Sida 1 av 1

Nuffield 10/60 - oidentifierad "mojäng"

InläggPostat: 21:06:41, 26-12-2016
av fredde76
Hej,

Jag bifogar en bild på en Nuffield 10/60 där jag ringat in "mojängen" som jag inte vet vad den gör.
På min traktor finns inte det som på bilden ser ut som ett vred eller knapp utan jag har bara ett hål ner till hydrauloljan. Sänker man 3-punktslyften i botten spottar och frustar det ibland ut hydraulolja genom detta hål.

Skall man leta orginaldel eller bara svetsa igen hålet? Jag har inga problem med funktionen av 3-punktslyften eller andra funktion på hydraulen (lastare med eget ventilpaket)

Mvh
Fredde

Re: Nuffield 10/60 - oidentifierad "mojäng"

InläggPostat: 21:08:56, 26-12-2016
av fredde76
Bilden!
Bild

Re: Nuffield 10/60 - oidentifierad "mojäng"

InläggPostat: 21:36:32, 26-12-2016
av Blommas
Svetsa igen hålet låter ju som det sämsta man kan göra.

Re: Nuffield 10/60 - oidentifierad "mojäng"

InläggPostat: 21:38:36, 26-12-2016
av rospigg
Kan det vara ett "andningshål" för hydrauloljetanken?? (ren spekulation)

//Rp

Re: Nuffield 10/60 - oidentifierad "mojäng"

InläggPostat: 22:08:20, 26-12-2016
av LeifAndersson
Reglaget till lyftlåset!

Re: Nuffield 10/60 - oidentifierad "mojäng"

InläggPostat: 13:39:09, 28-12-2016
av fredde76
Hej, tack för svaret Leif. Hittade denna benämning i verkstadshandboken men jag förstår inte vad det är och vad den gör när allt är som det skall.

Hur fungerar detta reglage/lås?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Nuffield 10/60 - oidentifierad "mojäng"

InläggPostat: 13:55:26, 28-12-2016
av LeifAndersson
Du kan låsa lyften i upplyft läge mekaniskt. Var ingen lysande konstruktion i BMC utförande så den har säkert tagits bort för att den strulat!
Plugga hålet och glöm den! :thumme:

Re: Nuffield 10/60 - oidentifierad "mojäng"

InläggPostat: 14:33:59, 28-12-2016
av fredde76
Super, tack för tydligt svar!
:thummar:

God fortsättning

Re: Nuffield 10/60 - oidentifierad "mojäng"

InläggPostat: 23:01:03, 28-12-2016
av Stridis2
Vi hade också lyftarmslåsning på vår Volvo Krabat där man mekaniskt kunde låsa armarna i toppläge. Där var det användbart för vi hade lastare som manövrerades med samma spak som lyftarmarna (man kunde alltså inte manövrera lyftarmarna om man skulle använda lastaren). Men när annars har man egentlig nytta av detta?