Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Dubbelverkande uttag IH 275

10 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Eucharn (trådstartaren)

#1 » 22:34:42, 13-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu jäflar ska hydraulsvängen igång på LIma-kranen. Har ett ventilblock, en hydraulcylinder och en traktor som kranen sitter monterad på. Det är resten som jag behöver hjälp med. Vi börjar här:


Bild
Hydraulsystemet i all sin glans. Saknar för tillfället 'yttre' hydraulik på 'Lillan', men hade tidigare en frontlastare (ryck å slit) monterad, och minns jag inte alldeles fel så tog den tryck från 'External jack tapping". Det funkade så att man skruvade in "Isolating Vale"/"Spärrventil" och sedan sköte man lastaren med spaken för trepunktslyften. Lösningen är alldeles förträffligt o-bra till svängcylindern i alla fall.

Har även en sådan häringa mojängagrej:

Bild

Principen är väl att olja kommer in på trycksidan och beroende på i vilket läge ventilen befinner sig så går den rakt ut i returen, eller ut till hydraulcylindern. Känns lite som en tattarlösning om man måste hålla flödet med reglaget till 3P-lyften för att kunna jucka fram och tillbaka med svängcylindern.

En 'Fri retur' hade jag tänkt ordna på enklaste sätt, med en passande nippel in i påfyllningen, men var ska jag ta ut trycket till den? Är det månne enklast att jacka in sig på tryckröret från hydraulpumpen med en T-koppling, men då kommer väl problemet att vätska under tryck gärna tar lättaste vägen, så då är det väl tji fan att kunna höja och sänka trepunkten? Total novis vad gäller hydrauliska system, använda dem är jag väl karl nog men att bygga på dem är nog inte riktigt något som jag känner mig bekväm med.

Åker iväg en hel vecka till Sveriges framsarsle (Götlaborg) så kan inte uppdatera med bilder förrän efter nästa helg, men tips om hur jag ska gå tillväga mottages väldigt, väldigt tacksamt.

Åver änd aout!
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452



Eje Forsmark

#2 » 20:28:55, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut enklaste sättet att få ett ventilpaket att fungera som du vill på en gammal traktor är att helt enkelt att kapa tryckledningen från hydraul pumpen och sätta det nya paketet i serie där. Då fungerar all tidigare hydraulik som tidigare och ditt nya ventilpaket prioriteras som det som fungera först.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Eje Forsmark
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:54:31, 06-12-2009
Ort: Norrbotten
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 218 TD
Volvo T22
BM 230 viktor
PV544
DL 650
Fiat 60-90
Albin 25
Volvo N10
Volvo f85
Åkerman H3mb

bonnen513

#3 » 20:35:40, 14-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

fast gör det rätt med överströmmare o separat retur

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Eucharn (trådstartaren)

#4 » 11:28:39, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen!

Men kan ni förklara det på ett sätt så att en fullblodsidiot förstår?? :)


Skickat från min E6653 via Tapatalk
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

bonnen513

#5 » 12:31:36, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

kapa tryckledningen från pumpen
skaffa ett hydraulpaket för rundpumpning med serienippel(delar på oljan som används av denna ventil och olja som inte används)
koppla tryckledningen från pumpen till inkommande på ventilen och serienipeln till andra delen på det kapade röret.
koppla sedan returen från paketet till fri retur
ex på ventil http://www.oie.se/Produkt/monoblockvent ... 1001579314
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

gixxer

#6 » 20:28:35, 15-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Använd ventilen du har. Ingång uppe på bilden retur nere. Övriga portar till svängcylindern. Koppla ingången på anslutningen du hade till lastaren. Trepunktslyftens spak på fullt skaft sen är det bara att styra kranen på ditt " externa" paket med en lämplig spak i det gängade hålet till höger.
gixxer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:37, 20-08-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Traktor
Maskin: ih434 jd3130

Eucharn (trådstartaren)

#7 » 22:21:39, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gixxer skrev:Använd ventilen du har. Ingång uppe på bilden retur nere. Övriga portar till svängcylindern. Koppla ingången på anslutningen du hade till lastaren. Trepunktslyftens spak på fullt skaft sen är det bara att styra kranen på ditt " externa" paket med en lämplig spak i det gängade hålet till höger.


Måste ställa ner vajerkranen på stödbenen när timret blir lite grovt, så det är ingen lösning. Går tt 'stänga av' trepunktslyften med 'isolating valve', men det är lite bökigt och jag vill helst undvika den lösningen.

bonnen513 skrev:kapa tryckledningen från pumpen
skaffa ett hydraulpaket för rundpumpning med serienippel(delar på oljan som används av denna ventil och olja som inte används)
koppla tryckledningen från pumpen till inkommande på ventilen och serienipeln till andra delen på det kapade röret.
koppla sedan returen från paketet till fri retur
ex på ventil http://www.oie.se/Produkt/monoblockvent ... 1001579314


Vill allra helst ha två snabbkopplingar bak på traktorn - en för tryck och en för retur. Hydraulpaketet ska monteras på kranen, och borde det inte gå att bygga om mitt befintliga paket? Har lite bättre bilder på det:

Bild
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452

bonnen513

#8 » 22:37:03, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var så jag tänkte med det länkade reglaget som ska sitta i traktorn o ditt reglage på kranen.
du spärrar reglaget i traktorn och går ut o vinschar o svänger kranen sen när du ska flytta släpper du spärren o hissar trepunkten
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

gixxer

#9 » 22:40:09, 22-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapa tryckledningen där den går in i hydraulen på traktorn sätt dit en trevägskran en utgång till ordinarie hydraulik den andra till en överströmningsventil(viktigt)och sen till snabbkoppling bak. Retur till påfyllning. Alternativet är följande ersätt nipplen på returen på ditt paket med en serienippel. Kapa röret som tidigare beskrivet och koppla ditt paket imellan. Dra ut 2 snabbkopplingar bak. Ta bort pluggen på ovansidan av paketet och koppla till på- fyllningen. Dra ut ett vajerreglage till kranen. Fördelen är att du helt plötsligt kan tippa kärror eller köra vedklyv med traktorn.
gixxer
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:21:37, 20-08-2008
Ort: Öland
Maskintyp: Traktor
Maskin: ih434 jd3130

Eucharn (trådstartaren)

#10 » 12:53:52, 23-11-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

gixxer skrev:Kapa tryckledningen där den går in i hydraulen på traktorn sätt dit en trevägskran en utgång till ordinarie hydraulik den andra till en överströmningsventil(viktigt)och sen till snabbkoppling bak. Retur till påfyllning. Alternativet är följande ersätt nipplen på returen på ditt paket med en serienippel. Kapa röret som tidigare beskrivet och koppla ditt paket imellan. Dra ut 2 snabbkopplingar bak. Ta bort pluggen på ovansidan av paketet och koppla till på- fyllningen. Dra ut ett vajerreglage till kranen. Fördelen är att du helt plötsligt kan tippa kärror eller köra vedklyv med traktorn.

Fy fan vilka klippor ni är! Nu ska det handlas slang, rör och hydraulpaket. Först måste jag bara hitta närmaste slangpressare då Valmeten blev något inkontinent i styrinrättningen.

Vad gjorde stackare som mig själv innan maskinisten fanns? Grät sig till sömns? Betalade dyra pengar till konsulter? Köpte nytt så fort något gick sönder?

Är grymt tacksam för alla svar.

Skickat från min E6653 via Tapatalk
Redan som barn var jag en liten gosse
Användarvisningsbild
Eucharn
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:59:16, 18-02-2014
Ort: Arjeplog
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: International B-275
Valmet 502
Lynx Forest Fox
Husqvarna 242, Shindaiwa 452


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se