Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Tredje funktion för balgrip - hur kan jag göra här?

75 inlägg • Sida 2 av 5
Hydraulik i traktorer

mask (trådstartaren)

#16 » 18:15:54, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kommer troligen att bli en sån här: Bild

De 3 svarta hålen antar jag är till för att fästa den med bultar...

För själva hydraulslangarna - är det bara att använda nipplar i lämplig storlek och täta med en o-ring? Eller måste det vara mer avancerad tätning?
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH



Ehnebom

#17 » 18:31:36, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en 6/2?

Du ska täta med tredobrickor, metallbricka med gummitätning
Ehnebom
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:51:28, 04-11-2007
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Traktor

Inge79

#18 » 19:32:34, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mask skrev:Ska 6/2 ventilen alltså kopplas in efter några av slangarna (röd,gul,grön, blå) på bild 3. De två som går till tilten?


6/2-ventilen monteres normalt fremme på tverrbjelken på lasteren, og hurtigkoblingene for 3.funksjon enten rett på ventilen, eller fremme på redskapsfestet. Om du ser på de to øverste av bildene dine, så er det de to stålrørene (nederst/fremst) på venstre side av sjokkventil-klumpen du skal koble deg inn på. De samme to rørene går bakover lasterarmen og ender nok opp i de gule og røde slangene på bilde #3. Det er VIKTIG at du ikke kutter forbindelsen mellom (en av) tiltsylindrene og sjokkventilen; det kan ende med bøyde stempelstenger/sylindre.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

Jac

#19 » 20:25:01, 25-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ehnebom skrev:Du ska täta med tredobrickor, metallbricka med gummitätning

En del nipplar har innebyggd tätningsring, t.ex. Parker.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Aqualize

#20 » 01:40:05, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kontakta Ålö och fråga om de kvar eftermonteringskit till den lastaren, och artikelnummer. Så slipper du tänka på om det ska passa och hur det görs.
Av någon anledning kunde de inte montera 3:e funktion på min sprillans nya lastare (Versa-X X36, serien var ny då) i fabriken. Istället fick jag eftermonteringskitet med allt som behövdes. Det var enda från knapparna i originalspaken med kablar osv. Nu hade jag inte den spaken så det skippade jag. Snabbkopplingarna mot redskapet monterades på en eurofästet så det följer med när man tiltar. Monteringsinstruktioner var det också med.
Det här blev liggandes på hyllan tills jag i höstas behövde tredje funktion så jag har det rätt så fräscht i huvudet. Solenoiden skruvades på befintliga fördelningsblocket och lite slangar skulle kopplas om. Kan tänka mig att monteringen är mycket lik på lastare av din modell som har tredje funktion.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Aqualize

#21 » 01:50:56, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hittade en bild på nätet - det kanske ändå är så att hela klumpen byts ut på 920:n:
Bild


Det här är inte på mitt exemplar utan en jag hittade på maskinexpo för några år sen (John Deere-målad) - jag fotade den rätt ingående för att kunna ha som referens när jag själv senare skulle montera.
Som synes blir det snyggt paket av det.

Solenoiden och växlingen av ventilfunktion, det nya alltså som monterats på det gamla som skymtar i bakgrunden.
Bild

Delarna på gamla fördelningsblocket som man ser.
Bild

Slangarna för tredje funktion går upp från ventilen och runt i en vid rörelse till fästet där de sitter.
Bild

Bild

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

mask (trådstartaren)

#22 » 09:10:19, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Kontakta Ålö och fråga om de kvar eftermonteringskit till den lastaren, och artikelnummer. Så slipper du tänka på om det ska passa och hur det görs.
Av någon anledning kunde de inte montera 3:e funktion på min sprillans nya lastare (Versa-X X36, serien var ny då) i fabriken. Istället fick jag eftermonteringskitet med allt som behövdes. Det var enda från knapparna i originalspaken med kablar osv. Nu hade jag inte den spaken så det skippade jag. Snabbkopplingarna mot redskapet monterades på en eurofästet så det följer med när man tiltar. Monteringsinstruktioner var det också med.
Det här blev liggandes på hyllan tills jag i höstas behövde tredje funktion så jag har det rätt så fräscht i huvudet. Solenoiden skruvades på befintliga fördelningsblocket och lite slangar skulle kopplas om. Kan tänka mig att monteringen är mycket lik på lastare av din modell som har tredje funktion.


Fick Ålös pris via en verkstad och det kostade mera än balgripen. :sad:
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

mask (trådstartaren)

#23 » 09:12:12, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inge79 skrev:
mask skrev:Ska 6/2 ventilen alltså kopplas in efter några av slangarna (röd,gul,grön, blå) på bild 3. De två som går till tilten?


6/2-ventilen monteres normalt fremme på tverrbjelken på lasteren, og hurtigkoblingene for 3.funksjon enten rett på ventilen, eller fremme på redskapsfestet. Om du ser på de to øverste av bildene dine, så er det de to stålrørene (nederst/fremst) på venstre side av sjokkventil-klumpen du skal koble deg inn på. De samme to rørene går bakover lasterarmen og ender nok opp i de gule og røde slangene på bilde #3. Det er VIKTIG at du ikke kutter forbindelsen mellom (en av) tiltsylindrene og sjokkventilen; det kan ende med bøyde stempelstenger/sylindre.


Tack för tipsen. Låter bra.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

bonnen513

#24 » 09:19:44, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går ju alldeles utmärkt med den av dig föreslagna 6/2 ventilen om du behåller ckockventilerna till tilten, ålös ventil är inget magiskt mer än att det ofta numera är en 8/2 ventil med inbyggda chockventiler till tilten.
Angående chockventilerna så måste dom finnas främst för att lastartillverkarna inte lyckas perfekt med parrallellföringsgeometrin

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

BM 4 ever

#25 » 09:29:11, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mimeck skrev:Enklast kan det vara att dra två slangar från ett dubbelverkande uttag bak på traktorn.
Vi körde mycket på det viset med en MF-3060. På den sitter lastarspaken och hydraulspakarna bredvid varandra så det stämmer perfekt.

Drar man slangarna under hytten och lite smart på lastaren så syns dom knappt.

Mindre än en timmas jobb. Väldigt billigt. Inte alls dåligt!
:razz:
Slava Ukraini !
Användarvisningsbild
BM 4 ever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:37:39, 01-03-2014
Ort: Sörmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra 8350 -03
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 430 -76
BM 646 -79
BM 422 -7?
CaseIH 1056 -90
IH 585 -85
Case 1270 -74
Volvo T24
HakoTrac 4100 -96

mask (trådstartaren)

#26 » 14:08:51, 26-01-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Det går ju alldeles utmärkt med den av dig föreslagna 6/2 ventilen om du behåller ckockventilerna till tilten, ålös ventil är inget magiskt mer än att det ofta numera är en 8/2 ventil med inbyggda chockventiler till tilten.
Angående chockventilerna så måste dom finnas främst för att lastartillverkarna inte lyckas perfekt med parrallellföringsgeometrin


Jag slog till och köpte en sån idag.

Ska försöka skruva ihop allting nästa vecka, så får vi se om det är så lätt att till och med amatörer klarar av det. :D
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

mask (trådstartaren)

#27 » 12:06:48, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska snart börja koppla ihop allting, har skaffat slangar och annat behövligt.

Kommer det att börja spruta/läcka olja då jag skruvar ur chockventilen? Kan man förhindra detta på något sätt? Det finns ju en kran på ventilen med färgmarkeringarna, kanske den skall stängas helt enkelt?

Något annat man bör tänka på innan jag kör igång? Har aldrig jobbat med hydrauliken tidigare så några säkerhets- eller andra goda råd?

Jag skaffade en säkringshållare som jag tänkte koppla i också. Skall denna vara på plus eller minus måntro? Är 10 Ampere säkring lämplig måntro?
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

bert

#28 » 12:52:02, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite olja kommer det och rinna men har du avlastat trycket så sprutar det inte
Kranen som sitter vid ventilpaketet behöver du inte bry dig om för den är till lyften
Säkringen skall sitta på + och så nära strömkällan som möjligt
Ang säkringsstorlek så får du titta hur mycket ampere ventilen vill ha
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

mask (trådstartaren)

#29 » 14:09:11, 02-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

bert skrev:Lite olja kommer det och rinna men har du avlastat trycket så sprutar det inte
Kranen som sitter vid ventilpaketet behöver du inte bry dig om för den är till lyften
Säkringen skall sitta på + och så nära strömkällan som möjligt
Ang säkringsstorlek så får du titta hur mycket ampere ventilen vill ha


Tack så mycket!

Återkommer till tråden senare med resultat (eller fler frågor... )
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

mask (trådstartaren)

#30 » 13:34:38, 16-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu skruvat ihop slangar och ventiler. Har inte kopplat in elektriciteten ännu.

Det visade sig dock att snabbkopplingarna för balgripen och slangarna för tilten som går till chockventilen hade hamnat tvärtom. Så då jag försöker tilta så försöker ventilen ge tryck till snabbkopplingarna. Resonerade att de streckade slangarna C2-C3 på schemat skulle vara med knappen intryckt...

Kanske dum fråga, men kan man svänga om funktionerna på annat sätt, än att skruva upp och flytta om slangarna. Jag tänker då främst på att på något sätt kanske invertera elektriciteten? :idee:

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se