Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Tredje funktion för balgrip - hur kan jag göra här?

75 inlägg • Sida 5 av 5
Hydraulik i traktorer

mask (trådstartaren)

#61 » 11:35:27, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

mliljedl skrev:Du fick ingen sån här kontakt till ventilen https://www.hydrauliikkapumppu.fi/media ... 00x700.jpg
I så fall kan du bara klämma fast dioden tillsammans med kablarna och gömma den inne i kontakten.


Jodå! Men varför göra det lätt, då man kan göra det svårt... :ohnej:
Hade onekligen varit lite lättare att bara klämma fast den. :D Men det är ju ganska roligt att löda...

Bild
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH



thorflot

#62 » 12:54:32, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag TROR det behövs lite mere värme på den där! Dvs, jag vet!

Dioden kommer ristas loss inom kort, tyvärr har inte lödtenet fått den temperatur som behövs for att flyta ordentlig ut. Få tag på någon med rätt utrustning som kan hjälpa dig med det där. Eller bara stoppa ner dioden i skruvplinten sammans med kabeln!

Vill inte va stygg, men det kan va lönt att få hjälp med det där. Bara så det funkar ordentlig, även över tid! :thummar:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

mask (trådstartaren)

#63 » 13:01:40, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

thorflot skrev:Jag TROR det behövs lite mere värme på den där! Dvs, jag vet!

Dioden kommer ristas loss inom kort, tyvärr har inte lödtenet fått den temperatur som behövs for att flyta ordentlig ut. Få tag på någon med rätt utrustning som kan hjälpa dig med det där. Eller bara stoppa ner dioden i skruvplinten sammans med kabeln!

Vill inte va stygg, men det kan va lönt att få hjälp med det där. Bara så det funkar ordentlig, även över tid! :thummar:


Ja, blir nog bäst om jag kör ner den tillsammans med kabeln. :)

Bara att få feedback. Jag tar inte illa upp då jag ändå vet att jag är till 99% en glad amatör. :)

Jag har en extra diod, kanske jag kan använda 2 och köra ner den andra tillsammans med kabeln? Är det sämre med 2 än 1, annat än att det är tårta på tårta?
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

Aqualize

#64 » 19:47:13, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som sagt se till att ha säkring på det här. Minns inte vad jag satte men den första funkade en stund och brann upp (undrade varför det slutade fungera...) så fick gå upp en storlek.
Om det är 3 ledare in på kabeln och det bara ska till en strömbrytare så kan du ju koppla fel max en gång innan det blir rätt om du bara ändrar i en ände efter första försöket. Så det borde inte behöva mätas och sådant.
Men se gärna till att ha en kontakt någonstans på kabeln så du kan fästa den som är på lastaren permanent, så man inte behöver koppla bort den på 6/2-ventilen när man tar av lastaren.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

mask (trådstartaren)

#65 » 19:58:31, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Som sagt se till att ha säkring på det här. Minns inte vad jag satte men den första funkade en stund och brann upp (undrade varför det slutade fungera...) så fick gå upp en storlek.
Om det är 3 ledare in på kabeln och det bara ska till en strömbrytare så kan du ju koppla fel max en gång innan det blir rätt om du bara ändrar i en ände efter första försöket. Så det borde inte behöva mätas och sådant.
Men se gärna till att ha en kontakt någonstans på kabeln så du kan fästa den som är på lastaren permanent, så man inte behöver koppla bort den på 6/2-ventilen när man tar av lastaren.



Är lite osäker på vad jag ska ha för säkring. Hittar inte någon information från tillverkaren "LongLife".

Vad borde man sätta? 10 A tyckte jag att jag hört nånstans, men är väldigt osäker.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

thorflot

#66 » 07:58:41, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mera kabeln som bestämmer, längd och tjocklek i hovudsak. Har du for stor säkring på en pytte-kabel, brinner kabelen av förr säkringen. Jo längre kabel, jo mindre säkring.

Denna här har jag stulit, tror den härstammar från Ford USA, den hang på väggen da jag jobbade på Th!nk:
Kolla kolonn 2 och 4 (hhv mm2 (kabeltjocklek) och säkrings-storlek).

Bild
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

bonnen513

#67 » 09:52:45, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

ta en 10 A det blir bra till det

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

mask (trådstartaren)

#68 » 18:40:41, 22-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag satte 10A på plus, så nära strömkällan som möjligt. Tryckte ner en till diod tillsammans med strömkabeln.

Tack för all hjälp, nu fungerar allting precis som det ska. Fattas bara att fästa chockventilen igen, fick ta lös den för att kunna byta om slangarna.

Härligt att kunna slutföra nånting som man inte hade en aning om var man skulle börja för några veckor sedan.

Med er hjälp gick det! Jag är verkligt tacksam. :buga:

Jag ska försöka återkomma efter några hundra balar så får vi se om det har hållit också. :)

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
mask
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:33, 29-01-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Leyland, Case IH

Aqualize

#69 » 20:22:11, 05-03-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:Som sagt se till att ha säkring på det här. Minns inte vad jag satte men den första funkade en stund och brann upp (undrade varför det slutade fungera...) så fick gå upp en storlek.
[...]

Och storleken jag gick upp till var 5 ampere har jag kollat upp nu.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Byggaren91

#70 » 22:32:35, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har jag förstått funktionen på 3:e funktion rätt när jag sammanfattar den såhär :
6/2 ventil kopplad på hydralsystemet.
Vid intryckt knapp på joystick så drar solenoiden på 6/2 ventilen och flödet i ventilen ändras så att joysticken istället styr flödet ut till ett tillbehör, exempelvis en balklämma.
Återgår flödet sedan till det normala när knappen släpps?

Jag ska komplettera min egen lastare med 3:efunktion och har blivit rekommenderad att köpa följande :
https://www.oie.se/Soksida?search=33321
Samt https://www.oie.se/Soksida?search=49673-12

Jag undrar: funkar detta, och vad gör knapp nr 2 på denna produkt?
Byggaren91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:16:59, 14-01-2020
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MASSEY-FERGUSON

bert

#71 » 22:59:17, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

När du har en återfjädrandeknapp som det i princip alltid sitter på lastarspaken så funkar det så
Knapp 2 kan användas om du har hydraliskt redskapslås eller du kanske har en 4e funktion med
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Byggaren91

#72 » 23:14:37, 14-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej så iprincip är den extra knappen i dagsläget överflödig för mig.
Det spelar egentligen ingen roll, jag var mest förvirrad om det var så att den extra knappen användes och att jag missförstått funktionen.
Byggaren91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:16:59, 14-01-2020
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MASSEY-FERGUSON

Aqualize

#73 » 18:00:44, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Byggaren91 skrev:Okej så iprincip är den extra knappen i dagsläget överflödig för mig.
Det spelar egentligen ingen roll, jag var mest förvirrad om det var så att den extra knappen användes och att jag missförstått funktionen.

Du kan ju välja spakhandtaget för en strömbrytare och bespara dig en del pengar.
För tredje funktion och fjärde/alt. hydraulisk redskapslåsning använder man en 8/3-ventil.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Aqualize
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:05, 08-07-2009
Ort: Gusselby & Märsta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bolinder Munktell Victor.
Massey Ferguson 175 multipower.
Valmet 6300 2wd.

Byggaren91

#74 » 21:03:24, 15-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aqualize skrev:
Byggaren91 skrev:Okej så iprincip är den extra knappen i dagsläget överflödig för mig.
Det spelar egentligen ingen roll, jag var mest förvirrad om det var så att den extra knappen användes och att jag missförstått funktionen.

Du kan ju välja spakhandtaget för en strömbrytare och bespara dig en del pengar.
För tredje funktion och fjärde/alt. hydraulisk redskapslåsning använder man en 8/3-ventil.



En 8/3 ventil är alltså en ventil som klarar en mer funktion än en 6/2 ventil jag tidigare pratat om?
Och om jag väljer en 6/2 ventil räcker det med en knapp på spaken, är det rätt uppfattat?
Byggaren91
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:16:59, 14-01-2020
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MASSEY-FERGUSON

bert

#75 » 08:31:53, 16-03-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja

1 person gillar det här inlägget.
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se