Dock är de där lathundarna/rekommendationstabellerna mycket långt ifrån felfria.
I början av 90-talet spred sig en uppgift i ett antal såna där lathundar, att växellådorna på ett antal Citroën- och Peugeot-modeller med tvärställd motor skulle ha GL5-olja. Vilket ju dels är helt onödigt i en
växellåda där det inte finns någon hypoidväxel, och dels i just det här fallet ställde till med stora problem eftersom de växellådorna hade synkringar av en kopparlegering som angreps av dåtidens GL5-tillsatser. Biltillverkaren föreskrev ATF eller motorolja SAE 10W-30 för de där växellådorna.
Så ett gott råd är att ha läst på i fordons/maskintillverkarens egna oljerekommendationer innan man går ut och kollar vad den lokala oljenasaren vill sälja på en. Är det en gammal maskin bör man såklart tänka på att oljor och oljebenämningar har förbättrats och förändrats under årens lopp, så även om "originaltypen" av
olja kanske går att hitta i något gammalt restlager, kan det finnas modernare och mer lämpliga ersättare.