Sida 6 av 9

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 23:05:07, 06-07-2016
av Gustavors
Hå och hej, och en skopa med grus.
In till Slandrom och hämta en låda med delar. (Tack Stefan för bra service)
Sedan fort in till X-maskiner i Östersund och handla lite reservdelar till rotorslåttern.
Bild
Väl hemma så började jag kontrollera och montera lager och tätningskasseten. men det tog stop när jag blev osäker på åt vilket håll den kupade metalbrickan/tätningen skall vara.
Skall den vara vänd med flänsen mot knuten? eller in mot packboxen? Någon som vet? (Den blanka uppe till höger, ovan axeln)

Nästa fundering blev när jag såg att knutkorsen på denna har smörjkoppar, de går "Nästan" att smörja nu när axeln ej är monterad.
Men när den sitter på plats så blir det ju omöjligt att göra detta. (Funderar) :klia:

MVH
Håkan

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 23:10:33, 06-07-2016
av bonnen513
man brukar ju få svänga ut till endera ändläget vid smörjning

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 23:18:05, 06-07-2016
av Gustavors
bonnen513 skrev:man brukar ju få svänga ut till endera ändläget vid smörjning


Då får vi hoppas på det. men jag erkänner mig tveksam att man kommer åt ändå?

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 23:25:26, 06-07-2016
av bonnen513
sitter smörjkopparna felvinklade eller fel typ?

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 23:32:11, 06-07-2016
av Gustavors
bonnen513 skrev:sitter smörjkopparna felvinklade eller fel typ?


När man vinklar ut max så är mittenstycket det enda man ser mellan axeln och ledhuset.
Nåja. vi får prova och se helt enkelt.

MVH

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 22:48:14, 10-07-2016
av Gustavors
Prisa gudarna, nu är den ihop igen.

Har under tiden jag jobbat med framaxeln även tagit tag i saker som tex.
1.Göra rent styrservobehållaren.
2, Borra ur och montera bussningar i ledhuset, då det var uppslitet i godset.
3. Byta hydrauloljefileter.
4. Slipa rost och grundmåla.
5. Byta fläktrem, men fick plocka loss generator med konsol då denna kärvat samma och gick ej att justera längre.
Att montera ihop den nya lagerkasseten för drivaxeln gick bra. men att få den på drivaxeln var värre. Trots kyld axel (-20) och lagret värmt så ville din inte bara glida på, utan fick hjälpas på plats
Montera ledhuset gick strålande bra, och även resten av framaxeln gick bra.
Det enda som tog tid var att justera in framhjulsinställningen.


Bild
Nya bussningar i ledhuset. (Original direkt i godset)
Bild
Ny axel med lager och tätnings-kassetten på plats
Bild
Inte så vackert. men jag fick nöja mig här kände jag.

MVH
Håkan

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 19:00:06, 01-09-2016
av Gustavors
Uppdatering.
Allt höll fint och det blev glappfritt. Men ledhuset sprack när jag lastade rundbalar (Tror jag)
För att inte förstöra något, så beställde jag ett nytt ledhus idag. Inte billigt, men billigare än att förstöra drivaxeln och knut vid ett eventuellt haveri.

MVH

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 14:15:24, 03-09-2016
av Gustavors
Dagens jobb i regnet blev att montera den nya sidorutan.
En liten miss med listen, men i övrigt gick det bra!
Skönt med en "Tät" traktor inför vintern.
MVH

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 15:41:31, 11-10-2016
av Ulf
Du bara roar dig!

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 18:16:20, 04-12-2016
av Gustavors
Och vi fortsätter att roa oss.
Det tog nog bara 30 minuter av funderande och skruvande att lista ut hur stolen och dess underrede var monterat i traktorn.
Man får hoppas att en Grammer-stol är värd sin vikt i guld? för den var tung som om den vore av bly den rackarn.

Tanken är dels att renovera sits och ryggstödets klädsel. Samt att städa ut och repa resten av inredningen runt stolen då den är lite sliten.
Någon som vet bra ställen för ny klädsel till hytten?

Jag skall även kapa upp en inspektionslucka i golvet så att jag kan laga oljeläckan under hytten.

MVH

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 18:58:34, 29-01-2017
av Gustavors
Iväg med en snabb fråga om nya dynor till stolen, och Svenskhytt-comfort svarade verkligen snabbt.
Tyvärr finns bara sittdynan att beställa nu (Och den var dyr)
De erbjöd som alternativ en ny stol till underredet, modellen heter S721 Compacto W, Maximo Basic.
Den är snygg, rätt dyr men ok. Vi funderar.
Bild

Just nu försöker vi ta loss bränsletanken för att föröka hitta den oljeläcka som stör mig.
Trångt och lite trassligt är ledorden just nu.

MVH

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 20:03:02, 29-01-2017
av bert
Gick det och smörja knuten med vridet hjul?

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 20:12:47, 29-01-2017
av Gustavors
bert skrev:Gick det och smörja knuten med vridet hjul?


Har inte lyckats få till det. Men skall ta itu med den frågan nu när jag skall byta ledhuset.

MVh

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 20:18:22, 29-01-2017
av bert
Vet när farsan hade Valmet 705 så hade vi ett rör böjt som ett J typ som man satte på nippeln och sen fettsprutan i andra änden så var det inga problem att smörja dom
Såg även att du klurade på en 3dje funktion.Då kan du ju enkelt få redskapslås med

Re: FIAT 55-90 och dess hydraulsystem

InläggPostat: 20:21:28, 29-01-2017
av Gustavors
bert skrev:Vet när farsan hade Valmet 705 så hade vi ett rör böjt som ett J typ som man satte på nippeln och sen fettsprutan i andra änden så var det inga problem att smörja dom
Såg även att du klurade på en 3dje funktion.Då kan du ju enkelt få redskapslås med


Har funderat som sagt, men vi får se hur det går
Just nu är det nog mer troligt att denna traktorn avyttras till förmån för en nyare och större traktor. :klia:

MVH