Sida 1 av 9

FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 13:45:24, 10-01-2012
av Gustavors
Premiärtråd i detta forum.

Har en FIAT 55-90 som strular lite (alt. så är dess ägare stendum)

I nuläget är systemet enkelverkande, och jag vill ställa om det till dubbelverkande (helt enkelt)

Enligt instruktionsboken så skall man kunna ställa om mellan enkel och dubbelverkande på en skruv på det bakre blocket.

Har känt på den "stora" spårskruven som sitter bredvid spakinfästningen på blocket med en känns väldigt stumm.


Tipps? (Har sökt med ej hittat något inne här om just hydraul på Fiat)

Håkan

Sv: FIAT 55-90 och dess hydarulsystem

InläggPostat: 22:37:57, 10-01-2012
av Koopman
"Skruven" är en bultskalle 11 hylsa passar. Du måste använda en lång förlängning. Ställ dig bakom traktorn och kika in på höger sida där hydrualrören går. På en av ventilerna ser du bultskallen. Skruva in den så blir hydrualiken dubbelverkande.

Re: FIAT 55-90 och dess hydarulsystem

InläggPostat: 15:37:27, 11-01-2012
av Gustavors
Man tackar för svaret!

Skall undersöka detta så snart jag skall ut och köra med den!

MVH

Håkan

2012-01-11/21.40

Skruven hittad, skruven i botten och sim-sala-bim

Dubbelverkande hydraul!

Stort tack för tipset!

Håkan

Re: FIAT 55-90 och dess hydarulsystem

InläggPostat: 16:29:00, 20-02-2012
av Gustavors
Vi fortsätter väl på denna exellenta tråd om min Fiat 55-90.

Fungerande dubbelverkande uttag var bra, men i samband med undsättande av fastkörda grannar så sa det "Ka-klonk" i slungan och hela innanmätet "Ramla ur"

Troligen så bottnade kraftöverföringsaxeln och då tryckte den sönder lagerbocken!

Bild

Nåja, nya lager från Swed-ex (tack och bock och billigt) och en stunds skruvande så var den kry igen. Jag passade på att korta axeln lite med för att inte göra samma fel igen.

Märkligt vad lätt ett lager går på plats om man gjort allt rent och kylt axeln till minus 20, och samtidigt värmt lagret till 60-70 grader.

Men så fort lagret svalnade så satt det beng-fast.

Slungan är en Dalen 278B för övrigt.

Håkan

Re: FIAT 55-90 och dess hydarulsystem

InläggPostat: 18:32:40, 20-02-2012
av Gustavors
Lastaren är ju en VETO FX-11, och den skall få lite underhål nu tänkte jag.

Först och främst så skall jag byta tappen mellan lastaren och skopramen, på vä sida sitter en tap av fel storlek.

Söker nu efter en återförsäljare av delar, men tänkte först hitta en reservdelslista på lastaren.

Var gör de VETO-lastarna?

Tack på förhand

HÅkan

Sv: FIAT 55-90 och dess hydarulsystem

InläggPostat: 19:35:25, 20-02-2012
av Osaka
Veto sitter det väl på Deutz och Lamborghini, säljs i Sverige av Rosenqvist maskin i Jönköping med agenter runt om i landet.

Re: FIAT 55-90 och dess hydarulsystem

InläggPostat: 20:21:51, 20-02-2012
av Gustavors
Jodå det vet jag. men vem gör dem?

hittade både Rosenqvist maskin och den lokale firman. men vill veta mer om den bara.

Håkan

InläggPostat: 23:44:42, 20-02-2012
av Olall
Veto ingår i Ålö

Veto förvärvades 1999 från Nordsten
A/S. Veto-lastaren bygger
idag på samma grundkonstruktion
som Trima.

http://www.atl.nu/teknik/tillverkare-av ... e-utvidgar

Din veto är förmodligen Dansk dvs. före ålö köpte Veto

Re: FIAT 55-90 och dess hydarulsystem

InläggPostat: 15:07:17, 02-04-2012
av Gustavors
Liten uppdatering!

Rosenqvist maskin svarade omedelbart bums och var otroligt hjälpsamma! "Heder" så ny bult och bussning är beställd

Dock har en läcka av olja under hytten börjat irritera mig max. Naturligtvis (Vad annars) sitter den så till att man inte ser ett smack av var det är. man ser bara att det rinner ner för trumpetens insida mot växelhuset.

Funderar allvarligt på hur svårt det är att lyfta av hytten! Hatar oljeläcjkor, bara hatar det!)

Håkan

PSs, jag antar att jag måste svarva en hylsa för bussningen och borra ur i det ovala hålet i lastaren, Kan tänka!

Re: FIAT 55-90 och dess hydarulsystem

InläggPostat: 18:18:53, 02-04-2012
av Gustavors
Gissa vad som låg på köksbordet när man kom hemidag då!

Snabba de där på Rosenqvists!

Håkan

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 14:03:39, 03-04-2012
av Gustavors
Trevligt med nya delar.
Bild
Håkan

Re: FIAT 55-90 och dess hydarulsystem

InläggPostat: 12:55:27, 05-04-2012
av Gustavors
Kallt konstaterande! Jag vill ha/behöver en svarv!


Hm, om man skulle "tvinga" grannen att iordningställa sin stora Storebro genom att montera upp den åt honom?


Håkan

Bövlar och blod

InläggPostat: 22:49:23, 07-04-2012
av Gustavors
Man smiter ut efter ved och tar med bult och bussning för att se hur det ser ut.

Vid isärtagningen hittar jag den gamla bussningen på plats (dock sliten på ena sidan av den felaktiga ersättningsbulten.

Bild

Med lite våld, hammare och dorn och en tumme som fick en smäll så åkte den gamla bussningen ut med ett huj!

Med kontrollerat våld smektes den nya bussningen på plats, och allt monterades ihop med en ny låssprint.

Nästan fusk med nya delar!

Håkan

Re: FIAT 55-90 och dess hydarulsystem

InläggPostat: 10:14:53, 18-04-2012
av Gustavors
Häromdagen hade jag lite extra tur!

I höstas fick jag plocka ur värmepaketet och tappade då en av gummibussningarna som håller upp hela paketet.

Denna hittade jag inte någonstans, men i söndags så låg den på marken framför vedboden, Antingen tappade jag den där, och den har legat nedsnöad hela vintern.

Eller så skyller jag på gårdens oknytt!


Oknytt är mitt förstahandsval!

Håkan

Re: FIAT 55-90 och dess hydarulsystem

InläggPostat: 12:46:01, 23-04-2012
av Gustavors
En tanke och en fråga!

1, jag såg att min lastare är förberedd för uttag för tredjefunktion.

2, Jag funderade på om detta inte var bra att ha om man vill köra tex en grip fram.

3, Vad säger massan? Skall man montera detta?

Håkan