Sida 1 av 2

volvo 320 buster, lyftarm axel läcker

InläggPostat: 08:18:43, 30-09-2016
av badhabits
ok dags å få stopp på läckage på bak ändan också, plan A: gå till svarvarn å fixa 2 ny o-ring spår på axel ska visa senare.plan B ,köpa annan traktor ,, å nej ger inte upp så lätt..

Bild
fan volvo, e detta archimedes?
detta hålet borde ju volvo gjort för länge sedan , menar när dom vakna up efter firma festen, åtminståne en snygg lucka :grin:
Bild ska göra 2 fettnipplar för varje axel sida å dubbla o- ringar , , återkommer når fått axel,
ok finns det någon med bättre förslag? menar inte att byta ut hela h- paket.Min plan är att göra nya o-ring spår längst in, å sätta fett nipplar i mitten se nedan.
Bild

Re: OMG volvo 320 buster, lyftarm axel läcker som sprinkler

InläggPostat: 10:28:30, 30-09-2016
av goslin
Hej!
Beundrar din handlingskraft :thumme: Jag har själv läckage på min Buster 400 som är provisoriskt reparerat med u-manschett på vänster sida och tätningsmassa på höger. Jag har funderat på att axeln måste ut men fått tipset att prova borra smörjnipplar fastän den är kvar. Materialet i axeln är tydligen så stabilt att om man är försiktig ska den inte få några märken av en borrspets. Problemet kan väl vara om man får upp en kanal hela vägen genom godset?
Lycka till!
MVH
/Gösta
PS Lantmännen hade visst ett koncept att svarva spår för packbox på axlarna en gång i tiden och därför ryms en sån på vänster sida på min traktor.

Re: OMG volvo 320 buster, lyftarm axel läcker som sprinkler

InläggPostat: 11:23:37, 30-09-2016
av Johnj-e
Verkar bättre att fräsa upp för packboxar som de är på 400/430

Re: OMG volvo 320 buster, lyftarm axel läcker som sprinkler

InläggPostat: 15:36:38, 02-10-2016
av badhabits
ja det kan ju va bra som Johnj-e säger, men tror att axel hus är mer slitet i ytter ändar så därför ska ja prova med sätta in o-ringar i inner och ytter ändar av axel till hydralhuset, å fett nipplar i mitten. ok ska prova detta först. fan gillar denna maskin , har gjort fantastiskt jobb i sommar , å senast för 2 veckor sedan när vi plöjde upp 2 hektar innan tog in för ge min buster plåster å kärlek före vintern kommer. Sen så motor e ju renoverd före jag köpte, den startar ju direkt, har aldrig behövt använda glödgning? tror inte ens det fungerar, det enda som ja saknar är servo och lådan som sitter på 400 an för denna går lite för fort på backen, samt 1ans växel när man ska tex bunta med hårdpressen,har ju dessutom inte oberoende kraftuttag :-( fö så är jag mycket nöjd med denna traktor, som dessutom är lättskruvad , nahh ska nog få ordning på denna buster å han skå få stå till tjänst i många år till :-) men ska återkomma när satt tillbax alla grejjer å prov kört..

Re: OMG volvo 320 buster, lyftarm axel läcker som sprinkler

InläggPostat: 15:56:34, 02-10-2016
av badhabits
goslin skrev:Hej!
Beundrar din handlingskraft :thumme: Jag har själv läckage på min Buster 400 som är provisoriskt reparerat med u-manschett på vänster sida och tätningsmassa på höger. Jag har funderat på att axeln måste ut men fått tipset att prova borra smörjnipplar fastän den är kvar. Materialet i axeln är tydligen så stabilt att om man är försiktig ska den inte få några märken av en borrspets. Problemet kan väl vara om man får upp en kanal hela vägen genom godset?
Lycka till!
MVH
/Gösta
PS Lantmännen hade visst ett koncept att svarva spår för packbox på axlarna en gång i tiden och därför ryms en sån på vänster sida på min traktor.

Hadde jag varit du ,jag skulle ta ut axel, men du måste då göra ett hål på skärmen tyvärr, sen av med locket bak, men mät först hur långt in mutter är skruvad på regler stång i locket innan du tar bort allt, sen kan du ju byta lilla p-boxen i locket samtidigt.Det blir ju bättre när axel ute, så kan du sätta dit ny tätningar å borra för nipplar, e ju rätt så enkel historia, enda som är att all olja som måste ut först så j*vla söligt haha :-( men du kanske har packboxar i ytterände av -länkaxelhus? ell varför inte testa min ide? lämna axel till mekanisk verkstad å gör 2 nya o-ringspår så dom hamnar ungefär 10 mm innanför i hydral huset + nya p-boxar.ok lycka till du med ..

Re: volvo 320 buster, lyftarm axel läcker

InläggPostat: 22:56:06, 20-10-2016
av badhabits
Ok axel på plats å allt tätt, har inte provkört så mycket men so far so good, åter kommer efter vintern med update,
ok svarva ut ett likadant spår i inner som som i ytter ändar,
jag använde nedan o-ringar som passade som p-i greta,
höger sida smala änden = 42,2x3,0 O-ring NBR 2 st samt vänster sida tjocka änden = 52x3,0 O-ring NBR.
packbox lock bak OIE BM-6611559 Tätningsring

ok ett litet tips, markera stop skruvs hålet på axel med orange ell vit färg så blir det lättare träffa rätt med 1 gång, samt även på bägge sidor splines där körnslag markeringar är för se läge för lyftarmar.och även tryck lite fett igenom nipplar så det inte är någon luft i godset till nästa gång man går på.
samt glöm inte koppar tätnig på en bult bak lock höger sida ungefär kvart över 3 skruven.
kanske skulle satt 2 fettnipplar på varje sida, menar 1 över å 1 under på huset å på varje sida hmm, men för sent nu,och sen detta med packningar e ju inte lätt att skaffa, så använde permatex SUPRA BLUE, från mekonomen ( packning på tub )verkar va bra än så länge , :grin:

Ja hoppas detta kanske hjälper nån annan Lycklig Buster ägare få slut på olje läckage :smile:

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Re: volvo 320 buster, lyftarm axel läcker

InläggPostat: 09:37:14, 21-10-2016
av goslin
Måste upprepa att du gör ett gott arbete med din fina Buster :thummar:
MVH
/Gösta

Re: volvo 320 buster, lyftarm axel läcker

InläggPostat: 10:29:14, 07-11-2016
av Ronald Bjøru
Har lest badhabits problem med løftearmer. Jeg har sjøl samme problem med lekkasje på (høyre) løftearm på min volvo 400 buster. Er ingen mekaniker sjøl, men venter besøk av en kamerat som kan dette. Det jeg trenger før han kommer er benevnelsen/type o-ring slik at den er på plass før han kommer (regner med at defekt o-ring er årsaken til lekkasjen (eller kan det være noe annet?)). Kan ikke finne nummer/dimensjon på o-ringen (tetningsringen). Kan noen hjelpe meg, eller vise til et firma som har dette ?
Med helsing frå Ronald

Re: volvo 320 buster, lyftarm axel läcker

InläggPostat: 11:08:04, 07-11-2016
av goslin
Hej!
Jag har som sagt försökt hitta tätning utan att demontera axeln först men de firmor jag varit i kontakt med vill förstås ha exakt mått vilket är svårt at hitta i någon reservdelslista idag (utgången tätning). Om du kan komma åt O-ringsspåret och mäta så kan tex Momentum i Sverige tillverka en tätning. Momentum i Luleå tex har tel 070-261 26 80 till Jörgen.
MVH
/Gösta

Re: volvo 320 buster, lyftarm axel läcker

InläggPostat: 23:56:41, 07-11-2016
av badhabits
Hej Gösta! kommer tyvärr inte ihåg exakt vad axeldiameter var, i o-ringspår.men o- ringen behöver inte vara exakt som o-ringspåret på axel, har ingen större betydelse om lite mindre än diameter på o-ringspåret i axeln,men det väsentligaste är tjockleken på o-ringen,du bör ha minst 3.0 mm tjocklek på oringen. i mitt fall som har en 62a buster, så var o-rings spåret vill jag minnas på vänstra sidan axel o-ringsspår 58 mm och axelhus 60 mm är inte säker har glömt, men har för mej det var så :smile: och använde en o-ring 52x3 nbr den ska rullas på försiktigt å sedan smita åt i spåret, dessa dimensioner använde jag , höger sida smala änden = 42,2x3,0 O-ring NBR 2 st samt vänster sida tjocka änden = 52x3,0 O-ring NBR.
packbox lock bak OIE BM-6611559 Tätningsring..men vet ju inte vilken dimension du har på axeln; om du har packbox som tätning i axelhus? men det bästa är ju om du kan mäta dimension i axel husets båda ändar samt axel diameter å sedan mäta vad som skiljer mellan o-ringspår å dimension i båda axel hus ändar,1,0 mm större bör o-ring vara när sitter sitter på axeln än vad diameter är på axelhus.(exempel) som i mitt fall,innerdiameter axelhus 60mm o-ringspår axel 58mm på med 3mm o-ring då blir ytterdiameter på axel med o-ring 61mm dvs när man mäter med o-ring på axel.. vart fall här köpte jag mina o-ringar när jag pilla med detta.. https://www.kullagret.com/category/nbr-2 här finner du vad du ska ha

Produktnamn
42,2x3,0 O-ring NBR Artikelnr OR.4223.NBR
52x3,0 O-ring NBR Artikelnr OR523.NBR

lycka till med din buster du med..
PS. kan säga min håller fortfarande tätt,

Re: volvo 320 buster, lyftarm axel läcker

InläggPostat: 10:57:23, 08-11-2016
av goslin
Hej!
Tack så jättemycket för ett utförligt svar! Det borde ju kunna hjälpa Ronald också som just nu håller på att fixa läckaget :thummar: Vi har ganska kallt här i Pajala just nu så jag får nog avvakta våren innan jag gör nya försök. Har precis haft trasig motorvärmare så det har varit glykolsöl istället för oljedito. Lycka till med en fortsatt tät traktor!
//Gösta

Re: volvo 320 buster, lyftarm axel läcker

InläggPostat: 18:49:59, 08-11-2016
av badhabits
goslin skrev:Hej!
Tack så jättemycket för ett utförligt svar! Det borde ju kunna hjälpa Ronald också som just nu håller på att fixa läckaget :thummar: Vi har ganska kallt här i Pajala just nu så jag får nog avvakta våren innan jag gör nya försök. Har precis haft trasig motorvärmare så det har varit glykolsöl istället för oljedito. Lycka till med en fortsatt tät traktor!
//Gösta

glykolsöl :razz: ja det behövs när man bor så här norröver, jag bor inte i Göteborg längre jag bor i Sollefteå , så förstår att det blir jävligt att att meka med såna saker om man inte kan stå varmgarage, men ta fyll på rejält med glykolsöl så gör du jobbet utan besvär i -20 :bira: ok du kan PM mej om det är så att du vill ha hjälp den dan då du ska göra jobbet så guidar jag dej om du vill
//Micke

Re: volvo 320 buster, lyftarm axel läcker

InläggPostat: 20:11:29, 08-11-2016
av goslin
Jo varmgaraget är väl sådär en nio månader bort :snow: men det kommer tids nog varmare väder. Just nu har traktorn väldigt litet läckage från lyftaxeln och det kan säkert ha med kylan att göra. :uupps:

Jag har sparat dina uppgifter om O-ring på höger sida men som sagt vänster är tydligen om byggd till packbox. Än en gång tack för tips och bilder!
//Gösta

Re: volvo 320 buster, lyftarm axel läcker

InläggPostat: 23:38:30, 08-11-2016
av badhabits
goslin skrev:Jo varmgaraget är väl sådär en nio månader bort :snow: men det kommer tids nog varmare väder. Just nu har traktorn väldigt litet läckage från lyftaxeln och det kan säkert ha med kylan att göra. :uupps:
Jag har sparat dina uppgifter om O-ring på höger sida men som sagt vänster är tydligen om byggd till packbox. Än en gång tack för tips och bilder!
//Gösta

ja då har du förmodligen en nyare modell, det blir det enklare om du skippar min lösning, å bara tar av lyftarmar och tar bort packboxar,en snubbe löste det på detta sätt kapa av toppen på en energidrycksburk och trä på burken på axeln, för över packbox och O-ring, knacka på plats, lägg O-ringen i spåret, se här hur dom löste det lånar bild från fordson forumet se längst ner, så du ser va jag menar. [Traktorer] Volvo Buster BM 320: läckage vid vänster lyftarm det är enklaste tror jag, men skulle det läcka ändå ? då e det nog min lösning med hängslen å livrem som kan hjälpa, men då måste axel ur å svarva ett nytt o-ringspår + nya packboxar :huh: ok , du fixar allt detta lycka till.

http://i432.photobucket.com/albums/qq43 ... G_1902.jpg

Re: volvo 320 buster, lyftarm axel läcker

InläggPostat: 23:09:49, 15-07-2017
av badhabits
Ok avslutar detta med att allt är tätt fortfarande många med uppdrag med snöröjning + med några hårda dagar med harven som är uppburen mm,+ massa annat som lyfte fått jobba mycket, inget läckage.Så det funkade bra för mej, :grin:
balar lite med min sedelpress :grin: https://www.youtube.com/watch?v=HV-PtmJpaD4&t=5s