Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningar

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Tjutande hydraulrör, byta hydraulolja hur?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

kultingen (trådstartaren)

#1 » 14:39:06, 31-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en BM 600 från 1968. Den tjuter en del, framförallt när varven ökar över tomgång. Först trodde jag det var generator, vattenpump eller något ännu jobbigare som skurit. Men jag lyssnade och hörde att tjutandet kom från hydraulröret som går på vänster sida av traktorn, från motorn bak till själva hydraulbygget.
Läste att det kan bero på för tjock olja? Har inte en susning av vad som är i nu och tänkte byta till 32-olja.
Men blev osäker på tillvägagångssätt, det här med hydraul är nytt för mig. Bifogar en bild, är den övre påfyllning? Såg två avtappningspluggar under, typ samma höjdnivå men en närmare sitsen.
Något jag ska tänkte på? Gissar att cylindrarna ska vara indragna.
Ja det är lite kladdigt med olja på bilden, såg att några skruvar var lösa och det har nog kunnat läcka ut lite olja därifrån.
Bild
kultingen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:34, 16-01-2011
Maskintyp: Ej angivet



LeifAndersson

#2 » 17:18:23, 31-10-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här har du allt du behöver veta för oljebyte.

BM Volvo T600 Instruktionsbok
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

kultingen (trådstartaren)

#3 » 13:23:00, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar, såg det först inte när jag tittade i den.
Nu drog jag pluggarna och äckelmörk olja välde ut, så kanske var på tiden. Dock så var det som sagt två pluggar nästan bredvid varandra. Den inre pluggen kom det inte mycket olja ur, jag lossade den först. Kanske några deciliter, den såg ganska så ren ut. Sen kom mängden från den plugg som är den vänstra pilen på bilden jag lade till.
Blev lite fundersam nu om den inre pluggen var till någon annan oljerymd? Så jag inte sen startar upp det och någon låda skär sig...
I instruktionsboken står alla oljemängder listade, det enda jag inte vet vad det är remskiveväxeln som tydligen ska ha 1,5 liter. Vad är då en remskiveväxel kan man undra?
kultingen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:34, 16-01-2011
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#4 » 13:32:41, 01-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

En remskiveväxel är en vinkelväxel med remskiva man monterar på kraftuttaget. Underligt om den finns med till T600, var ett tillbehör som somnade in långt före 600 tillverkades! :klia: Ett tillbehör från flydda tider!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

norrland874

#5 » 07:39:31, 15-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla anslutning uppe vid pumpen. Där brukar det sitta två olika ringar, som med tiden blir dåliga. Och som följd säger pumpen in luft i hydraulsystemet. Det bildas ett ylande ljud av det.

Så var det på min BM 470 Bison 62 årsmodell med Terra trol hydraul

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
norrland874
 


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se