Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

135 inlägg • Sida 3 av 9
Hydraulik i traktorer

Gustavors (trådstartaren)

#31 » 15:32:29, 14-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontroll och mätning av "lager" för tornet ger vid handen att det saknas ca 90 st kullager-kulor med en diameter av 14 mm.

Som alltid så svarade Swed-ex direkt och levererar!

500 kr kan det ju vara värt att få ordning på slungan? (pris för 100 nya lagerkulor)

Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320



Gustavors (trådstartaren)

#32 » 16:19:46, 16-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pris ske gudarna.

Elfelet på lyset är hittat, det var glapp-kontakt i ett av kontaktstyckena mellan hytt och traktor.

Vi mätte även upp thermostarten, ström får den. men den gör inget. Blir att beställa en ny med andra ord.

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Gustavors (trådstartaren)

#33 » 22:28:00, 17-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite bider på det dumma el-felet.

Sitter framför hytten, bakom lastaren liksom.

Bild

Bild

Men nu funkar lyset igen "Hurra Hurra"

Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Gustavors (trådstartaren)

#34 » 10:22:01, 20-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Se där ja. nu kom ett fint paket med kulor från edsele.

Skall se om jag kan fota "lagret" ikväll och visa hur det ser ut med dess "Påfyllningshål"

Skall bara borra ur den gamla låsskruven och gänga i en ny innan jag monterar ihop det heöa (Byta en smörjnipel med kanske)


MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Fredrik_

#35 » 10:45:10, 20-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
Nu är det bara vänta på våren, så ungarna kan leta 'dankar' till försommarens kulspel!! :mrgreen:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Gustavors (trådstartaren)

#36 » 10:55:38, 25-03-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är eländet ihopa igen.

Allt rentvättet, smörjt.
Nya smörjnipplar monterade och hela lagret smörjt och snurrat en massa varv för att fördela det nya fina fettet.

Smorde och kontrollerade länkarna, kort sagt fixade allt.
Så nu lär det inte komma mer snö i vinter!

MVH
Håkan


(PSS, gissa hur många kulor man kan tappa på golvet när man skall montera ihop lagret i köket? Huvva")
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Gustavors (trådstartaren)

#37 » 20:28:54, 18-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gustavors skrev:Nu är eländet ihopa igen. Allt rentvättet, smörjt.
Nya smörjnipplar monterade och hela lagret smörjt och snurrat en massa varv för att fördela det nya fina fettet.
Smorde och kontrollerade länkarna, kort sagt fixade allt. Så nu lär det inte komma mer snö i vinter!
MVH Håkan
(PSS, gissa hur många kulor man kan tappa på golvet när man skall montera ihop lagret i köket? Huvva")


OCh alla kan ju gissa hur mycket snö det kom efter att jag lagade snöslungan? Nada, noll Zippo! :aaargh:

Nog om detta.
Har ägnat ett tag till att leta upp hydrauloljeläckan under traktorn och nu är den lokaliserad! Det läcker i ett "ventilpaket" på översidan av bakaxelklumpen, där returoljan och reglagen för både sänkhastighet och reaktionskontrollen går in.

Jag gissar att det är en dålig o-ring i ingången för sänkhastighets-spaken. Men för att bytá den måste man nog lyfta ur hela paketet. (sitter med 4-5 skruvar mot själva transmissionen)

Frågan som sig bör är vad som gömmer sig bakom locket?
1, ett tomt hål ner i transmissionen?
2, En massa mekanik och fjädrar?

PSs, om ni tror att den sitter lätt åtkomligt "Not by a longshot!"

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Gustavors (trådstartaren)

#38 » 19:14:29, 06-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och mitt i höskörden så började instrumenten och belysningen spela "Allan"
Visade sig att kopplingspedalens sensor-tapp hade skavt av 2 av 3 jordanslutningar! Blev spännande fenomen när man frikopplade och instrumenten började gå som ett flipperspel?

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

mathiast

#39 » 21:07:33, 06-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är lyftventilen du hittat,den har bara ett rör med en o-ring som ansluter den till lyftcylinern och en ventilspole som mekaniken påverkar och den kan inte ramla bort.
Lossa alla yttre rör och bult så ska den lossna om man knackar på den,jag tror en av bulten kan vara lätt att missa
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Gustavors (trådstartaren)

#40 » 22:13:26, 06-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:Det är lyftventilen du hittat,den har bara ett rör med en o-ring som ansluter den till lyftcylinern och en ventilspole som mekaniken påverkar och den kan inte ramla bort.
Lossa alla yttre rör och bult så ska den lossna om man knackar på den,jag tror en av bulten kan vara lätt att missa


Tack för tipset.
Har funderat på om man skall tippa upp hytten? eller om man skall plocka ur stolen med underrede. Och göra en lucka i golvet så att man kommer åt den uppifrån`
Misstänker att det är o-ringen till sänkhastighets-justeringen som "gått vidare"

Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Gustavors (trådstartaren)

#41 » 18:09:34, 21-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nåväl. Liten uppdatering så här en höskörd senare.
NU har bränslesystemet fått akut "rakitis" och han vill liksom inte alls.
Symptomen är lite seg uppstart, samt att den stannar av bränslebrist efter en stund. Väntar man någon minut och samtidigt pumpar några slag på handpumpen startar den och går en kort stund.

Eftersom jag bara tankat den med 10-20 liter och det varit omväxlande temp så gissade jag på is i dieseln.
Idag var det nollgradigt ute. samt att jag fyllt tanken full, och tillfört Diesel K.

Resultat = ingen skillnad :ohnej:

Då byter man raskt bränslefilter, och dubbelkollar att bränslekranen står rätt.
Påföljden är dock att det är fortfarande är svårt att lufta den? :idee:

Dock så är det konstiga att det är i ledningen till matarpumpen som jag ser mest luftbubblor. Men hur de kommer dit vet jag inte. Kan man kanske gissa att det är ett litet hål på sugledningen?

Näste steg får bli att lossa sugledningen på matarpumpen och blåsa med tryckluft bakvägen för att se om den är tät?
Samt att föröka förstå hur bränslekranen skall stå. Det är ingen logik i dess funktion kan jag säga?

Sedan blir det väl att undersöka samtliga bränsleslangar under traktorn. Och att demontera och kontrollera matarpumpen

Jädra traktor, största glädjeämnet idag är att det är 0 grader ute just nu. = man fryser inte "Gluteus Maximus" av sig!

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

mathiast

#42 » 19:30:57, 21-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolla banjobulten på matarpumpens inlopp och slangen mellan den och tanken,sitter även en sil i matarpumpen men mestadels sätter sig skiten i inloppsbanjon
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

Gustavors (trådstartaren)

#43 » 20:15:38, 21-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

mathiast skrev:kolla banjobulten på matarpumpens inlopp och slangen mellan den och tanken,sitter även en sil i matarpumpen men mestadels sätter sig skiten i inloppsbanjon


Man tacka för tipset! :shake_hands:
MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Gustavors (trådstartaren)

#44 » 14:15:15, 23-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aldrig har segerns sötma smakat så gott och riktigt! (Kaffe med skorpor) :eat:

Jag kollade filtret i matarpumpen (eloge till Fiat som gjort ett bra filter som dessutom är lättåtkomligt!) Men det va så rent och fint så.
Jag kollade banjoskruven på sugsidan av matarpumpen = inget skräp.
Därefter prövade vi bränslekranens lägen, = inget flöde hur den än står = :idee:

Men eftersom jag flyttat traktorn till verkstan så slarvade jag ut tryckluft och gav den en rejäl blåsning bakvägen .
Första försöket = Ingenting. Andra försöket med kranen vriden tvärs ledningen gav ett "Blompfh" i tanken och fria flöden av luft dit.

När jag slutade blåsa, så drabbades jag av en störtflod av diesel ur ledningen :hurra:
Stänga kranen, skruva tillbaka banjonipeln och samtidigt dra den bättre. Sedan pumpa och lufta vilket gick som en dans! (Piece of kaka)
Sedan har jag och den yngste sonen okynnes-röjt snö i 45 minuter i ren glädjeyra! :rock_on:

Tack för era gode råd.
MVH
Håkan

1 person gillar det här inlägget.
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

Gustavors (trådstartaren)

#45 » 18:51:19, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ny dag, nya sorger. Eller något sådant där!
Funderar på att låna ut fiat:en till TS-mek en dag eller två :aaargh:

Oljeläckan under hyten har kommit åter efter vintern, men nu läcker även trumpeten på höger sida en skvätt då och då.
Misstänker att man behöver lätta upp hytten en smula för att komma åt läckan på sänkblocket under hytten. Och man måste ju avlasta hytten för att plocka av trumpeten.
Sedan så borde man ju byta hydraulfiler och olja när man ändå är i farten liksom?

Plus att jag funderar på att be dem sätta på en 3:e funktion på lastaren samtidgt. Funderar som en tok.

MVH
Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se