väsnas, Så mitt råd ladda ner verkstadshanbok BM Volvo 320 Buster verkstadshandbok
för man lär ju ju få kavla upp ärmar fler gånger kan jag tänka mej,
O-ringar lager packbox pump
små O-ringar inne i pump = innerdiameter 9,3x2,4 + 13,8x2,4
stora O-ringen= innerdiameter 84,5x3,0
PACKBOX= Radialtätning AS 25x40x10
LAGER 1= Dim: 20x42x12 Kullager 6004
LAGER 2= Dim: 20x42x12 Kullager 6004 2Z
O-ringar mellan = lock/pumphus= 23,39x3,53 NBR Samt 15,5x3,0 NBR

inköptes här: https://www.kullagret.com/ måste nämnas! du får en Dumle klubba som plåster också när du handlar här :grin:

övriga O-ringar rekommenderar ja att man tar med pumphus å åker till en hydraulfirma så mäter dom vilka o-ringar som blir bäst.
vartfall på delningen sug/tryck lock använde jag o-ring 90 shore likaså i pumpen.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Tråd löst

Senast redigerad av badhabits 18:54:29, 21-10-2016, redigerad totalt 4 gånger.

4 personer gillar det här inlägget.
badhabits
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:51, 09-02-2009
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430-77
Tvättmaskin Ljunga verkstad 6000W
Destillator i Rostfritt Stål



Michael Meier

#2 » 07:03:23, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får fem glödgade kopparringar för din insats :)
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

badhabits (trådstartaren)

#3 » 10:55:39, 29-09-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Du får fem glödgade kopparringar för din insats :)
Tackar, skulle behöva o- ringar också :grin: traktorn e ju för f-n som ett sprinkler system sprutar ju olja över allt :huh: lyftarm axel läcker också, men återkommer när jag fixat det.

1 person gillar det här inlägget.
badhabits
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:51, 09-02-2009
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 430-77
Tvättmaskin Ljunga verkstad 6000W
Destillator i Rostfritt Stål

InläggDetta inlägg har raderats av badhabits den 14:57:35, 02-10-2016.


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se